Blog: Vores første Dirty Paws løb

19-10-2020 09:24, af John Frank Ahm

For mig er det vigtigt at vi giver vores hunde, både hvalpe og voksne en palette af forskellige indtryk, så de vedbliver at være trygge og nysgerrige livet igennem. Det er bare så meget nemmere at have en hund der er tryg. En hund man altid kan tage med sig i forvisning om at det bliver en dejlig tur med gode oplevelser for begge. Derfor går jeg så meget op i at tage hundene og hvalpene med på oplevelsesture, for at de på egen hånd kan opleve verden uden for matrikelnummeret

Copyright Ridehesten.com
Privatfoto

 

I dag har Essie og jeg været til vores første Dirty Paws løb i Randers. Essie er vores yngste tæve på 6 år. Hun elsker at komme på tur og vil altid gerne med. Essie er altid klar når der rasles med nøgler eller hundesnor. Bea som er Essies mor på 10 år, tager derimod gerne en ekstra lur, mens vi går tur. Det synes hun er en god arbejdsfordeling.

Vi mødtes med omkring 10 andre hundefolk ved Fussing ø slot søndag formiddag. De fleste var i løbetøj, med elastikline spændt om maven og hundene i sele foran sig. Det så ret professionelt ud. 

Jeg var noget varmere påklædt. Klædt på til at gå. I frisk gang ganske vist. Det er frivilligt om man ville gå eller løbe ruten. Her første gang valgte vi at gå. Vi gik i rask tempo gennem bakkerne ved Fussing sø. Essie i strakt elastikline og mig bagefter, lettere forpustet nærmest trukket op over bakkerne. Ruten er temmeligt kuperet. Vi går gennem bakker skabt i istiden. Et utroligt smukt landskab som bruges af mange mennesker. Et område som der i øjeblikket snakkes om skal være en af Danmarks kommende nationalparker. 

Solen skinnede og selvom det var efterår, var det dejligt at være ude. Sveden piblede frem på panden, pulsen kom op mens blodtrykket faldt og humøret steg et par grader efterhånden som vil kom frem gennem terrænet.

Det er min ambitionen at vi skal trænes op til at løbe sammen igen, ligesom vi gjorde for nogle år siden. Hverken jeg eller Essie er i form til at løbe endnu, men det skal nok komme. Indtil videre vil vi gå turene i rask tempo og for mit vedkommende snart med 10 kg ballast i rygsækken også.

Copyright Ridehesten.com
Privatfoto

Mens jeg sidder og skrive dette ærger jeg mig over, at jeg ikke tog en masse billeder til denne blogpost, men jeg var så optaget af naturen og turen at jeg ikke skænkede det en tanke.

Det er ikke kun Essie der er med på Dirty Paws løb. Essie og jeg har også været på med på mini Dirty Paws med hvalpene, så de også kunne komme ud og opleve verden i skoven. Essie viser vejen mens vi går tur og hvalpene danser omkring hende med viftende haler.

Sådan en dag er livet med hunde ganske fantastisk. Ud i naturen med hundene er et godt pusterum fra hverdagens dont. Nu hvor vi er kommet hjem nyder jeg stilheden med en kop kaffe mens jeg skriver dette. Der er helt stille i alle hundekurve og det eneste der høres er en let snorken fra en hvalp.

[F1 ]

Læs også

BLOG: Zoneterapi hjalp Malou med øreproblemer, stivhed og smerter

04-12-2020 12:14, af Vivian Birlie

På min uddannelse til hunde-zoneterapeut dukker der ofte interessante historier op som fx denne her om Malou. Jeg har netop afholdt mundtlig eksamen, hvor de studerende bl.a. skal præsentere en eksamenscase. Denne case beskriver et zoneterapiforløb med en hund med problemer, og de overvejelser den studerende har gjort sig, og hvordan de enkelte typisk 6-8 sessions med zoneterapi er forløbet.  Censor, dyrlæge Katrine Boel, og jeg blev præsenteret for casen om Malou, som ejes af Janni Jensen fra Djursland

BLOG: Et farvel er jo egentlig på gensyn

03-12-2020 12:06, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

- Jeg tror på, man selv kan være med til at bestemme, om man siger farvel til hvalpen, når den rejser, eller på gensyn

BLOG: Hader du også at løbe? Så canicross i stedet!

02-12-2020 08:33, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Har du svært ved at finde motivation til at motionere? Så kan din hund måske være løsningen....

BLOG: Sådan gør du når din hund snapper efter godbidder

17-11-2020 12:10, af John Frank Ahm

Jeg kan bestemt ikke lide at blive nappet i fingrene når jeg vil give hunden en godbid. Det kan være ret voldsomt at blive nappet i fingrene og det kan være alt fra et lille nap der næsten ikke kan mærkes til at blodet springer og plaster må findes frem

BLOG: Hold nu fast i dine beslutninger

23-11-2020 12:13, af John Frank Ahm

Jeg opfordrer altid kommende hvalpekøbere til at gøre sig tanker om, hvad deres krav til den voksne hund er, før hvalpen flytter ind. Jo mere afklarede de er med hensyn til husreglerne for hvad hvalpen må og ikke må, jo bedre er de forberedt. At afklare reglerne på forhånd gør dagligdagen lettere, når de efter kort tid får den lille spilopmager hjem

BLOG: Øvehunde på massageuddannelse

09-11-2020 08:41, af John Frank Ahm

Massage er en god ting. Det synes Hope også

BLOG: Tænk dig om før du siger nej til din hund

30-11-2020 08:06, af John Frank Ahm

Det er nærliggende at sige nej, når hvalpen eller den voksne hund gør noget den ikke må. Især er det umiddelbart en dårlig ide at sige nej, når det er til en hvalp. For hvordan skulle den forstå den kommando? Har vi lært den nej kommandoen eller er det bare en refleks hos os at sige nej? Jeg synes i det hele taget det er problematisk at sige nej til sin hund, uanset om det er en hvalp eller en voksen hund uden at tilbyde en anden alternativ adfærd som erstatning for det den ikke må

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen
20 24 29 30
bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

EFTERLYSNING: Hvor er Loui

02-12-2020 12:17, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Siden torsdag 26. november har labradoren Loui været forsvundet fra hjemmet i Højslev. Nu udlover ejeren stor dusør

BLOG: Tænk dig om før du siger nej til din hund

30-11-2020 08:06, af John Frank Ahm

Det er nærliggende at sige nej, når hvalpen eller den voksne hund gør noget den ikke må. Især er det umiddelbart en dårlig ide at sige nej, når det er til en hvalp. For hvordan skulle den forstå den kommando? Har vi lært den nej kommandoen eller er det bare en refleks hos os at sige nej? Jeg synes i det hele taget det er problematisk at sige nej til sin hund, uanset om det er en hvalp eller en voksen hund uden at tilbyde en anden alternativ adfærd som erstatning for det den ikke må

Flere hunde med corona på minkfarme - Katte aflivet

27-11-2020 16:57, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Der er konstateret corona hos tre hunde på minkfarme med smitte, men det er værst for katte

3 gode råd hvis hunden har dårlig mave

29-11-2020 10:00, af Astrid Holtet

De fleste hunde oplever at have dårlig mave flere gange i løbet af deres liv, men hvad kan man gøre når problemet opstår?

P1 søger hundemenneske .... Opdatering: Hundemennesket er fundet

01-12-2020 11:44, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Elsker du din hund over alt på jorden, så er det måske lige dig P1 leder efter

Hunde genkender onde mennesker

24-11-2020 08:33, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Et nyt studie viser, at hunde kan genkende mennesker, der er onde mod andre mennesker

 

Hvad er navlebrok?

28-11-2020 08:54, af Astrid Gerd Holtet

Navlebrok er en lille udposning ved navlestedet. Tilstanden er som regel ufarlig, og for mange hvalpe forsvinder den med alderen, men den kan også i nogle tilfælde volde problemer

Verdens første hundesang

26-11-2020 12:10, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Firmaet Tails.com har udgivet en sang, som er specielt til hunde. Sangen indeholder lyde, som hunde elsker

BLOG: Hader du også at løbe? Så canicross i stedet!

02-12-2020 08:33, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Har du svært ved at finde motivation til at motionere? Så kan din hund måske være løsningen....

7 grunde til at sove med hunden

21-11-2020 08:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Det blæser udenfor, og man har mest lyst til at putte sig under dynen. Men er det egentlig en god ide at tage hunden med sig under dynen?