BLOG: Hold nu fast i dine beslutninger

23-11-2020 12:13, af John Frank Ahm

Jeg opfordrer altid kommende hvalpekøbere til at gøre sig tanker om, hvad deres krav til den voksne hund er, før hvalpen flytter ind. Jo mere afklarede de er med hensyn til husreglerne for hvad hvalpen må og ikke må, jo bedre er de forberedt. At afklare reglerne på forhånd gør dagligdagen lettere, når de efter kort tid får den lille spilopmager hjem

Copyright Ridehesten.com
Privatfoto

Når hvalpen flytter ind, er der ikke meget tid til at overveje husreglerne, når man skal løbe rundt efter hvalpen og samle flænsede reklamer op og forhindre større ulykker, når hvalpen begynder at trække i dugen på bordet, eller hvad de ellers kan finde på af spilopper.

Det jeg beder dem tænke over er spørgsmål som: Må hunden sove i sengen? Må de hoppe op? Må de ligge i møblerne? Må de snappe efter godbidder osv? En af vores husregler er at de skal være rolige når vi er inde, så det er de. Det har vi trænet og gjort til en vane. Vi har derimod ikke et forbud om at hoppe op så det kan de godt finde på og det er ok.

I sidste uge trænede jeg med lille Iris og lagde en video op her på hunden.dk, hvor vi viste hvor lidt træning der skal til for at tage imod en godbid uden at snappe eller hoppe op efter den.

Grundstenen til en god vane er nu lagt. Iris kender reglen om at at sidde pænt og har fundet ud af at det kan betale sig og hun sætter sig ofte ned på tidspunkter hvor det er tydeligt at hun forventer en godbid.

Det er nu, vi som hundeejere skal holde fast. Vi skal holde fast og ikke længere acceptere den gamle adfærd, men kun den nye. Jo mere konsekvent vi holder fast og kræver den nye adfærd, jo hurtigere udvaskes den gamle adfærd samtidig med at den nye adfærd bliver den nye normal.

Hunde er opportunister og købmænd, der hele tiden tilpasser sin adfærd til det der kan betale sig. Det er det vi udnytter når vi forlanger den nye adfærd og samtidigt belønner den.

På den måde er vi aktivt med til at hjælpe hunden til at slippe den gamle adfærd til fordel for den nye.

Glemmer vi at holde fast i det vi har lært hunden, lader hunden ofte være med at gøre som vi har trænet og går tilbage til den oprindelige adfærd. Det er nemmere. Det gør den fordi den nye adfærd er netop det -ny og vi undlader at støtte op om den nye adfærd.

Der er selvfølgelig stadig tidspunkter hvor Iris er så optaget at at få den godbid at hun hopper op og forsøger at tage godbidden ud af mine fingre. Når det sker træner vi bare øvelsen igen og i løbet af kort tid vil Iris ikke længer hoppe op når jeg finder godbidderne frem. På det tidspunkt er adfærden blevet naturlig for hunden.

 

Læs også

Blog: Min hund: En topatlet - Optimer hundens præstation og undgå skader. Del I. Opvarmning.

16-10-2021 13:40, af Karoline Sidelmann Brinch

Mange hunde bliver brugt til forskellige typer sport: Agility, lydighed, jagt, cykling, canicross og meget andet. Det stiller krav til hundens fysik – og til tider glemmer vi tobenede vist, at vores hunde faktisk er topatleter, som præsterer på højt niveau. Af og til i mange timer af gangen

BLOG: Hunde skal da hilse, skal de ikke det?

15-10-2021 08:39, af John Frank Ahm

Er det en god eller dårlig ide at lade hunde hilse på hinanden, og er det overhovedet nødvendigt?

BLOG: Sommerferien med hundene var både god og uhyggelig

14-09-2021 12:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I år gik sommerferien til ødegården i Sverige med mine 3 hunde. Heldigvis deler mine hunde mange af mine interesser, og det er jo nok så vigtigt, hvis ferien skal blive en succes for alle parter. Jeg vil gerne dele nogle af vores oplevelser – gode som chokerende

BLOG: Sådan gør du når din hund snapper efter godbidder

17-11-2020 12:10, af John Frank Ahm

Jeg kan bestemt ikke lide at blive nappet i fingrene når jeg vil give hunden en godbid. Det kan være ret voldsomt at blive nappet i fingrene og det kan være alt fra et lille nap der næsten ikke kan mærkes til at blodet springer og plaster må findes frem

BLOG: Vil du selv spise det lort? - om at give ordentlige godbidder

22-12-2020 07:24, af John Frank Ahm

Jeg har lært det på den hårde måde. Godbidder er ikke bare godbidder. Det er ikke ligegyldigt hvad du tager med i godbidstasken, når du træner med hunden. I særdeleshed ikke hvis du går efter gode resultater. Hvem gider at lave noget for kedelige tørre kiks?

BLOG: Sådan tager vi på ferie med vores hunde - vores dagligdag på tur

12-07-2021 10:07, af John Frank Ahm

Vi elsker at tage på ferie med vores hunde og det gør de også. Ferie med hunde er for os altid noget der foregår i bilen, så de steder vi kan køre til er der vi tager hen

BLOG: Opbygning af din egen træning

23-03-2021 15:20, af John Frank Ahm

Om at arbejde hensigtsmæssigt med sin hund

Forsker: Engelske tal er bekymrende

21-01-2021 09:02, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Vi har været i kontakt med hovedforfatteren til den undersøgelse, vi skrev om i går. Undersøgelsen viste, at antallet af alvorlige hundebid var tredoblet de sidste 20 år. John Tulloch fastholder, at der er et problem

BLOG: Hvem træner hvem?

14-12-2020 08:40, af John Frank Ahm

Træner vi hund eller træner hunden os? Det er da et underligt spørgsmål, for selvfølgelig træner vi hunden. Når vi får en lille sød hundehvalp tager de fleste af os til hvalpemotivation, hvor vi kan træne vores hund og arbejde med basisprincipper, samtidig med at vi får nogle gode stunder med den lille og skaber en god relation

BLOG: En gåtur er ikke bare en gåtur

23-08-2021 11:59, af John Frank Ahm

Vores hunde elsker at gå tur. Især er vores mellemste hund Essie klar når der rasles med nøgler eller hundesnore. Hun er altid frisk på en gåtur. Vi kalder hende i sjov husets gåturs junkie, men det passer meget godt på hvor meget det betyder for hende at komme ud og få luftet ørene og noget i næsen.

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen
20 24 29 30
bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Kennelhoste hos hunde

21-10-2021 09:00, af Astrid Gerd Holtet

Vådt og koldt vejr giver kennelhosten ideelle betingelser – men hvad er kennelhoste, og hvad skal du holde øje med?

Når man vil have to hunde i huset

20-10-2021 09:31, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

To hunde giver dobbelt så meget glæde, men ofte også dobbelt så meget besvær. Her er lidt tips fra Spanielbogen om, hvad du bør have i baghovedet, inden du anskaffer dig mere end én hund

BLOG: Hunde skal da hilse, skal de ikke det?

15-10-2021 08:39, af John Frank Ahm

Er det en god eller dårlig ide at lade hunde hilse på hinanden, og er det overhovedet nødvendigt?

Træn hundens smidighed: 5 gode råd

17-10-2021 09:50, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Flere hunde rammes af stivhed og smerter i led. Derfor er det en god ide at træne smidighed

Smertefuld forsnævring i rygraden