BLOG: Hip hurra for hundeløb!

21-04-2021 08:49, af Karoline Sidelmann Brinch

Et år med HPM Dirty Paws - løbeklub for hund og ejer

Copyright Ridehesten.com
Privatfoto

 

Snart et år er gået siden vi var med til at starte HPM Dirty Paws klubben i Danmark. En klub med fokus på at canicross-sporten er for alle hundejere, som har lyst til at løbe med deres hunde. Sikke en fantastisk rejse det har været. I skrivende stund er vi oppe på 22 lokalafdelinger fra Sæby til Bornholm - og flere er på vej. Konceptet er jo egentlig simpelt: kom og løb med andre med hunde og løbere og hyg jer sammen. Men det kræver først og fremmest en masse frivillige kræfter, som har lyst til at være tovholdere og arrangere træning, finde ruter og samle folk. Så herinde vil jeg gerne sige tusind tak til alle mine "medtovholdere", som er med til at gøre dette muligt, og som alle er med til at udbrede kendskabet til sporten herhjemme. Og hjælpe hundeejere over hele landet med at komme igang med at løbe med deres hunde og få en endnu sjovere, alsidig og aktiv hverdag sammen. Så de forhåbentlig også få lyst til at fortsætte med løbeturene, da denne del tit er det sværeste for mange begynder-løbere. Og tak til Virbac for at støtte op og være ansvarlige for klubben.

I vores lokalklub her i Nordsjælland har vi heldigvis fået en fast kerne af canicrossere, som kommer hver mandag til en hyggelig tur i skoven. Vi er typisk mellem 15 og 25 løbere og hunde. Hunde i alle størrelser - og både erfarne løbere og begyndere. Vores motto er, at der er plads til alle. Vores løbeture er ikke for at sætte nye rekorder, men for at have en sjov oplevelse sammen. Hundene elsker at løbe som en flok, og hjernen og næserne får motion samtidig med kroppene, når der løbes af de små, snørklede spor i skoven og hundene skal samarbejde med løberen - og holde øje med og vejre de mange gode dufte i skovbunden. Vi laver også lidt øvelser for både hunde og ejere og hjælper de nye med udstyr og træningstips: Hvilken slags sele skal hunden bruge til canicross, hvordan lærer jeg den "højre" og "venstre" - og hvordan løber vi bedst sammen? Vi løber også lidt tempoløb, bakker og intervaller af og til, som inspiration til, hvordan man kan træne sin løbeform derhjemme. Og laver koordinations- og styrketræning for hundene, så de også har lidt "hjemmearbejde". I årets løb har vi været på klubture til motionsløb, trænet til K9-biathlon (forhindringsløb), lavet juleløb med orienteringsløb med hund - og budt på forskellige virtuelle events i de tider, hvor vi ikke måtte mødes fysisk, bl.a. med "løberbanko" med forskellige øvelser og "safari-løb", hvor deltagerne skulle finde poster i naturen.

I team Nordsjælland mødes vi i forskellige skove rundt om i det nordsjællandske, og på den måde får vores medlemmer også set nye stier og ture, som måske kan inspirere til en gåtur en anden dag. Vi synes, det er sjovt at vise de mange skønne naturområder frem, og introducere folk til at løbe på de små stier.

Copyright Ridehesten.com
Privatfoto

Stemningen til træning er altid virkelig god. Vi har nu løbet i både sol, blæst, regn, mørke og snevejr. Og vores medlemmer holder heldigvis fast i at deltage. Lige meget hvor uoplagt jeg kan være på sådan en mandag aften, så kommer jeg altid hjem med god energi og en hund, som er dejligt tilfreds efter gode oplevelser. Det fortæller mig også, at denne sport er kommet for at blive - og forhåbentlig kan vokse sig endnu større herhjemme. Følelsen af samarbejdet med hunden - at man begge er aktive og fungerer som et team - er ubeskriveligt god. Og jeg elsker gang på gang at se folk, der ellers hadede at løbe, komme igang og finde glæden ved løb, når det foregår sammen med ens bedste firbenede ven. Mange af os har så travlt i hverdagen, og tiden kan være knap til at nå både motion og gåture med hunden og sørge for en tilstrækkeligt spændende og aktiv hverdag for ens hund. Her et det jo genialt nogle dage at kunne motionere og få oplevelser sammen. Det er også skønt at se, når medlemmerne tager børnene eller "den bedre halvdel" med på turen - så hele familien og hunden får rørt sig sammen.

Tillykke til vores klub med 1 års-dagen her d. 1. maj. Vi håber, klubben vil leve videre i mange år endnu, og at vi vil se endnu flere hundeejere, som får lyst til at løbe med deres hund. Vores klub er i hvert fald åben for alle, og vi glæder os til at hilse på jer i løbesko. Vi fejrer selvfølgelig dagen med en løbetur med vores medlemmer. 

 

Skal I med?

Læs også

BLOG: Nem hjælp til tilstoppede analkirtler

29-04-2021 08:48, af Vivian Birlie

Analkirtler kan være årsag til megen irritation, men du kan faktisk hjælpe din hund

BLOG: Markprøvedebut over alle forventninger

06-04-2021 12:11, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Vixen leverede både underholdning og højt niveau ved sin debut på markprøverne 

BLOG: Nem hjælp til køresyge hunde

29-03-2021 15:49, af Vivian Birlie

Det er ikke altid sjovt for hverken ejer eller hund, hvis hunden bliver køresyg

BLOG: Hader du også at løbe? Så canicross i stedet!

02-12-2020 08:33, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Har du svært ved at finde motivation til at motionere? Så kan din hund måske være løsningen....

BLOG: Er din hund fit eller fed

04-03-2021 15:26, af Karoline Sidelmann Brinch

I dag er ”World obesity day” altså dagen med fokus på overvægt, som er et stigende problem hos mennesker - og også hos vores hunde

BLOG: Kom godt i gang med canicross

23-10-2020 12:09, af Karoline Sidelmann Brinch

Jeg får rigtig mange spørgsmål fra løbere og hundejere om, hvordan man bedst kommer i gang med at løbe med sin hund. Først og fremmest vil jeg sige, at der er mange ”rigtige” veje til målet. Meget afhænger af, hvad du gerne vil opnå, din hunds temperament og hvordan den ellers er trænet.

BLOG: Hjerne og hjerte. Lidt om stress hos hunde

07-01-2021 08:14, af Karoline Sidelmann Brinch

Forsøger du at køre din hund træt med motion? Eller er du derimod bange for at stresse din hund med motion? Så husk på at både hjerne og hjerte har brug for aktivitet  og hvile

BLOG: Er aktive hunde lykkelige hunde?

15-12-2020 12:39, af Karoline Sidelmann Brinch

Som dyrlæge, hundetræner og løber får jeg mange spørgsmål til, om det er sundt at løbe med sin hund. Her får du svaret

BLOG: Mandagsglæde: Mørkeleg i mudderet!

09-11-2020 12:09, af Karoline Sidelmann Brinch

Selvom vejret inviterer til sofahygge og varme drikke, så er det altså stadig fedt at komme ud at løbe

BLOG: Ny trend?: Skiskydning med hund?!

28-01-2021 08:25, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Kan man virkelig gå til skiskydning med sin hund?... ja, det er et af de spørgsmål, jeg får af og til, når jeg fortæller, at Frida og jeg elsker at dyrke "K9 biathlon". Men bag det ikke så mundrette navn gemmer sig en fantastisk sport, som hverken handler om ski eller skydning (beklager hvis nogen blev skuffede). En sport hvor alle kan være med, og hvor du kan få nogle sjove og anderledes oplevelser med motion, frisk luft og en masse samarbejde med din hund. Så jeg vil gerne fortælle jer lidt mere om denne skønne sport

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen
20 24 29 30
bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Hundens stressniveau påvirkes af forholdet til ejeren

12-05-2021 14:55, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Ny svensk forskning peger på, at ejerens personlighed og forhold til hunden påvirker hundens stressniveau

Michella genforenet med hund – Nu er hunden død