BLOG: Professionel hunde-zoneterapi contra ejer trykker i punkter

30-10-2020 13:29, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Hvornår skal jeg gå til en professionel hunde-zoneterapeut, og hvornår kan jeg selv hjælpe min hund ved at trykke i akupunkturpunkter og zoner? Egentlig kan man sammenligne det med, at du kommer til skade og får et sår. Nogle gange kan du være heldig selv at klare det – lige vaske og rense det grundigt og sætte et plaster hen over. Andre gange er såret så dybt, at der skal professionel hjælp til, fordi det skal syes

Copyright Ridehesten.com
Privatfoto

Når jeg giver en hund professionel zoneterapi, arbejder jeg holistisk – og det samme gør de hunde-zoneterapeuter, jeg har uddannet. På den måde arbejder vi ikke kun på symptomer, men også årsag. Første gang jeg møder hund og ejer, instruerer jeg altid ejeren i, hvordan hun kan hjælpe sin hund til hverdag. Jeg viser både punkter fra min bog ”Tryg og tilfreds” og ofte også andre punkter, der kan være nyttige i hundens situation. Ejeren er ofte glad over selv at kunne bidrage til hundens trivsel, og samtidig er det en win-win, fordi man har en hyggelig og nærværende situation med sin hund.

Jeg vil give jer et par eksempler fra hver situation. Første eksempel viser, hvordan ejeren selv klarede problemet.

Først har vi Elena Enemark Nielsen, der skrev følgende til mig:

”Jeg vil gerne fortælle om min elskede hund. Jeg blev rigtig glad over at kunne hjælpe hende via din fantastiske bog, Tryg og tilfreds, som er nem at gå til. Vicky er 6 år og et ægte smukt gadekryds. Hendes afføring var løs, og hun havde ofte diarre i den første tid efter, jeg fik hende, så analkirtlerne ikke blev tømt.  Derfor var hun flere gange til dyrlæge og fik dem tømt. Bare det at høre hende skrige så højt hos dyrlægen, gjorde ondt i min sjæl. Problemet kom desværre hurtigt igen og lige så slemt, også selvom hendes afføring blev bedre med tiden.

Så købte jeg bogen “Tryg og tilfreds”. Første gang jeg skulle forsøge mig med din bog, var hun meget hævet ved kirtlerne og bed sig konstant ved halen og fik efterfølgende store sår. Jeg masserede punktet for analkirtler, og der gik ikke mange minutter, før det begyndte at lugte rigtig fælt fra analkirtlerne, og der kom en masse lugtende sekret ud. Jeg masserede punkterne med lidt pauser i ca. 10-15 minutter de efterfølgende 3 dage. Derefter et par gange ugentligt. Nu giver jeg hende 1 gang ugentlig, som hun nyder – og der har ikke været noget at komme efter siden. Hun er også blevet meget gladere, da hun ikke har smerter mere. Kærlig hilsen Elena”

Copyright Ridehesten.com
Foto: Vivian Birlie, Analkirtelpunktet fra Tryg og tilfreds.

 

Sådan gør du: Massér på indersiden af bagpoterne i punktet og gør som Elena.

Jeg behøver næppe at fortælle, hvor glad jeg var for Elenas brev. Heldigvis kunne Elena altså selv trykke sig ud af problemet med de fyldte analkirtler, men det kunne Mollys ejer til gengæld ikke. Samme problem, men det krævede professionel hjælp:

 

Molly undgik bortoperation af analkirtler:

Her giver jeg Molly zoneterapi på analkirtelpunktet, og se hvor hun nyder det!

Søde 4-årige Molly er en blanding på 10 kg. Hun led af tilstoppede analkirtler, der blev fyldt op bare 1 uge efter, de var blevet tømt. De havde på det seneste været betændte, så Molly har fik penicillin, men det hjalp slet ikke. Dyrlægen ville skylle dem igennem under narkose, og hjalp det ikke, ville man fjerne analkirtlerne. Det kan faktisk have en rigtig kedelig konsekvens idet, der er en sandsynlighed på mellem 1 og 14 % for, at Molly så ikke ville kunne kontrollere sin afføring efterfølgende. 

Molly fik en kombination af 2 gange skylninger af analkirtlerne og zoneterapi af mig flere gange. Resultatet blev, at betændelsen helt forsvandt, og analkirtlerne er ikke fyldte længere. Mollys ejer masserer en gang i mellem selv punkterne for analkirtler.

Her var der altså brug for professionel hjælp og den kan man finde på hundezoneterapeuter.dk

Hvis du har mistanke om, at din hund er syg, skal du selvfølgelig opsøge en dyrlæge.   

Læs også

BLOG: Hold nu fast i dine beslutninger

23-11-2020 12:13, af John Frank Ahm

Jeg opfordrer altid kommende hvalpekøbere til at gøre sig tanker om, hvad deres krav til den voksne hund er, før hvalpen flytter ind. Jo mere afklarede de er med hensyn til husreglerne for hvad hvalpen må og ikke må, jo bedre er de forberedt. At afklare reglerne på forhånd gør dagligdagen lettere, når de efter kort tid får den lille spilopmager hjem

BLOG: Sådan gør du når din hund snapper efter godbidder

17-11-2020 12:10, af John Frank Ahm

Jeg kan bestemt ikke lide at blive nappet i fingrene når jeg vil give hunden en godbid. Det kan være ret voldsomt at blive nappet i fingrene og det kan være alt fra et lille nap der næsten ikke kan mærkes til at blodet springer og plaster må findes frem

BLOG: Rejse til Grækenland og Bosnien-Hercegovina, del 1.

13-11-2020 08:12, af Amalie Lohse-Lind

I sommeren 2019 var jeg så heldig, at min specialemakker og jeg fik mulighed for at tage på to feltture, en til Grækenland og en til Bosnien-Hercegovina, for at studere gadehunde, opleve lokale internater og tale med folk, der arbejder med hundene i landene. Jeg har besluttet at dele min historie om turene op i to indlæg, så dagens blogindlæg kommer til at omhandle turen til Grækenland

Dyrlægens 10 råd

18-07-2018 08:12, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I Spanielbogen giver dyrlæge Paulette Vivian Topsøe-Jensen 10 gode råd til hundeejere. Læs dem her

Vivian Birlie: Ørepunktet

09-11-2018 14:29, af Vivian Birlie

Vi har modtaget endnu et indlæg fra hundezoneterapeut, forfatter og underviser Vivian Birlie. Her giver hun et tip om øreproblemer 

Vivian Birlie: Tip om falsk drægtighed

10-06-2020 08:47, af Vivian Birlie

Vi har endnu engang modtaget et tip fra akupunktør, zoneterapeut og forfatter Vivian Birlie. Denne gang giver hun råd om falsk drægtighed

Vivian Birlie: Zoneterapi mod nytårsangst

30-12-2019 12:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Hunde-zoneterapeut, akupunktør og forfatter Vivian Birlie, Sano Canis, har sendt os et godt råd til nytårsangste hunde

Myggekløe og zoneterapi

12-07-2019 12:00, af Vivian Birlie

Er du træt af irriterende myg, der hver år ødelægger din sommer med deres enerverende myggestik? Fortvivl ikke – der er hjælp at hente til både hund og ejer. Her kommer endnu et godt tip fra Vivian Birlie

Nyt fra Vivian Birlie, Sano Canis: Hjælp selv din hund med rygproblemer

08-11-2019 12:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Akupunktør, zoneterapeut, forfatter og underviser Vivian Birlie skriver

Zoneterapi til varme hunde

07-06-2018 08:16, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Zoneterapeut Vivian Birlie giver her et godt tip til at køle hunden lidt ned her i varmen 

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen
20 24 29 30
bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Hunde genkender onde mennesker

24-11-2020 08:33, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Et nyt studie viser, at hunde kan genkende mennesker, der er onde mod andre mennesker

 

7 grunde til at sove med hunden

21-11-2020 08:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Det blæser udenfor, og man har mest lyst til at putte sig under dynen. Men er det egentlig en god ide at tage hunden med sig under dynen?

Maxi Zoo overtager Petworld

23-11-2020 08:21, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

BT afslører, at Maxi Zoo har opkøbt Petworld, og at handlen går igennem 1. januar, hvorefter MAxi Zoo vil fortælle mere

6 gode råd, hvis din hund bliver ramt af en bil

22-11-2020 09:10, af Astrid Gerd Holtet

Hvad gør du, hvis uheldet er ude og din hund bliver ramt af en bil?

BLOG: Hold nu fast i dine beslutninger

23-11-2020 12:13, af John Frank Ahm

Jeg opfordrer altid kommende hvalpekøbere til at gøre sig tanker om, hvad deres krav til den voksne hund er, før hvalpen flytter ind. Jo mere afklarede de er med hensyn til husreglerne for hvad hvalpen må og ikke må, jo bedre er de forberedt. At afklare reglerne på forhånd gør dagligdagen lettere, når de efter kort tid får den lille spilopmager hjem

Klumme: Hvornår udløber din fødselsattest?

19-11-2020 08:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Månedens klummeskribent: Tina Brigo-Hansen arbejder i Informationen hos Dansk Kennel Klub og har været hundeejer siden 1985

Fredagsquiz: Hvad ved du om petit brabancon