BLOG: Mit vilde 2018

14-12-2018 15:00, af Kimmie Wolsted

I 2018 er jeg både blevet nummer 1 og 2 i rally-lydighed juniorklassen og nummer 1 i årets hund i rally-lydighed juniorklassen. Det har været et vildt år

Copyright Ridehesten.com
Privatfoto

Det sidste års tid er der sket mange gode ting i mit hundeliv. Jeg blev Danmarksmester i rally-lydighed juniorklassen, og kom også på en anden plads. Jeg var med i Årets hund finalen i rally junior klassen og vandt. Det var rart at vinde, når man nu havde rejst frem og tilbage for at komme med. DM var jeg meget overrasket over at vinde, for der er det resultaterne på dagen der tæller, mens Årets hund er det resultater fra hele året.

Årets hund finalen i Herning var noget for sig selv. De 10 bedste hunde-og førere fra hver klasse i Danmark var samlet på et sted, og jeg var en af dem.

Fredag morgen rejste min mor og jeg med færgen fra Bornholm til Sverige, for at vi kunne deltage i Årets hund om lørdagen i Herning. Jeg skulle op med min egen jack russell terrier, Max, og min mors border collie, Wupti. Tingene gik bedre end forventet.

Der var mange mennesker i Herning messecenter den dag. Ikke kun fordi der var Årets hund i rally-lydighed, men også fordi der var udstilling. Rallyringen var placeret inde i en hal sammen med nogle udstillingsringe. Det gjorde, at der blev lidt trængt. Junior klassen var den sidste på dagen, så der gik lang tid før det blev min tur til at komme op. Jeg kunne mærke, at nerverne var på vej, når vi gik banegennemgang. Jeg var nervøs men også rolig. Jeg kunne jo ikke gøre andet end at gå derud og gøre mit bedste.

Copyright Ridehesten.comPrivatfoto Jeg skulle først på med Wupti. Det gik rigtig godt, og vi gik næsten til 100 point. Wupti lå på førstepladsen på kvalifikationslisten, inden vi tog til Herning. Så blev det Max, der skulle på. Det gik også godt, men vi havde lidt problemer med et ”farligt” skilt. Han lå på en tredjeplads inden konkurrencen.  Der gik kort tid, og så var vi klar til præmier. Junior fik præmier til sidst. Først var det Max, der blev kaldt op. Vi kom på en fjerdeplads. Jeg var meget overrasket, og kunne ikke være mere stolt over min lille Max. Til sidst blev Wupti kaldt op. Han havde ligget på en førsteplads hele vejen, og det var også der, han endte med at blive placeret.

 

Folk klappede ad os. Jeg kunne ikke være mere stolt over mine hunde og over mig selv.

Folk fra min egen kreds og andre kredse kom hen og sagde tillykke til mig. Der gik lidt tid før jeg overhovedet havde opdaget, hvad der var sket. Det var først, da folk begyndte at skrive tillykke over Facebook, at det gik op for mig. Den dag i dag tænker jeg stadig tilbage på Årets hund, og hvor gode hundene var i deres finale.

Jeg håber det næste år vil byde på lige så mange gode oplevelser, som i år har gjort.

 

Info

Kimmie Wolsted

- 13 år gammel
- Går i 7. klasse
- Bor på Bornholm
- Danmarksmester: Rally-lydighed juniorklassen 2018
- Årets hund: Rally-lydighed juniorklassen 2018

Læs også

Blog: Min hund: En topatlet - Optimer hundens præstation og undgå skader. Del II: “Nedkøling” og restitution

19-11-2021 08:41, af Karoline Sidelmann Brinch

Til tider glemmer vi, at mange af vores hunde er topatleter, som yder store fysiske præstationer fx til jagt, canicross, agility, mv. Derfor har de brug for vores hjælp til at yde deres bedste og undgå skader. I min seneste blog skrev jeg om vigtigheden af at varme op, når vores sports-hunde skal ud og præstere. I dag skal det handle om tiden efter, hunden har været afsted: Hvordan sikrer vi på bedste vis, at hunden hurtigt kommer sig ovenpå kraftanstrengelserne og restituerer bedst muligt

Blog: Min hund: En topatlet - Optimer hundens præstation og undgå skader. Del I. Opvarmning.

16-10-2021 13:40, af Karoline Sidelmann Brinch

Mange hunde bliver brugt til forskellige typer sport: Agility, lydighed, jagt, cykling, canicross og meget andet. Det stiller krav til hundens fysik – og til tider glemmer vi tobenede vist, at vores hunde faktisk er topatleter, som præsterer på højt niveau. Af og til i mange timer af gangen

BLOG: Hunde skal da hilse, skal de ikke det?

15-10-2021 08:39, af John Frank Ahm

Er det en god eller dårlig ide at lade hunde hilse på hinanden, og er det overhovedet nødvendigt?

BLOG: Dette blev starten på min rally karriere.

01-02-2019 15:13, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Søndag den 4 december 2016 var jeg til mit første rally stævne. Det viste sig ikke at være mit sidste

 

 

BLOG: Max - en særlig hund

19-04-2019 15:00, af Kimmie Wolsted

Denne uge er det Kimmie Wolsted, der skriver blogindlægget. Hun fortæller om sine oplevelser med hunden Max. Det er et indlæg, som mange kan lære af

BLOG: Mine skønne vovser

25-10-2019 08:22, af Kimmie Wolsted

Kimmie er ikke længere den eneste teenager i huset. Hendes border collie er også blevet teenager, og det skal resten af huset lige vænne sig til

Nordisk Mesterskab i rally

15-10-2019 09:31, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I weekenden den 26. - 27. oktober er Dansk Kennel Klub vært for Nordisk Mesterskab i rally, som finder sted i Sjællands Agility Center i Ringsted

BLOG: Til rally i Roskilde

24-05-2019 15:00, af Kimmie Wolsted

Så er det igen blevet Kimmie Wolsteds tur til at blogge for hunden.dk, og som sædvanlig er det spændende læsning

BLOG: En tur til Vejen

28-06-2019 15:00, af Kimmie Wolsted

Kimmie Wolsted har skrevet et fint blogindlæg om hendes oplevelser med rally ved udstillingen i Vejen

BLOG: Mit første DM i agility

27-09-2019 08:24, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I starten af 2019 begyndte jeg at løbe med Aussiligaen China (China), da hendes ejer havde dårligt knæ. Uden at jeg vidste det, havde vi kvalificeret os til DM i agility junior. Det var mit første DM i agility, og jeg var spændt

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen
20 24 29 30
bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Corona i Herning: Bliv testet

20-11-2021 19:10, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Der er konstateret smitte hos flere deltagere på udstillingen i Herning. Derfor opfordres alle, der var på udstillingen til at lade sig teste

Traumatiske oplevelser kan forkorte hundes liv

24-11-2021 15:00, af Astrid Gerd Holtet

Ungarsk studie peger på, at traumatiske oplevelser kan have langvarige, negative konsekvenser for hunde og i sidste ende forkorte deres levetid

Gør hunden nytårsklar

24-11-2021 09:10, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Nytåret står snart for døren, og med det kommer den for hundene frygtelige larm. Her får du lidt gode råd til en god nytårsaften med hunden

 

Hjerneblødninger hos hunde

18-11-2021 09:00, af Astrid Gerd Holtet

Kender du symptomerne på en hjerneblødning hos hunde? Vi ser nærmere på hvad sker ved en hjerneblødning og hvad du skal holde øje med

Urinkrystaller: Hvad er det?

27-11-2021 09:16, af Astrid Gerd Holtet

Krystaller kan dannes i hundens urin, og disse krystaller kan give anledning til betændelse og irritation i blæren, de kan samles til større sten og i værste fald blokere, så hunden ikke kan komme af med sin urin – og en sådan blokering er livsfarlig

England: Hundenapning koster fem års fængsel

22-11-2021 09:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I England har man oplevet en enorm stigning i antallet af tyverier af hunde. Nu bliver straffen for den forbrydelse sat væsentligt i vejret

Billederne fra Herning er online

17-11-2021 08:33, af Bjarke Kirkegaard Nielsen
Foto|

Nu kan du se alle billederne fra Herning

Blot et par sugetabletter eller tyggegummi med xylitol kan være livsfarlige for din hund

26-11-2021 09:26, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Sødestoffet xylitol er farligt for hunde, fordi det sænker blodsukkeret og kan give forgiftning. Tandpasta, tyggegummi, slik og sukkerfrie varer er eksempler på produkter, der kan indeholde xylitol. Selv en lille mængde xylitol kan få hunden til at få et livstruende fald i blodsukkerniveauet. Alle produkter der indeholder xylitol, bør derfor altid opbevares utilgængeligt for hunden. Agria Dyreforsikring giver her en oversigt over symptomerne, mængden af xylitol der er farlig for hunden, og hvordan du skal behandle hunden i tilfælde af, at din hund har indtaget produkter med xylitol

Kærlighed giver pote (kortfilm)

22-11-2021 15:03, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Vi ved alle, at menneskets bedste ven er vores hund. I ”Kærlighed giver pote” – er det en whippet, der hedder ”Bella”

Galgo espanol: En spansk jagthund i knibe

26-11-2021 12:00, af Marie Helene Rigård Rohleder

Der lever mere end 400.000 hunde af racen galgo espanol i Spanien, hvor de bruges til jagt og væddeløb. Mange af hundene lever under kummerlige forhold, og hvis de ikke duer bliver de smidt på gaden eller skudt. Dokumentaristen Yeray Lopez er bosat i Danmark og har viet sit liv til at kæmpe for et mere dyrevenligt liv for galgoerne