Blog: Min hund: En topatlet - Optimer hundens præstation og undgå skader. Del I. Opvarmning.

16-10-2021 13:40, af Karoline Sidelmann Brinch

Mange hunde bliver brugt til forskellige typer sport: Agility, lydighed, jagt, cykling, canicross og meget andet. Det stiller krav til hundens fysik – og til tider glemmer vi tobenede vist, at vores hunde faktisk er topatleter, som præsterer på højt niveau. Af og til i mange timer af gangen

Copyright Ridehesten.com
Privatfoto

 

Der er ingen tvivl om, at vores hunde har godt af at bruge deres kroppe – men vi kan til gengæld også gøre meget for at sikre, at de er bedst muligt forberedte til at yde deres bedste – og ikke mindst: sørge for at undgå skader og for at vores hunde kan holde sig på toppen i mange år.

Derfor vil jeg denne gang og i de kommende indlæg i min blog gerne skrive lidt om alle de ting, der kan hjælpe med til at optimere hundens præstation, reducere risikoen for skader og som øger chancerne for en ”langtidsholdbar” hund.

Nemlig opvarmning, restitution/”nedkøling”, styrke/koordination og skadesforebyggelse via behandlinger såsom massage, fysioterapi og kiropraktik.

I dag skal det handle om opvarmning. ”Pity the fool that doesn’t warm up” sagde en klog person engang. Og de fleste sportudøvere ved nok godt, at opvarming er en god ide. Alligevel er jo ikke ualmindeligt blot at tage hunden ud af bilen og gå i gang. Men som sagt er vores sportshunde også sportsudøvere og opvarmning kan – ligesom hos os mennesker – hjælpe til at mindske skadesrisikoen, øge effekten af træning, forbedre ydeevne samt koordination/balance. Opvarmning øger blodcirkulationen og giver bedre reaktionsevne og større smidighed. Så personligt er jeg blevet meget opmærksom på opvarmning af Frida, når vi skal ud og præstere. Som løber ved jeg, hvor meget det betyder ikke at ”koldstarte”: Kroppen er klart bedre forberedt og oplevelsen undervejs bliver altid meget bedre.

Copyright Ridehesten.com
Privatfoto

 

Men hvor meget skal man så varme op?

Ja, først og fremmest skal opvarmningen tilpasses til turens længde og intensitet – og hvilken type aktivitet man skal i gang med. Hvis Frida og jeg skal på en almindelig rolig canicross-tur starter vi som regel blot med at gå lidt. Skal vi derimod i konkurrence i højt tempo – og skal vi måske endda over forhindringer eller laves hurtige retningsskift, ja så bruger vi længere tid på opvarmning. Det kunne fx være en lunteløbetur, derefter lidt stigningsløb (roligt løb – der efter øges tempo op til spurt fx over nogle 100 m) eller bakkeløb. Og vi fokuserer også på opvarmning af fx ryggen og forskellige smidighedsøvelser fx volter/zigzag (se video). Så tænk over, hvilken type sport og hvilke øvelser I skal lave og tilpas opvarmningen til jeres behov.

Copyright Ridehesten.com
Privatfoto

 

Et par generelle ting om opvarmning:

  • Jo hurtigere/højintenst - jo længere opvarmning.
  • Tag højde for vejr/årstid, hundens alder.
  • I pauser kan hund varmes med dækken (effekt af opvarmning aftager allerede efter ca. 10 min).

 

Forslag til øvelser ift. opvarmning :

  • Gåtur - først alm gang derefter let trav - så øvelser (5-10 min):
  • Små vendinger, 8-taller, zigzag, cirkler, volter.
  • Stillingsskift (sit, dæk, stå).
  • Bakkeøvelse
  • Giv pote/high five.
  • Cavaletti, gå på ujævnt underlag.
  • Vælg gerne øvelser der ligner konkurrencen, læg de sværeste sidst.

Og husk så også opvarmning af dig selv, hvis I begge skal ud og præstere. God fornøjelse.

Læs også

Blog: Min hund: En topatlet - Optimer hundens præstation og undgå skader. Del II: “Nedkøling” og restitution

19-11-2021 08:41, af Karoline Sidelmann Brinch

Til tider glemmer vi, at mange af vores hunde er topatleter, som yder store fysiske præstationer fx til jagt, canicross, agility, mv. Derfor har de brug for vores hjælp til at yde deres bedste og undgå skader. I min seneste blog skrev jeg om vigtigheden af at varme op, når vores sports-hunde skal ud og præstere. I dag skal det handle om tiden efter, hunden har været afsted: Hvordan sikrer vi på bedste vis, at hunden hurtigt kommer sig ovenpå kraftanstrengelserne og restituerer bedst muligt

BLOG: Hunde skal da hilse, skal de ikke det?

15-10-2021 08:39, af John Frank Ahm

Er det en god eller dårlig ide at lade hunde hilse på hinanden, og er det overhovedet nødvendigt?

BLOG: Sommerferien med hundene var både god og uhyggelig

14-09-2021 12:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I år gik sommerferien til ødegården i Sverige med mine 3 hunde. Heldigvis deler mine hunde mange af mine interesser, og det er jo nok så vigtigt, hvis ferien skal blive en succes for alle parter. Jeg vil gerne dele nogle af vores oplevelser – gode som chokerende

BLOG: Kender du typen?: Pølseindfanger eller legedræber: Lidt om indkald og dårlige vaner.

09-07-2021 11:52, af Karoline Sidelmann Brinch

Et perfekt indkald kræver masser af træning. Og det er ikke ualmindeligt, at der sniger sig dårlige vaner ind undervejs. 

BLOG: Hader du også at løbe? Så canicross i stedet!

02-12-2020 08:33, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Har du svært ved at finde motivation til at motionere? Så kan din hund måske være løsningen....

BLOG: Er der junkmail i hunde-indbakken?

25-03-2021 15:24, af Karoline Sidelmann Brinch

Et par tanker om at give og modtage uopfordrede "gode råd" om hunde

BLOG: Hjerne og hjerte. Lidt om stress hos hunde

07-01-2021 08:14, af Karoline Sidelmann Brinch

Forsøger du at køre din hund træt med motion? Eller er du derimod bange for at stresse din hund med motion? Så husk på at både hjerne og hjerte har brug for aktivitet  og hvile

BLOG: Kom godt i gang med canicross

23-10-2020 12:09, af Karoline Sidelmann Brinch

Jeg får rigtig mange spørgsmål fra løbere og hundejere om, hvordan man bedst kommer i gang med at løbe med sin hund. Først og fremmest vil jeg sige, at der er mange ”rigtige” veje til målet. Meget afhænger af, hvad du gerne vil opnå, din hunds temperament og hvordan den ellers er trænet.

BLOG: Er aktive hunde lykkelige hunde?

15-12-2020 12:39, af Karoline Sidelmann Brinch

Som dyrlæge, hundetræner og løber får jeg mange spørgsmål til, om det er sundt at løbe med sin hund. Her får du svaret

BLOG: En fantastisk dag med K9-biathlon FOR ALLE.

08-09-2021 12:18, af Karoline Sidelmann Brinch

Lørdag d. 25. august var en dag vi havde ventet på med spænding og glæde. Der var det nemlig tid til K9-biathlon i de skønne omgivelser ved Vilhelmsborg. Et arrangement af Lilleskov Slot som blev lavet ifm. DKKs Hund i fokus

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen
20 24 29 30
bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Pas på hundens poter: Vejsalt er smertefuldt

30-11-2021 14:32, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Når temperaturen rammer frysepunktet, bliver vejene saltet. Dette afhjælper glatte veje, men vejsalt er en smertefuld oplevelse for hunden. Dyrenes Beskyttelse opfordrer derfor til at smøre hundens trædepuder med potevoks inden gåturen

Freyas lov kommer i Folketinget og har opbakning blandt politikere

01-12-2021 13:02, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I dag rundede Freyas Lov de 50.000 nødvendige underskrifter for at blive taget op i Folketinget. Vi har været i kontakt med en række politikere, og der ser ud til at ske noget på området

Urinkrystaller: Hvad er det?

27-11-2021 09:16, af Astrid Gerd Holtet

Krystaller kan dannes i hundens urin, og disse krystaller kan give anledning til betændelse og irritation i blæren, de kan samles til større sten og i værste fald blokere, så hunden ikke kan komme af med sin urin – og en sådan blokering er livsfarlig

Kender du de 3 stadier af demens hos hunde?

29-11-2021 08:29, af Astrid Gerd Holtet

Et nyere studie inden for demens hos hunde, peger på at sygdommen kan deles i tre forskellige stadier    

Hvad sker der når tæven kommer i løbetid?

30-11-2021 08:00, af Astrid Gerd Holtet

Når tæven kommer i løbetid, bliver hendes krop klar til en parring og en efterfølgende drægtighed. I løbetiden sker der en masse ændringer i tæven både fysisk og mentalt – og vi ser her lidt nærmere på, hvad det er der sker i ugerne omkring tævens ægløsning

Nyt studie: Vi bør lære hundenes stressniveau at kende