BLOG: Hvem træner hvem?

14-12-2020 08:40, af John Frank Ahm

Træner vi hund eller træner hunden os? Det er da et underligt spørgsmål, for selvfølgelig træner vi hunden. Når vi får en lille sød hundehvalp tager de fleste af os til hvalpemotivation, hvor vi kan træne vores hund og arbejde med basisprincipper, samtidig med at vi får nogle gode stunder med den lille og skaber en god relation

Copyright Ridehesten.com
Privatfoto

 

Jeg er sikker på, hvis jeg spørger en tilfældig hundeejer, om hvem der træner hvem, vil mange sige at det naturligvis er dem der træner hunden. Vi mennesker er jo overlegne på de fleste områder og ikke mindst klogere end vores firbenede venner, så derfor træner vi dem.

Det mente jeg selv, før jeg begyndte at arbejder professionelt med hundetræning og i den forbindelse begyndte at interessere mig for hundenes adfærd og samarbejde med mennesker.

Oprindeligt tænkte jeg om træning som den her planlagte time om ugen, hvor vi er afsted med vores hund. Vi er på det samme sted. Der er andre hunde og en træner. Vi laver nogle øvelser med hunden. Bagefter tager vi hjem. De lidt mere seriøse arbejder videre med øvelserne derhjemme. Det er træning i almindelig forstand.

I virkeligheden skal vi tænke træning langt bredere.

Træning er når vi gør noget for at få en bestemt respons fra hunden

Vi siger sit for at den skal sitte. Vi siger dæk for at den skal dække og vi siger kom for at den skal komme.

Træning foregår også uden for træningspladsen. Træning er også når vi smider en bamse i køkkenet og siger ta’ den til hunden, for at den skal løbe hen og hente bamsen. Den tager bamsen og får en godbid for at tage den.

Jo mere jeg observerede på hundenes adfærd og menneskers respons på deres adfærd, jo tydeligere viste det sig at at træningen gik begge veje. Vi træner hunde og hunde træner os. Vi er bare ikke så bevidste om at vi bliver trænet.

Men en hund kan da ikke træne mennesker? En hund kan da ikke give kommando og bede os om at gøre noget for den. Sikke da noget ævl.

Nej det kan den ikke, men den kan alligevel træne os. Prøv at lægge mærke til din hunds adfærd og hvad du og andre mennesker gør i disse situationer.

 

  • Når en hund hopper eller kravler op af dig hvad gør du så? Klapper den?
  • Når en hund kratter dig med poten, hvad gør du så? Klapper den eller nusser den bag øret?
  • Når en hund kommer med en bold og smider den foran dig eller trykker den ind i hånden, hvad tror du så den vil?
  • Når en hund kommer hen til dig, kigger dig i øjnene og går og gentager processen  med at kigge og gå hvad tror du den vil? Have dig til at følge med er mit bud.

Det her er eksempler situationer på hunde der træner mennesker. De gør noget for at få en bestemt respons. Den bestemte respons er tit opmærksomhed, klap, leg eller godbidder.

Jeg skriver ikke dette fordi hundene ikke må træne os, men for at gøre opmærksom på at træning foregår begge veje. Det kan være både sjovt og berigende at kigge hundene lidt i kortene og blive bedre til at se og lægge mærke til hvad vores hunde går og gør.

Copyright Ridehesten.com
Privatfoto

Prøv at observere lidt på din hund. Læg mærke til hvad den gør og hvad du og andre mennesker gør bagefter. Jeg tror du vil blive overrasket og måske imponeret over hvor snedig din hund er.

Læs også

Blog: Min hund: En topatlet - Optimer hundens præstation og undgå skader. Del I. Opvarmning.

16-10-2021 13:40, af Karoline Sidelmann Brinch

Mange hunde bliver brugt til forskellige typer sport: Agility, lydighed, jagt, cykling, canicross og meget andet. Det stiller krav til hundens fysik – og til tider glemmer vi tobenede vist, at vores hunde faktisk er topatleter, som præsterer på højt niveau. Af og til i mange timer af gangen

BLOG: Hunde skal da hilse, skal de ikke det?

15-10-2021 08:39, af John Frank Ahm

Er det en god eller dårlig ide at lade hunde hilse på hinanden, og er det overhovedet nødvendigt?

BLOG: Sommerferien med hundene var både god og uhyggelig

14-09-2021 12:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I år gik sommerferien til ødegården i Sverige med mine 3 hunde. Heldigvis deler mine hunde mange af mine interesser, og det er jo nok så vigtigt, hvis ferien skal blive en succes for alle parter. Jeg vil gerne dele nogle af vores oplevelser – gode som chokerende

BLOG: Klikker for de dovne og utålmodige hundeførere

15-03-2021 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Det er efterhånden en del år siden jeg begyndte at bruge klikker i min hundetræning og det har vist sig at være en af de bedre ideer for både hunden og mig. Vores relation er klart forbedret at at jeg har lært hunden at tænke selv

BLOG: Tænk dig om før du siger nej til din hund

30-11-2020 08:06, af John Frank Ahm

Det er nærliggende at sige nej, når hvalpen eller den voksne hund gør noget den ikke må. Især er det umiddelbart en dårlig ide at sige nej, når det er til en hvalp. For hvordan skulle den forstå den kommando? Har vi lært den nej kommandoen eller er det bare en refleks hos os at sige nej? Jeg synes i det hele taget det er problematisk at sige nej til sin hund, uanset om det er en hvalp eller en voksen hund uden at tilbyde en anden alternativ adfærd som erstatning for det den ikke må

BLOG: Sådan gør du når din hund snapper efter godbidder

17-11-2020 12:10, af John Frank Ahm

Jeg kan bestemt ikke lide at blive nappet i fingrene når jeg vil give hunden en godbid. Det kan være ret voldsomt at blive nappet i fingrene og det kan være alt fra et lille nap der næsten ikke kan mærkes til at blodet springer og plaster må findes frem

BLOG: Sådan tager vi på ferie med vores hunde - vores dagligdag på tur

12-07-2021 10:07, af John Frank Ahm

Vi elsker at tage på ferie med vores hunde og det gør de også. Ferie med hunde er for os altid noget der foregår i bilen, så de steder vi kan køre til er der vi tager hen

BLOG: En gåtur er ikke bare en gåtur

23-08-2021 11:59, af John Frank Ahm

Vores hunde elsker at gå tur. Især er vores mellemste hund Essie klar når der rasles med nøgler eller hundesnore. Hun er altid frisk på en gåtur. Vi kalder hende i sjov husets gåturs junkie, men det passer meget godt på hvor meget det betyder for hende at komme ud og få luftet ørene og noget i næsen.

BLOG: Øvehunde på massageuddannelse

09-11-2020 08:41, af John Frank Ahm

Massage er en god ting. Det synes Hope også

BLOG: Vil du selv spise det lort? - om at give ordentlige godbidder

22-12-2020 07:24, af John Frank Ahm

Jeg har lært det på den hårde måde. Godbidder er ikke bare godbidder. Det er ikke ligegyldigt hvad du tager med i godbidstasken, når du træner med hunden. I særdeleshed ikke hvis du går efter gode resultater. Hvem gider at lave noget for kedelige tørre kiks?

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen
20 24 29 30
bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Kennelhoste hos hunde

21-10-2021 09:00, af Astrid Gerd Holtet

Vådt og koldt vejr giver kennelhosten ideelle betingelser – men hvad er kennelhoste, og hvad skal du holde øje med?

Når man vil have to hunde i huset

20-10-2021 09:31, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

To hunde giver dobbelt så meget glæde, men ofte også dobbelt så meget besvær. Her er lidt tips fra Spanielbogen om, hvad du bør have i baghovedet, inden du anskaffer dig mere end én hund

BLOG: Hunde skal da hilse, skal de ikke det?

15-10-2021 08:39, af John Frank Ahm

Er det en god eller dårlig ide at lade hunde hilse på hinanden, og er det overhovedet nødvendigt?

Træn hundens smidighed: 5 gode råd

17-10-2021 09:50, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Flere hunde rammes af stivhed og smerter i led. Derfor er det en god ide at træne smidighed

Smertefuld forsnævring i rygraden