BLOG: Øvehunde på massageuddannelse

09-11-2020 08:41, af John Frank Ahm

Massage er en god ting. Det synes Hope også

Copyright Ridehesten.com
Privatfoto

Forleden blev vi ringet op af Christian Hembo fra Magtor. De havde brug for øvehunde til kursisterne til deres hundemassøruddannelse. Hunde de kunne øve sig på og gerne forskellige racer og aldre.

Som så mange gange før, var vi frisk på en hundeaktivitet og tog afsted med unge Hope og hendes mor, Essie.

Som jeg forstod det, skulle de lave en undersøgelse af hunden og notere, hvad de fandt af spændinger, ømhed og meget mere. Derefter skulle de massere hunden på baggrund af deres noter og løsne op for spændingerne. 

Tre kursister skulle kigge på Hope. Først to, der skulle undersøge og beskrive og tilslut en tredje der skulle vurdere de to andres noter lave sin egen undersøgelse, egen vurdering og dernæst massere Hope godt igennem, så de fundne spændinger blev løsnet godt op.

Copyright Ridehesten.com
Privatfoto

Da vi kom ud til Magtor kom vi ind i hver vores klinikrum med sofa og massagebriks. Massagebriksen var til hunden og sofa til mig. Hope sprang straks op i sofaen til mig. Det, synes hun da klart, var det bedste sted at være. Der var blødt og dejligt, tryghed og godbidder inden for rækkevidde.

Med ekstra godbidder var det ok at komme over på massagebriksen til massøren. Hope synes det var lidt underligt at der blev trukket i benenene når bevægelsesradius og leddene undersøges, men hun havde heller ikke prøvet det før, så det var ikke så underligt, at hun synes det var uvant. At blive mærket igennem derimod var helt ok, og hun var god til at slappe af. 

Da der kommer kaffe og walesstang med flødeskum til mig, blev Hope næsten fristet over evne, og det var lige før, at det blev til en delekage, da jeg var lidt uopmærksom. En del kage til hunden og en del kage til mig, men så galt gik det ikke. Vi holdt os den oprindelige fordeling, kage til mig og tørret kød til Hope. Det synes jeg var en god arbejdsfordeling.

Copyright Ridehesten.com
Privatfoto

Eleven skrev ned hvad hun havde af kommentarer og der kom en ny og gentog processen. Undersøge, mærke igennem og notere. Den tredje massør skulle udover at mærke Hope igennem også massere Hope godt igennem.  

Da vi kom til massagedelen var det tydeligt at se at det var helt anderledes populært i forhold til det andet hun havde oplevet. Massagen nød hun i fulde drag. Næsten salig og ret afslappet.

Vi ved fra tidligere besøg at oldemor Sif og bedste Bea straks drejer ind i massagerummene, når vi er på besøg. De mener helt tydeligt at det er det bedste man kan gøre når vi er på de kanter.

Resten af aften var Hope helt afslappet at se på, hun virkede yderst tilpas og jeg er sikker på at hun havde en god eftermiddag og aften.

Copyright Ridehesten.com
Privatfoto

Læs også

BLOG: Zoneterapi hjalp Malou med øreproblemer, stivhed og smerter

04-12-2020 12:14, af Vivian Birlie

På min uddannelse til hunde-zoneterapeut dukker der ofte interessante historier op som fx denne her om Malou. Jeg har netop afholdt mundtlig eksamen, hvor de studerende bl.a. skal præsentere en eksamenscase. Denne case beskriver et zoneterapiforløb med en hund med problemer, og de overvejelser den studerende har gjort sig, og hvordan de enkelte typisk 6-8 sessions med zoneterapi er forløbet.  Censor, dyrlæge Katrine Boel, og jeg blev præsenteret for casen om Malou, som ejes af Janni Jensen fra Djursland

BLOG: Et farvel er jo egentlig på gensyn

03-12-2020 12:06, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

- Jeg tror på, man selv kan være med til at bestemme, om man siger farvel til hvalpen, når den rejser, eller på gensyn

BLOG: Hader du også at løbe? Så canicross i stedet!

02-12-2020 08:33, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Har du svært ved at finde motivation til at motionere? Så kan din hund måske være løsningen....

BLOG: Hold nu fast i dine beslutninger

23-11-2020 12:13, af John Frank Ahm

Jeg opfordrer altid kommende hvalpekøbere til at gøre sig tanker om, hvad deres krav til den voksne hund er, før hvalpen flytter ind. Jo mere afklarede de er med hensyn til husreglerne for hvad hvalpen må og ikke må, jo bedre er de forberedt. At afklare reglerne på forhånd gør dagligdagen lettere, når de efter kort tid får den lille spilopmager hjem

BLOG: Sådan gør du når din hund snapper efter godbidder

17-11-2020 12:10, af John Frank Ahm

Jeg kan bestemt ikke lide at blive nappet i fingrene når jeg vil give hunden en godbid. Det kan være ret voldsomt at blive nappet i fingrene og det kan være alt fra et lille nap der næsten ikke kan mærkes til at blodet springer og plaster må findes frem

Blog: Vores første Dirty Paws løb

19-10-2020 09:24, af John Frank Ahm

For mig er det vigtigt at vi giver vores hunde, både hvalpe og voksne en palette af forskellige indtryk, så de vedbliver at være trygge og nysgerrige livet igennem. Det er bare så meget nemmere at have en hund der er tryg. En hund man altid kan tage med sig i forvisning om at det bliver en dejlig tur med gode oplevelser for begge. Derfor går jeg så meget op i at tage hundene og hvalpene med på oplevelsesture, for at de på egen hånd kan opleve verden uden for matrikelnummeret

BLOG: Tænk dig om før du siger nej til din hund

30-11-2020 08:06, af John Frank Ahm

Det er nærliggende at sige nej, når hvalpen eller den voksne hund gør noget den ikke må. Især er det umiddelbart en dårlig ide at sige nej, når det er til en hvalp. For hvordan skulle den forstå den kommando? Har vi lært den nej kommandoen eller er det bare en refleks hos os at sige nej? Jeg synes i det hele taget det er problematisk at sige nej til sin hund, uanset om det er en hvalp eller en voksen hund uden at tilbyde en anden alternativ adfærd som erstatning for det den ikke må

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen
20 24 29 30
bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

EFTERLYSNING: Hvor er Loui

02-12-2020 12:17, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Siden torsdag 26. november har labradoren Loui været forsvundet fra hjemmet i Højslev. Nu udlover ejeren stor dusør

BLOG: Tænk dig om før du siger nej til din hund

30-11-2020 08:06, af John Frank Ahm

Det er nærliggende at sige nej, når hvalpen eller den voksne hund gør noget den ikke må. Især er det umiddelbart en dårlig ide at sige nej, når det er til en hvalp. For hvordan skulle den forstå den kommando? Har vi lært den nej kommandoen eller er det bare en refleks hos os at sige nej? Jeg synes i det hele taget det er problematisk at sige nej til sin hund, uanset om det er en hvalp eller en voksen hund uden at tilbyde en anden alternativ adfærd som erstatning for det den ikke må

Flere hunde med corona på minkfarme - Katte aflivet

27-11-2020 16:57, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Der er konstateret corona hos tre hunde på minkfarme med smitte, men det er værst for katte

3 gode råd hvis hunden har dårlig mave

29-11-2020 10:00, af Astrid Holtet

De fleste hunde oplever at have dårlig mave flere gange i løbet af deres liv, men hvad kan man gøre når problemet opstår?

P1 søger hundemenneske .... Opdatering: Hundemennesket er fundet

01-12-2020 11:44, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Elsker du din hund over alt på jorden, så er det måske lige dig P1 leder efter

Hunde genkender onde mennesker

24-11-2020 08:33, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Et nyt studie viser, at hunde kan genkende mennesker, der er onde mod andre mennesker

 

Hvad er navlebrok?

28-11-2020 08:54, af Astrid Gerd Holtet

Navlebrok er en lille udposning ved navlestedet. Tilstanden er som regel ufarlig, og for mange hvalpe forsvinder den med alderen, men den kan også i nogle tilfælde volde problemer

Verdens første hundesang

26-11-2020 12:10, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Firmaet Tails.com har udgivet en sang, som er specielt til hunde. Sangen indeholder lyde, som hunde elsker

BLOG: Hader du også at løbe? Så canicross i stedet!

02-12-2020 08:33, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Har du svært ved at finde motivation til at motionere? Så kan din hund måske være løsningen....

7 grunde til at sove med hunden

21-11-2020 08:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Det blæser udenfor, og man har mest lyst til at putte sig under dynen. Men er det egentlig en god ide at tage hunden med sig under dynen?