BLOG: Historien om det første kuld - Parringen

27-12-2020 09:33, af Elisabeth Schrøder

22. december 2020 fyldte Vixen 1 år. Jeg har altid syntes at det er hyggeligt, at markere hundenes fødselsdag med et lille foto på facebook, en hilsen fra opdrætteren og sådan noget, men det er selvfølgelig ekstra særligt, når det er ens første, “hjemmelavede” hund

Copyright Ridehesten.com

Denne blog skal jo mest handle om jagthunde og jagthundetræning, men i de næste par indlæg  får I lige historien om hvordan Vixen og hendes søskende kom til verden, og de benspænd vi mødte på vejen.

I foråret 2019 tog jeg DKK’s opdrætteruddannelse og fik godkendt mit kennelmærke. Og så ventede vi ellers på, at Sansa skulle komme i løbetid. Og ventede, og ventede og ventede. For hun drillede os lidt og trak den så langt, at hun nærmest sprang en løbetid over. Måske på grund af den vanvittigt varme og tørre sommer, som lavede kuk i mange dyrs biologiske ur. Hun trak den faktisk så længe, at vores udsete hanhund i Tyskland nåede at blive smidt ud af avlen dernede, og vi derfor gerne ville finde en anden, selvom han i teorien stadig godt kunne bruges i Danmark.

Det gjorde vi så heldigvis, og skønne Gubasc stod klar nede i Ungarn, da Sansa endelig kom i løbetid i oktober. For at optimere chancerne besluttede vi at få foretaget progesteronmålinger. Det ville være lidt fjollet at køre helt til Ungarn og så komme for sent.

Første måling viste lave værdier, og et gæt fra reproduktionsdyrlægen var, at Sansa nok ville ramme ægløsning cirka onsdag. Det passede fint, for Allan skulle på kursus i Jylland tirsdag, og så kunne vi køre dagen efter. Mandag fik vi foretaget endnu en måling… som viste at hun have ægløsning NU, og optimalt parringstidspunkt om to dage - det vil sige onsdag. Så fik vi travlt!

Det endte med at Allan tirsdag måtte køre direkte fra sit kursus i Jylland mod Sydsjælland, hvor vi mødtes, pakkede bil om, og ræsede mod den sidste færge fra Gedser til Rostock. Vi kørte hele natten ned igennem Tyskland (hurra for autobahn!), Tjekkiet, havde en kort lur på en rasteplads i Slovakiet og så videre ind i Ungarn tidligt onsdag morgen. Helt groggy og skeløjede væltede vi ind i haven hos hanhundeejeren lidt uden for Budapest, og fik gennemført den første parring. Mission accomplished! 

De næste dage blev det til et par parringer mere, lidt sightseeing i Budapest  og en hyggelig udflugt med hanhundens familie til Ungarns højeste punkt (som de lokale ikke synes er noget særligt, men da vi fortalte hvor fladt Danmark er, kunne de godt forstå vores fascination af bjergene og steder med klipper).

 

Og så kørte vi den lange tur hjem igen, op igennem Europa, med krydsede fingre for “gevinst” i Sansa’s mave.

Cirka tre uger senere havde vi bestilt tid til ultralydsscanning hos dyrlægen, for at få en idé om hun var blevet drægtig, og om vi kunne forvente få eller mange hvalpe. Og jo, der var gevinst! Og dyrlægen talte ikke mindre end 10 (plus/minus) fostrer. Det var jo virkeligt fedt, at den lange tur sydpå ikke havde været forgæves, og vi kunne sende den gode nyhed til de familier, som allerede havde stået på venteliste i mange måneder! 

Så var der lige det med terminen… Hunde er drægtige cirka 63 dage regnet fra ægløsning, og dermed kunne vi regne os frem til fødsel… cirka d. 24. december!

 

Copyright Ridehesten.com

Læs også

BLOG: Selvfølgelig skal mine hunde holde ferie med mig

24-07-2021 09:05, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Dagligdagen er mange gange hektisk for både mine 3 hunde og mig. Jeg kan ikke altid give dem den tid, jeg gerne ville. Derfor er det for mig helt naturligt, at mine hunde også skal opleve mig i en ferieperiode. Her kan jeg give dem masser af tid, samvær og ikke mindst gode nye fællesoplevelser

BLOG: Sommerferie: På hundevenlig vandretur

20-07-2021 10:28, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Vi elsker at holde ferie med Frida. Og mange ferierejser kan heldigvis sagtens være hundevenlige, hvis man planlægger lidt og træner med sin hund inden

BLOG: At bygge et vizsla-paradis

15-07-2021 09:58, af Elisabeth Schrøder

Hvis man spørger vores vizslaer, er der denne sommer en alvorlig mangel på aften-markfræs, vandapporteringstræning og strandture med tennisbolden. Den er faktisk helt gal. Nogen burde melde os for brud på de basale jagthunderettigheder.
Men mon ikke vi bliver tilgivet på et tidspunkt. Vi er nemlig i gang med at istandsætte en landejendom, som selvfølgelig først og fremmest skal blive et rart hjem for os og hundene, men hvor vi også planlægger dele af ombygningen specifikt med henblik på at hundeholdet skal fungere bedre i hverdagen, og give os nogle af de træningsmuligheder, som vi ellers normalt må køre langt efter.

BLOG: Vixens anden markprøve

22-05-2021 09:01, af Elisabeth Schrøder

Allerede dagen efter Vixens første markprøve var vi afsted igen - På den ene side med lidt mere ro i maven, da hun jo allerede havde en præmiering i bagagen, men også på samme tid lidt mere på udebane, da vi nu skulle dømmes af en dommer, som jeg ikke kendte i forvejen, og knapt så mange kendte ansigter blandt de andre deltagere

BLOG: Vixens første jagt

23-12-2020 09:57, af Elisabeth Schrøder

Sidste weekend, lige et par dage før hendes 1 års fødselsdag, var Vixen lidt med på jagt for første gang

BLOG: Jagt i juletræerne

28-10-2020 12:06, af Elisabeth Schrøder

Hvis man spørger Sansa, har hun fået et nyt yndlingssted i hele verden

BLOG: Jagtsæsonen er slut

21-02-2021 09:03, af Elisabeth Schrøder

1. Februar er en trist dag for sådan nogle som os, for den markerer slutningen på jagtsæsonen, da jagttiderne på de fleste typer vildt udløber.  Hvad skal vi dog nu få alle vores weekender til at gå med? Mon ikke vi finder en løsning på dét problem. Men indtil videre er lidt velfortjent afslapning vel også i orden

BLOG: Scratchboard - En åbenbaring

23-02-2021 15:23, af Elisabeth Schrøder

En åbenbaring er måske et stort ord, men ikke desto mindre har det her lille påfund fuldstændigt revolutioneret mit hundehold, så derfor tager jeg - igen - lige en afstikker fra det jagtrelaterede indhold

BLOG: Markprøvedebut over alle forventninger

06-04-2021 12:11, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Vixen leverede både underholdning og højt niveau ved sin debut på markprøverne 

BLOG: Panik før prøverne

12-03-2021 12:48, af Elisabeth Schrøder

Her er første del i en lille blogserie om de markprøver, der både er prøvelser og stor fornøjelse

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen
20 24 29 30
bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Sommerquiz: Gæt racen på tre ledetråde

26-07-2021 10:34, af Bjarke Kirkegaard Nielsen
Quiz|

Kan du gætte racen, når du får tre ledetråde?

Nostalgi: Farvel og tak

25-07-2021 11:10, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I oktobernummeret fra 1981 har vi fundet denne fine tekst af H. G. Nörgaard-Beth

Sommerquiz: De sjældne racer

23-07-2021 10:32, af Bjarke Kirkegaard Nielsen
Quiz|

Denne sommergquiz handler om de racer, der måske ikke er så kendte

BLOG: Selvfølgelig skal mine hunde holde ferie med mig

24-07-2021 09:05, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Dagligdagen er mange gange hektisk for både mine 3 hunde og mig. Jeg kan ikke altid give dem den tid, jeg gerne ville. Derfor er det for mig helt naturligt, at mine hunde også skal opleve mig i en ferieperiode. Her kan jeg give dem masser af tid, samvær og ikke mindst gode nye fællesoplevelser

Labradoodle skulle aldrig have været opfundet

30-09-2019 08:44, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

”Opfinderen” af labradoodle, der er en blanding mellem labrador og puddel, kommer med opsigtsvækkende advarsel om den populære blanding

Spiser din hund også sokker?

28-07-2021 09:56, af Astrid Gerd Holtet

Spiser din hund også sokker, underbukser eller noget helt tredje? – så er den ikke den eneste. At spise ting, der ikke kan fordøjes, er en almindelig, men potentielt farlig, uvane hos mange hunde. Sætter tingene sig fast, kan det nemlig hurtigt udvikle sig til en livstruende tilstand

Overblik: Regler for hunde på fly

16-03-2018 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Ønsker man at få sin hund med på en rejse, er der stor forskel på reglerne hos de enkelte flyselskaber. Derfor er det vigtigt, at man sætter sig ind i selskabets regler, inden man drager mod lufthavnen. Vi bringer her et overblik

Sommerquiz: Grand danois

29-07-2021 10:38, af Bjarke Kirkegaard Nielsen
Quiz|

Den er svær at komme udenom .... Grand danois

Hvorfor humper min hund alt og alle?

22-12-2016 13:46, af Kasper Larsson
Når din hund humper en fremmedes ben, er det ofte anledning til en meget akavet stemning. Det er en adfærd, mange hundeejere gerne vil være foruden

Hvorfor må hunde ikke bade ved blå flag