BLOG: Hvem træner hvem?

14-12-2020 08:40, af John Frank Ahm

Træner vi hund eller træner hunden os? Det er da et underligt spørgsmål, for selvfølgelig træner vi hunden. Når vi får en lille sød hundehvalp tager de fleste af os til hvalpemotivation, hvor vi kan træne vores hund og arbejde med basisprincipper, samtidig med at vi får nogle gode stunder med den lille og skaber en god relation

Copyright Ridehesten.com
Privatfoto

 

Jeg er sikker på, hvis jeg spørger en tilfældig hundeejer, om hvem der træner hvem, vil mange sige at det naturligvis er dem der træner hunden. Vi mennesker er jo overlegne på de fleste områder og ikke mindst klogere end vores firbenede venner, så derfor træner vi dem.

Det mente jeg selv, før jeg begyndte at arbejder professionelt med hundetræning og i den forbindelse begyndte at interessere mig for hundenes adfærd og samarbejde med mennesker.

Oprindeligt tænkte jeg om træning som den her planlagte time om ugen, hvor vi er afsted med vores hund. Vi er på det samme sted. Der er andre hunde og en træner. Vi laver nogle øvelser med hunden. Bagefter tager vi hjem. De lidt mere seriøse arbejder videre med øvelserne derhjemme. Det er træning i almindelig forstand.

I virkeligheden skal vi tænke træning langt bredere.

Træning er når vi gør noget for at få en bestemt respons fra hunden

Vi siger sit for at den skal sitte. Vi siger dæk for at den skal dække og vi siger kom for at den skal komme.

Træning foregår også uden for træningspladsen. Træning er også når vi smider en bamse i køkkenet og siger ta’ den til hunden, for at den skal løbe hen og hente bamsen. Den tager bamsen og får en godbid for at tage den.

Jo mere jeg observerede på hundenes adfærd og menneskers respons på deres adfærd, jo tydeligere viste det sig at at træningen gik begge veje. Vi træner hunde og hunde træner os. Vi er bare ikke så bevidste om at vi bliver trænet.

Men en hund kan da ikke træne mennesker? En hund kan da ikke give kommando og bede os om at gøre noget for den. Sikke da noget ævl.

Nej det kan den ikke, men den kan alligevel træne os. Prøv at lægge mærke til din hunds adfærd og hvad du og andre mennesker gør i disse situationer.

 

  • Når en hund hopper eller kravler op af dig hvad gør du så? Klapper den?
  • Når en hund kratter dig med poten, hvad gør du så? Klapper den eller nusser den bag øret?
  • Når en hund kommer med en bold og smider den foran dig eller trykker den ind i hånden, hvad tror du så den vil?
  • Når en hund kommer hen til dig, kigger dig i øjnene og går og gentager processen  med at kigge og gå hvad tror du den vil? Have dig til at følge med er mit bud.

Det her er eksempler situationer på hunde der træner mennesker. De gør noget for at få en bestemt respons. Den bestemte respons er tit opmærksomhed, klap, leg eller godbidder.

Jeg skriver ikke dette fordi hundene ikke må træne os, men for at gøre opmærksom på at træning foregår begge veje. Det kan være både sjovt og berigende at kigge hundene lidt i kortene og blive bedre til at se og lægge mærke til hvad vores hunde går og gør.

Copyright Ridehesten.com
Privatfoto

Prøv at observere lidt på din hund. Læg mærke til hvad den gør og hvad du og andre mennesker gør bagefter. Jeg tror du vil blive overrasket og måske imponeret over hvor snedig din hund er.

Læs også

BLOG: Aktiv hund om sommeren: Go eller no-go?

22-05-2022 08:48, af Karoline Sidelmann Brinch

Sommeren nærmer sig med varme og hastige skridt, men hvordan er det med træning i sommervarmen. Det kan du læse om her

BLOG: Crazy Dog Days på Lilleskov Slot

20-05-2022 08:29, af Vivian Birlie

Her får du et blogindlæg fra Vivian Birlie, som du kan møde på Crazy Dog Days ved Give

BLOG: Håb for allergihunde - Allergiplagede Naya hjulpet af zoneterapi

25-03-2022 08:50, af Vivian Birlie

Her får du et blogindlæg fra Vivian Birlie, der har haft en allergisk hund i behandling

Blog: Vores første Dirty Paws løb

19-10-2020 09:24, af John Frank Ahm

For mig er det vigtigt at vi giver vores hunde, både hvalpe og voksne en palette af forskellige indtryk, så de vedbliver at være trygge og nysgerrige livet igennem. Det er bare så meget nemmere at have en hund der er tryg. En hund man altid kan tage med sig i forvisning om at det bliver en dejlig tur med gode oplevelser for begge. Derfor går jeg så meget op i at tage hundene og hvalpene med på oplevelsesture, for at de på egen hånd kan opleve verden uden for matrikelnummeret

BLOG: Opbygning af din egen træning

23-03-2021 15:20, af John Frank Ahm

Om at arbejde hensigtsmæssigt med sin hund

BLOG: Tænk dig om før du siger nej til din hund

30-11-2020 08:06, af John Frank Ahm

Det er nærliggende at sige nej, når hvalpen eller den voksne hund gør noget den ikke må. Især er det umiddelbart en dårlig ide at sige nej, når det er til en hvalp. For hvordan skulle den forstå den kommando? Har vi lært den nej kommandoen eller er det bare en refleks hos os at sige nej? Jeg synes i det hele taget det er problematisk at sige nej til sin hund, uanset om det er en hvalp eller en voksen hund uden at tilbyde en anden alternativ adfærd som erstatning for det den ikke må

BLOG: Sådan gør du når din hund snapper efter godbidder

17-11-2020 12:10, af John Frank Ahm

Jeg kan bestemt ikke lide at blive nappet i fingrene når jeg vil give hunden en godbid. Det kan være ret voldsomt at blive nappet i fingrene og det kan være alt fra et lille nap der næsten ikke kan mærkes til at blodet springer og plaster må findes frem

BLOG: Hunde skal da hilse, skal de ikke det?

15-10-2021 08:39, af John Frank Ahm

Er det en god eller dårlig ide at lade hunde hilse på hinanden, og er det overhovedet nødvendigt?

BLOG: Sådan tager vi på ferie med vores hunde - vores dagligdag på tur

12-07-2021 10:07, af John Frank Ahm

Vi elsker at tage på ferie med vores hunde og det gør de også. Ferie med hunde er for os altid noget der foregår i bilen, så de steder vi kan køre til er der vi tager hen

Forsker: Engelske tal er bekymrende

21-01-2021 09:02, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Vi har været i kontakt med hovedforfatteren til den undersøgelse, vi skrev om i går. Undersøgelsen viste, at antallet af alvorlige hundebid var tredoblet de sidste 20 år. John Tulloch fastholder, at der er et problem

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen
20 24 29 30
bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Hund forvandt efter indbrud. Nu er den død

23-05-2022 14:04, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Hannibal forsvandt efter et indbrud. Siden er han ikke blevet set. Nu har ejer Daniel Christensen fået at vide, at Hannibal er fundet død

Helte reddede hunde fra altødelæggende brand

18-05-2022 15:45, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I morges brændte et hus ned i Brovst i Nordjylland. Husets fem hunde blev reddet ud af tre heltemodige personer

Varmen er på vej: Disse farer for dit kæledyr skal du være ekstra opmærksom på

19-05-2022 08:22, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Mange ser netop nu frem til lunere forårs- og sommertemperaturer, men det snarlige vejrskifte betyder desværre også, at der venter en række farer for vores firbenede venner. I forårs- og sommermånederne skal hunde- og katteejere nemlig være ekstra opmærksomme på flåter, forårsblomster og hugorme, lyder det fra chefdyrlæge

KLUMME: Mit værste mareridt i mit liv som hundeejer

24-05-2022 08:44, af Pia Rødvig Kristiansen, Kreds 4

Her får du månedens klumme fra HUNDEN

Når godbidder ikke virker

21-05-2022 15:15, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Man hører ofte, at man skal belønne hunden med godbidder, når man træner den. Men hvad gør man, hvis hunden ikke gider de lækre hapser

Billeder fra de gode gamle dage

24-05-2022 15:28, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Vi har været i arkivet med de sort/hvide fotos. Der har vi fundet tre billeder, som vi har lavet til en lille gætteleg

Nu kommer majnummeret af HUNDEN

18-05-2022 09:26, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Det er blevet forår og dermed også tid til et dejligt forårsnummer af HUNDEN. 

Symptom – vægttab

23-05-2022 09:45, af Astrid Holtet

Har din hund svært ved at holde en fornuftig kropsvægt, kan det være udtryk for at den forbrænder mere energi end den indtager, men det kan også være tegn på en lang række forskellige sygdomme

Billeder fra Roskilde er online

18-05-2022 13:40, af Bjarke Kirkegaard Nielsen
Foto|

Så er billederne fra Roskilde på nettet

BLOG: Aktiv hund om sommeren: Go eller no-go?

22-05-2022 08:48, af Karoline Sidelmann Brinch

Sommeren nærmer sig med varme og hastige skridt, men hvordan er det med træning i sommervarmen. Det kan du læse om her