Blog: Vores første Dirty Paws løb

19-10-2020 09:24, af John Frank Ahm

For mig er det vigtigt at vi giver vores hunde, både hvalpe og voksne en palette af forskellige indtryk, så de vedbliver at være trygge og nysgerrige livet igennem. Det er bare så meget nemmere at have en hund der er tryg. En hund man altid kan tage med sig i forvisning om at det bliver en dejlig tur med gode oplevelser for begge. Derfor går jeg så meget op i at tage hundene og hvalpene med på oplevelsesture, for at de på egen hånd kan opleve verden uden for matrikelnummeret

Copyright Ridehesten.com
Privatfoto

 

I dag har Essie og jeg været til vores første Dirty Paws løb i Randers. Essie er vores yngste tæve på 6 år. Hun elsker at komme på tur og vil altid gerne med. Essie er altid klar når der rasles med nøgler eller hundesnor. Bea som er Essies mor på 10 år, tager derimod gerne en ekstra lur, mens vi går tur. Det synes hun er en god arbejdsfordeling.

Vi mødtes med omkring 10 andre hundefolk ved Fussing ø slot søndag formiddag. De fleste var i løbetøj, med elastikline spændt om maven og hundene i sele foran sig. Det så ret professionelt ud. 

Jeg var noget varmere påklædt. Klædt på til at gå. I frisk gang ganske vist. Det er frivilligt om man ville gå eller løbe ruten. Her første gang valgte vi at gå. Vi gik i rask tempo gennem bakkerne ved Fussing sø. Essie i strakt elastikline og mig bagefter, lettere forpustet nærmest trukket op over bakkerne. Ruten er temmeligt kuperet. Vi går gennem bakker skabt i istiden. Et utroligt smukt landskab som bruges af mange mennesker. Et område som der i øjeblikket snakkes om skal være en af Danmarks kommende nationalparker. 

Solen skinnede og selvom det var efterår, var det dejligt at være ude. Sveden piblede frem på panden, pulsen kom op mens blodtrykket faldt og humøret steg et par grader efterhånden som vil kom frem gennem terrænet.

Det er min ambitionen at vi skal trænes op til at løbe sammen igen, ligesom vi gjorde for nogle år siden. Hverken jeg eller Essie er i form til at løbe endnu, men det skal nok komme. Indtil videre vil vi gå turene i rask tempo og for mit vedkommende snart med 10 kg ballast i rygsækken også.

Copyright Ridehesten.com
Privatfoto

Mens jeg sidder og skrive dette ærger jeg mig over, at jeg ikke tog en masse billeder til denne blogpost, men jeg var så optaget af naturen og turen at jeg ikke skænkede det en tanke.

Det er ikke kun Essie der er med på Dirty Paws løb. Essie og jeg har også været på med på mini Dirty Paws med hvalpene, så de også kunne komme ud og opleve verden i skoven. Essie viser vejen mens vi går tur og hvalpene danser omkring hende med viftende haler.

Sådan en dag er livet med hunde ganske fantastisk. Ud i naturen med hundene er et godt pusterum fra hverdagens dont. Nu hvor vi er kommet hjem nyder jeg stilheden med en kop kaffe mens jeg skriver dette. Der er helt stille i alle hundekurve og det eneste der høres er en let snorken fra en hvalp.

[F1 ]

Læs også

BLOG: Efterårs-hundefest på Vilhelmsborg

16-08-2022 12:51, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I weekenden d. 3.-4. september holder DKK Hund i Fokus på Vilhelmsborg. En weekend med en masse hundeaktiviteter. Frida og jeg har særligt én ting, vi ikke går glip af: Det fantastiske forhindringsløb om lørdagen for hund og ejer: K9-biathlon FOR ALLE

BLOG: Skal din hund være vores eksamenshund

29-06-2022 08:32, af Vivian Birlie

Din hund får 6-8 gange gratis zoneterapi, hvis vi vælger jer ud.

BLOG: Aktiv hund om sommeren: Go eller no-go?

22-05-2022 08:48, af Karoline Sidelmann Brinch

Sommeren nærmer sig med varme og hastige skridt, men hvordan er det med træning i sommervarmen. Det kan du læse om her

BLOG: Adfærd før signal

02-02-2021 11:53, af John Frank Ahm

Det sker på træningspladsen igen og igen. En hundefører giver sin hund en kommando og ved at se på hundens adfærd, er det tydeligt, at hunden ikke kan udføre øvelsen. Den er usikker på, hvad kommandoen betyder. Hundeføreren ved ikke, hvordan de skal komme videre og flere gentagelser af kommandoen forbedrer ikke resultatet.  Tværtimod er det tydelig at se, at hundeføreren er frustreret eller lettere opgivende

BLOG: Hvem træner hvem?

14-12-2020 08:40, af John Frank Ahm

Træner vi hund eller træner hunden os? Det er da et underligt spørgsmål, for selvfølgelig træner vi hunden. Når vi får en lille sød hundehvalp tager de fleste af os til hvalpemotivation, hvor vi kan træne vores hund og arbejde med basisprincipper, samtidig med at vi får nogle gode stunder med den lille og skaber en god relation

BLOG: Opbygning af din egen træning

23-03-2021 15:20, af John Frank Ahm

Om at arbejde hensigtsmæssigt med sin hund

BLOG: En gåtur er ikke bare en gåtur

23-08-2021 11:59, af John Frank Ahm

Vores hunde elsker at gå tur. Især er vores mellemste hund Essie klar når der rasles med nøgler eller hundesnore. Hun er altid frisk på en gåtur. Vi kalder hende i sjov husets gåturs junkie, men det passer meget godt på hvor meget det betyder for hende at komme ud og få luftet ørene og noget i næsen.

BLOG: Vil du selv spise det lort? - om at give ordentlige godbidder

22-12-2020 07:24, af John Frank Ahm

Jeg har lært det på den hårde måde. Godbidder er ikke bare godbidder. Det er ikke ligegyldigt hvad du tager med i godbidstasken, når du træner med hunden. I særdeleshed ikke hvis du går efter gode resultater. Hvem gider at lave noget for kedelige tørre kiks?

BLOG: Hunde skal da hilse, skal de ikke det?

15-10-2021 08:39, af John Frank Ahm

Er det en god eller dårlig ide at lade hunde hilse på hinanden, og er det overhovedet nødvendigt?

BLOG: Øvehunde på massageuddannelse

09-11-2020 08:41, af John Frank Ahm

Massage er en god ting. Det synes Hope også

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen
20 24 29 30
bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Bornholm: Nej det var ikke Morten, der vandt

12-08-2022 18:43, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Øverst på skamlen efter en varm dag i Rønne stod Pi Johanne Rasmussen med hendes Chic Choix Parti Celebris, der ifølge hende er noget nær den perfekte hund

 

Guido Schäfer ville have boxer med hjem