Må min hund spise løg?

29-01-2021 12:13, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Løg er en vigtig bestanddel af mange retter. Men må vi egentlig give vores hunde løg? Svaret kommer her

Copyright Ridehesten.com

Løg – og her tænkes på almindelige løg, hvidløg, skalotteløg , porre og sågar purløg – indeholder alle to giftstoffer med de ikke særlig mundrette navn N-Propyl-Disulfid og S-methyl-L-cystein sulfoxid.

Specielt N-Propyl-Disulfid er særlig farligt, da det binder sig til de røde blodlegemer, som ellers transporterer ilt rundt i kroppen. Det betyder, at hunden meget hurtigt ikke får ilt nok, og samtidig hermed begynder kroppen at opfatte disse blodlegemer som fremmedlegemer. Kroppen vil derfor begynde at nedbryde blodlegemerne. Processen kaldes hæmolyse.

 

Er hele løget giftigt?
Ja, alle dele af løget lige fra den grønne stængel til selve løget er giftigt – selv løgpulver er giftigt. Og tilberedningen betyder ikke noget: Om det er råt, stegt, ovnbagt eller kogt. Det er ligemeget – det er giftigt. Desværre skal der egentlig ikke så store mængder til. En hund på 20 kg vil således blive alvorligt forgiftet, hvis den spiser 100 g løg svarende til et mellemstort løg. Og da de fleste hunde med glæde vil spise en pizza i et ubevogtet øjeblik, eller kødsovsen til lasagnen, er der grund til at passe på.

 

Hvad med hvidløg? Er det ikke sundt?
Det er kendt, at hvidløg har en lang række positive egenskaber såsom en mild antibakteriel funktion – også i forhold til hunde, hvor det også kan virke afskrækkende på lopper. Men hvidløg er og bliver giftigt og må kun gives i meget små doser. Og hvis der allerede findes lopper på hunden eller i omgivelserne, har hvidløg ingen effekt.

Så nej, din hund må ikke spise de fleste former for løg, men kan godt tåle en lille smule hvidløg.

Hvis din hund af vanvare kommer til at spise for meget løg, skal du holde øje med følgende symptomer:

  • Sløvhed
  • Nedsat appetit
  • Blege gummer
  • Rødlig urin
  • Opkast
  • Forhøjet puls
  • Hvis den besvimer

Dyrlægen kan give din hund et brækmiddel og vil iværksætte støtteforanstaltninger, så længe det er uvist, i hvilken grad din hund er forgiftet. I svære tilfælde kan det blive nødvendigt at give din hund en blodtransfusion.

Læs også

Hundeejere er dårlige til at afmåle foderet

04-05-2021 12:06, af Astrid Gerd Holtet

Nyt studie viser at hundeejere er dårlige til at afmåle den rigtige mængde af foder til deres hund – og det kan ende i underernæring eller overvægt

På jagt efter det helt rette foder til din hund

19-03-2021 17:22, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Ideen om skræddersyet ernæring til hver enkelt hund ændrede livet for de to stiftere af Vuffeli, Mads Smith og Christian Yding. Man skulle tro at der var langt fra at sige sit faste job op i trygge rammer til, at bruge hele sin opsparing på at bestille 30 tons hundefoder, men det var der ikke for de to stiftere

Hundefoder kaldes tilbage pga. salmonella

04-02-2021 07:38, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Maxi Zoo tilbagekalder et parti Multifit kyllingehals til hunde, fordi der er fundet salmonella i produktet

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen
20 24 29 30
bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Sommerquiz: Gæt racen

19-07-2021 10:24, af Bjarke Kirkegaard Nielsen
Quiz|

Her er lidt mere quiz til jer

Nostalgi: Farvel og tak

25-07-2021 11:10, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I oktobernummeret fra 1981 har vi fundet denne fine tekst af H. G. Nörgaard-Beth

Labradoodle skulle aldrig have været opfundet

30-09-2019 08:44, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

”Opfinderen” af labradoodle, der er en blanding mellem labrador og puddel, kommer med opsigtsvækkende advarsel om den populære blanding

Sommerquiz: De sjældne racer

23-07-2021 10:32, af Bjarke Kirkegaard Nielsen
Quiz|

Denne sommergquiz handler om de racer, der måske ikke er så kendte

Sommerquiz: Gæt racen på tre ledetråde

26-07-2021 10:34, af Bjarke Kirkegaard Nielsen
Quiz|

Kan du gætte racen, når du får tre ledetråde?

BLOG: Selvfølgelig skal mine hunde holde ferie med mig

24-07-2021 09:05, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Dagligdagen er mange gange hektisk for både mine 3 hunde og mig. Jeg kan ikke altid give dem den tid, jeg gerne ville. Derfor er det for mig helt naturligt, at mine hunde også skal opleve mig i en ferieperiode. Her kan jeg give dem masser af tid, samvær og ikke mindst gode nye fællesoplevelser

Græsagner giver problemer

02-07-2018 15:00, af Astrid Gerd Holtet

Græsagner kan sætte sig fast i blandet andet hunden poter eller øregang og give voldsomme gener. Som følge af det tørre vejr, er der særligt mange tilfælde i øjeblikket

BLOG: Sommerferie: På hundevenlig vandretur

20-07-2021 10:28, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Vi elsker at holde ferie med Frida. Og mange ferierejser kan heldigvis sagtens være hundevenlige, hvis man planlægger lidt og træner med sin hund inden

Må min hund spise kirsebær?

27-07-2017 09:48, af Anne Ekenberg

Kirsebærrene falder næsten af sig selv ned i munden på mig, når jeg ryster en gren. Store, runde og med den smukkeste vinrøde – ja næste sorte – farve smager de vidunderligt. Stenene spytter jeg ud i hånden, og det er der en god grund til

Hvorfor må hunde ikke bade ved blå flag