BLOG: Har hunde følelser?

28-05-2021 11:46, af Amalie Lohse-Lind

Jeg møder ofte mennesker, der mener, at hunde ikke har følelser, men blot reagerer ud fra deres instinkter. Det er ikke en holdning, jeg deler, men jeg tror heller ikke, at deres følelsesliv kan sammenlignes fuldstændig med os menneskers

Copyright Ridehesten.com
Privatfoto

 

Følelser er en kompleks størrelse, og nogle gange forstår vi måske knap nok selv, hvad vi føler, så hvordan sætter vi også ind i en hunds følelsesliv? Vi kan dog nok alle ret hurtigt blive enige om, at hunde er i stand til at føle ydre og indre påvirkninger. De kan for eksempel blive påvirket af vejret og både have det for koldt eller for varmt. De kan føle sult og tørst, men har de også et emotionelt liv? Kan de være glade, sure eller triste? Jeg vil helt bestemt sige ja. Både ud fra subjektive betragtninger af hundene i mit eget liv, men også ud fra den forskning, jeg har undersøgt.

Forskeren Jaak Panksepp er kommet frem til, at der er syv grund følelser, som alle pattedyr kan føle, inklusivt hunde (og mennesker). Disse kalder han for Omsorg, Leg, Lyst, Søgen, Sorg, Raseri og Frygt. I nogle tilfælde refererer navnene til den adfærd, som dyret udviser, når den påvirkes af de specifikke følelser. Følelser får så at sige hunden til at reagerer, så hvis vi ved hvilke påvirkninger, som leder til bestemte følelser, kan vi faktisk ændre en uønsket adfærd til en ønsket, blot ved at få hunden til at føle anderledes i situationen.

Men hvorfor er det overhovedet vigtigt at gå op i hundes følelser? Som anstændige hundeejere ville vi aldrig lade vores hunde tørste eller sulte (selvom nogle hunde vist aldrig bliver rigtig mætte) eller efterlade dem udenfor i et uvejr. På samme måde har de emotionelle følelser også en påvirkning på vores hundes velfærd, men forstår eller genkender vi ikke disse følelser, kan vi nemt komme til at overskride grænser eller presse hundene unødvendigt. Jo mere tid vores hunde oplever positive følelser, des bedre må deres liv være.

Vi kan også nemt komme til at tillægge vores hunde en personlighed eller nogle bagtanker, som derved påvirker, hvordan vi behandler dem. Den stædige hund er måske slet ikke så stædig, som du går og tror, men i stedet så frygtsom, at den ikke tør at gøre det, du beder den om lige nu. Jeg forstod eksempelvis godt, at min svømmetræner gerne ville have mig til at springe ud fra femmeter-vippen, men frygten havde fuldstændig overtaget min krop, og jeg lukkede helt ned. Den stædige hund kunne også være fanget i sin Søgen-adfærd. Næsen er slået til og ørerne er lukket i, så den ignorerer dig faktisk ikke bevidst. Den kan vitterligt ikke høre dig. Det er også Søgen, når vi mennesker sidder og scroller igennem Facebook-feedet i jagten på søde kattevideoer og spændende debatindlæg. Her har jeg da også mere end en gang oplevet, at folk måtte sige tingene til mig et par gange, før jeg overhovedet registrerede, at jeg bliver talt til. Jeg ignorerede heller ikke nogen bevidst, men min hørelse var momentært slået fra.

Hvis vi forstår følelserne bag vores hundes adfærd, er vi måske mindre tilbøjelige til at blive frustrerede over eller irriterede på dem. I stedet bliver vi i stand til at hjælpe dem i nogle situationer og bære over med dem i andre. Følelser er i bund og grund det, som får vores hunde til at handle.

Følelser er som allerede nævnt en meget kompleks størrelse, og jeg ved at dette blogindlæg går til dem på en meget overfladisk måde, men jeg var bange for, at det hele blev en tand for nørdet. Måske jeg dykker mere ned i det enkelte følelser i fremtidige blogindlæg.

Læs også

BLOG: Husk lige tandbørsten!

18-01-2022 08:26, af Karoline Sidelmann Brinch

Mange af os hundeejere vil gøre næsten alt for, at vores hunde får lange og lykkelige liv. Så hvorfor er det stadig så svært at huske tandbørstningen, selvom manglende tandhygiejne har stor indflydelse på vores hundes livskvalitet

Blog: Min hund: En topatlet - Optimer hundens præstation og undgå skader. Del II: “Nedkøling” og restitution

19-11-2021 08:41, af Karoline Sidelmann Brinch

Til tider glemmer vi, at mange af vores hunde er topatleter, som yder store fysiske præstationer fx til jagt, canicross, agility, mv. Derfor har de brug for vores hjælp til at yde deres bedste og undgå skader. I min seneste blog skrev jeg om vigtigheden af at varme op, når vores sports-hunde skal ud og præstere. I dag skal det handle om tiden efter, hunden har været afsted: Hvordan sikrer vi på bedste vis, at hunden hurtigt kommer sig ovenpå kraftanstrengelserne og restituerer bedst muligt

Blog: Min hund: En topatlet - Optimer hundens præstation og undgå skader. Del I. Opvarmning.

16-10-2021 13:40, af Karoline Sidelmann Brinch

Mange hunde bliver brugt til forskellige typer sport: Agility, lydighed, jagt, cykling, canicross og meget andet. Det stiller krav til hundens fysik – og til tider glemmer vi tobenede vist, at vores hunde faktisk er topatleter, som præsterer på højt niveau. Af og til i mange timer af gangen

BLOG: Rejse til Grækenland og Bosnien-Hercegovina, del 1.

13-11-2020 08:12, af Amalie Lohse-Lind

I sommeren 2019 var jeg så heldig, at min specialemakker og jeg fik mulighed for at tage på to feltture, en til Grækenland og en til Bosnien-Hercegovina, for at studere gadehunde, opleve lokale internater og tale med folk, der arbejder med hundene i landene. Jeg har besluttet at dele min historie om turene op i to indlæg, så dagens blogindlæg kommer til at omhandle turen til Grækenland

BLOG: Fra bosnisk internathund til dansk familie hund

15-02-2021 15:33, af Amalie Lohse-Lind

I sommeren 2019 var jeg så heldig, at min specialemakker og jeg fik mulighed for at tage på to feltture, en til Grækenland og en til Bosnien-Hercegovina, for at studere gadehunde, opleve lokale internater og tale med folk, der arbejder med hundene i landene. Dagens blogindlæg vil handle om de bosniske internathunde, og hvordan vi udvalgte to hunde, der endte med at komme til Danmark

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen
20 24 29 30
bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

England: Hund fundet otte år efter at være stjålet

18-01-2022 12:03, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I 2013 blev Cassie, der er en cocker spaniel, stjålet fra sine ejere. Nu er Cassie genforenet med sin familie

De mest populære hundenavne 2021

19-01-2022 12:17, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Som noget nyt i år har Agria lavet en liste over de mest populære hundenavne blandt de hunde, der tegnede forsikring i 2021, fordelt mellem hanhunde og tæver

Forsvundet hund havde taget toget

21-01-2022 12:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Det er lidt et mysterium, hvad der skete ved Dianalund torsdag morgen, hvor en hund var blind passager i et tog

Livet med en terminalsyg hund: Tre gode råd

19-01-2022 08:30, af Astrid Holtet

Her får du tre ting, du bør overveje, hvis du lever med en terminal syg hund

Hvad gør du hvis din hund spiser rottegift?

17-01-2022 08:00, af Astrid Gerd Holtet

Rotter er uønskede gæster, som blandt andet bekæmpes med gift – og indtager hunden denne gift, kan det være livsfarligt 

 

Derfor har din hund dårlig ånde

22-01-2022 10:00, af Astrid Holtet

Hunde er berygtede for at have dårlig ånde, men faktisk er dårlig ånde hos hunde – også kaldet halitosis -ofte et tegn på problemer, og hunde med udtalt dårlig ånde, bør derfor altid undersøges

 

BLOG: Husk lige tandbørsten!

18-01-2022 08:26, af Karoline Sidelmann Brinch

Mange af os hundeejere vil gøre næsten alt for, at vores hunde får lange og lykkelige liv. Så hvorfor er det stadig så svært at huske tandbørstningen, selvom manglende tandhygiejne har stor indflydelse på vores hundes livskvalitet

Hunde kan opdrages hele livet