Reaktion: Gult bånd er en dårlig ide

23-09-2018 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Det gik ikke stille for sig i kommentarfeltet, da hunden.dk tidligere på ugen skrev positivt om det gule bånd. Vi har mødt en af de kritiske læsere på udstillingen i Ballerup

 

Copyright Ridehesten.com
Mens corgierne charmerede i ring 12, gjorde Maj-Britt Gøtterup-Pedersen klart opmærksom på sin holdning til det gule bånd. Denne corgi er ikke hendes Foto: Wiegaarden/Bjarke Kirkegaard Nielsen

Når man læser om et gult bånd til hunde, der af forskellige årsager ikke skal hilse på andre hunde, lyder det som en virkelig god ide. Verden er nu bare sådan indrettet, at der altid er to sider af en sag. Det fik hunden.dk for alvor at mærke, da vi tidligere på ugen skrev en positivt vinklet historie om det gule bånd.

En af de første og mest ihærdige kritikere var Maj-Britt Gøtterup-Pedersen fra Sengeløse. Vi aftalte at mødes med hende på hundeudstillingen i Ballerup ved Ring 12, hvor hun var med sin welsh corgi.

– Jeg er ikke interesseret i, at mine hunde skal hilses på af alle mulige fremmede hunde. Det skyldes ikke, at mine hunde er sårbare, men jeg ved ikke, hvad andre hunde kan finde på. Derfor går jeg altid med mine hunde i snor, trækker til side og tager dem bag mig for at vise, jeg ikke ønsker kontakt med andre hunde, fortæller hun og fortsætter:

– Hvorfor skal jeg så også til at give min hund en gul sløjfe på?

Det er tydeligt, at emnet ligger hundeejeren gennem 43 år meget på sinde. Hun finder sin telefon frem og googler sig til en side, hvor man kan se, at der i USA findes bånd i alle mulige farver til alle mulige hunde.

– Er det sådan vi skal have det her i landet, spørger hun.

 

Bånd på hilsehundene
Maj-Britt Gøtterup-Pedersen har et par gange haft uheldige oplevelser med andre hundeejere, der mente, at deres hunde lige skulle hilse på hendes.

– En dag sad jeg ude ved svømmehallen. Så kom der en dame med sin hund. Den kom nærmere og nærmere, og til sidst måtte jeg sige, at nu skulle den ikke komme tættere på. Så fik jeg ellers at vide, at jeg bare kunne give den et gult bånd på, fortæller hun og påpeger et praktisk problem med de gule bånd:

– Hvis det bliver indført, er jeg jo nødt til at give mine hunde gult bånd på, ellers er det jo åbent for alle at komme hen og klappe dem. Det er da et problem, at en hund uden bånd bare kan klappes af alle.

Faktisk har hun en anden løsning, som hun mener er meget mere fornuftig.

– Jeg synes, det skulle være alle dem, der godt ville hilse på og lege med andre hunde, der fik et bånd på. Det ville faktisk give mening, siger hun.

 

Sund fornuft
For Maj-Britt Gøtterup-Pedersen handler det om, at man skal opføre sig ordentligt, have styr på sin hund og handle med sund fornuft.

– Kunne man ikke bare snakke sammen. Hvis man nu kom hen til mig og spurgte, om ens hund måtte hilse på min, så ville jeg svare nej, og det burde faktisk være nok, siger hun.

Det er der ifølge hende for få, der gør. Hun oplever det især, hvis hun går i en hundeskov, hvilket hun dog helst undgår.

– Jeg kan jo i virkeligheden ikke gå i hundeskove, fordi hunde må gå uden snor der, hvis ejerne har styr på dem. Men det er der bare mange ejere, der ikke har. Derfor er det umuligt for mig at bruge hundeskove, siger hun og afslører, at hun dog har fundet på et trick, som virker:

– Vi er begyndt at sige til folk, at vores hunde er fyldt med lopper, så skal de andre ejere nok få kaldt deres hunde til sig, siger hun og griner.

Læs også

Hund og giraf bedste venner

04-12-2019 08:45, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

En landmand fandt en svag giraf, der kom hen til et dyrecenter. Nu er giraffen blevet gode venner med stedets hund

Titte-bøh! En schæferhund har fået kighuller i sit hegn

12-04-2017 11:11, af Kasper Larsson
En venlig nabo har boret huller i sit hegn, så naboens schæferhund kan hilse på

Når hunden springer op

13-12-2016 15:57, af Kasper Larsson
At møde hunde, der springer op ad ejer, gæster og forbipasserende er ikke noget særsyn. Men selv om hundens intentioner er meget venlige, foretrækker de fleste mennesker – selv de hundeglade – at hilse på en hund, der har alle fire poter på jorden!

Skal hunde hilse på alle

07-03-2021 10:49, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Hvad skal man svare, når en person spørger, om han eller hund må sige hej til ens hund? Er det ok at sige nej. Hvad synes du?

BLOG: Hunde skal da hilse, skal de ikke det?

15-10-2021 08:39, af John Frank Ahm

Er det en god eller dårlig ide at lade hunde hilse på hinanden, og er det overhovedet nødvendigt?

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen
20 24 29 30
bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Corona i Herning: Bliv testet

20-11-2021 19:10, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Der er konstateret smitte hos flere deltagere på udstillingen i Herning. Derfor opfordres alle, der var på udstillingen til at lade sig teste

Traumatiske oplevelser kan forkorte hundes liv

24-11-2021 15:00, af Astrid Gerd Holtet

Ungarsk studie peger på, at traumatiske oplevelser kan have langvarige, negative konsekvenser for hunde og i sidste ende forkorte deres levetid

Gør hunden nytårsklar

24-11-2021 09:10, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Nytåret står snart for døren, og med det kommer den for hundene frygtelige larm. Her får du lidt gode råd til en god nytårsaften med hunden

 

Hjerneblødninger hos hunde

18-11-2021 09:00, af Astrid Gerd Holtet

Kender du symptomerne på en hjerneblødning hos hunde? Vi ser nærmere på hvad sker ved en hjerneblødning og hvad du skal holde øje med

Urinkrystaller: Hvad er det?

27-11-2021 09:16, af Astrid Gerd Holtet

Krystaller kan dannes i hundens urin, og disse krystaller kan give anledning til betændelse og irritation i blæren, de kan samles til større sten og i værste fald blokere, så hunden ikke kan komme af med sin urin – og en sådan blokering er livsfarlig

England: Hundenapning koster fem års fængsel

22-11-2021 09:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I England har man oplevet en enorm stigning i antallet af tyverier af hunde. Nu bliver straffen for den forbrydelse sat væsentligt i vejret

Billederne fra Herning er online

17-11-2021 08:33, af Bjarke Kirkegaard Nielsen
Foto|

Nu kan du se alle billederne fra Herning

Blot et par sugetabletter eller tyggegummi med xylitol kan være livsfarlige for din hund

26-11-2021 09:26, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Sødestoffet xylitol er farligt for hunde, fordi det sænker blodsukkeret og kan give forgiftning. Tandpasta, tyggegummi, slik og sukkerfrie varer er eksempler på produkter, der kan indeholde xylitol. Selv en lille mængde xylitol kan få hunden til at få et livstruende fald i blodsukkerniveauet. Alle produkter der indeholder xylitol, bør derfor altid opbevares utilgængeligt for hunden. Agria Dyreforsikring giver her en oversigt over symptomerne, mængden af xylitol der er farlig for hunden, og hvordan du skal behandle hunden i tilfælde af, at din hund har indtaget produkter med xylitol

Kærlighed giver pote (kortfilm)

22-11-2021 15:03, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Vi ved alle, at menneskets bedste ven er vores hund. I ”Kærlighed giver pote” – er det en whippet, der hedder ”Bella”

Galgo espanol: En spansk jagthund i knibe

26-11-2021 12:00, af Marie Helene Rigård Rohleder

Der lever mere end 400.000 hunde af racen galgo espanol i Spanien, hvor de bruges til jagt og væddeløb. Mange af hundene lever under kummerlige forhold, og hvis de ikke duer bliver de smidt på gaden eller skudt. Dokumentaristen Yeray Lopez er bosat i Danmark og har viet sit liv til at kæmpe for et mere dyrevenligt liv for galgoerne