Vidste du at…

13-07-2017 12:41, af Anne Ekenberg

For år tilbage havde jeg min lille bomuldshund kaldet Eddie med på arbejdet. Jeg var idrætslærer, og denne dag skinnede solen fra en skyfri himmel, så vi skulle naturligvis være udenfor. Eddie løb rundt og snusede til alle de ting, hunde nu engang finder interessante, mens jeg efter bedste evne underviste i kunsten at sparke til en bold.

Copyright Ridehesten.com

Én af eleverne, som ikke kunne være med, kom hen til mig:

– Anne, må jeg hilse på Eddie, spurgte hun.

– Ja, naturligvis må du det, sagde jeg. Han er mild og god og vil sikkert gerne kæles lidt for.

Eleven – lad os for nemhedens skyld kalde hende Ida – gik hen mod Eddie, men han flyttede sig.

Ida gik igen hen mod ham, og det samme skete. Han flyttede sig. Og igen en tredje gang flyttede han sig, da hun fulgte efter ham.

–  Det var da mærkeligt, vrissede hun lidt. – Kan han ikke lide mig, eller kan han ikke lide at blive klappet?

– Ork, jo, Ida, men du går altså direkte hen imod ham, og det opfatter han som en trussel.

Og så måtte jeg forklare Ida, at i naturen går man ikke direkte hen imod hinanden, hvis man vil være venner. Hvis man i naturen vil være venner, nærmer man sig hinanden i en blød bue.

Så Ida gik i en blød bue hen mod Eddie og kunne derefter uden problemer sætte sig på hug og ae ham.

Læs også: Jorba og Babli redder de sidste enhjørninge

Læren er, at i naturen er den direkte vej forbundet med fare. Og det er egentlig logisk nok, når man tænker over det. For jægeren er den direkte vej den korteste og hurtigste, hvis byttet skal nedlægges. Eller risikerer jægeren, at byttet spotter jægeren og tager flugten. Og vi ser også to aggressive hanner tage den direkte rute, når de vil slås. De løber uden slinger mod hinanden og ramler sammen i et kæmpe slagsmål. Men sådan opfører man sig altså kun, hvis man har ondt i sinde – ikke hvis man vil være venner.

Vi ser det også hos f.eks. heste, som ikke kender hinanden så godt. De vil nærme sig hinanden i slangegang, som efterligner, at de græsser. Og hunde vil altså nærme sig hinanden i bløde buer, som om de snuser til noget i græsset.

Denne viden kan vi bruge derhjemme.

Så næste gang, du nærmer dig din hund, så prøv at gøre banen lidt blød og buet. Læg så mærke til, om ikke din hund blot bliver siddende i stedet for at springe til siden, som var den bange. Måske gaber den, eller måske kigger den lidt til siden for også selv at signalere: ”Jeg er heller ikke en trussel”.

Hvis du alligevel er nødt til at tage den direkte vej, så send et dæmpende signal ved f.eks. at stikke tungespidsen lidt ud af munden eller kigge til siden. Så har du sagt følgende til din hund: ”Jeg vil dig ikke noget ondt  – jeg skal blot den vej”.

Læs også

Stadig intet nyt om Villads og Wilma

10-08-2020 16:03, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Husker du Villads og Wilma de to weimaranere, der forsvandt i slutningen af maj? Vi har kort været i kontakt med deres ejer

En tur i brændenælderne

26-07-2020 09:30, af Astrid Gerd Holtet

For både mennesker og hunde kan brændenælder være ganske ubehagelige at komme i kontakt med. Ofte giver de en kortvarig, men ubehagelig, smerte og kløe, men ikke alle hunde har lige stor tendens til at blive generet af de giftige planter 

Covid-19: Peters hund har det godt

21-06-2020 09:41, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Minkavler Peter Nielsen ejer hunden, Riga, der er testet positiv for covid-19. Ekstra Bladet har været i kontakt med manden, der forsikrer om, at hunden har det godt

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen
20 24 29 30
bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Hunde genkender onde mennesker

24-11-2020 08:33, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Et nyt studie viser, at hunde kan genkende mennesker, der er onde mod andre mennesker

 

7 grunde til at sove med hunden

21-11-2020 08:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Det blæser udenfor, og man har mest lyst til at putte sig under dynen. Men er det egentlig en god ide at tage hunden med sig under dynen?

Maxi Zoo overtager Petworld

23-11-2020 08:21, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

BT afslører, at Maxi Zoo har opkøbt Petworld, og at handlen går igennem 1. januar, hvorefter MAxi Zoo vil fortælle mere

6 gode råd, hvis din hund bliver ramt af en bil

22-11-2020 09:10, af Astrid Gerd Holtet

Hvad gør du, hvis uheldet er ude og din hund bliver ramt af en bil?

BLOG: Hold nu fast i dine beslutninger

23-11-2020 12:13, af John Frank Ahm

Jeg opfordrer altid kommende hvalpekøbere til at gøre sig tanker om, hvad deres krav til den voksne hund er, før hvalpen flytter ind. Jo mere afklarede de er med hensyn til husreglerne for hvad hvalpen må og ikke må, jo bedre er de forberedt. At afklare reglerne på forhånd gør dagligdagen lettere, når de efter kort tid får den lille spilopmager hjem

Klumme: Hvornår udløber din fødselsattest?

19-11-2020 08:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Månedens klummeskribent: Tina Brigo-Hansen arbejder i Informationen hos Dansk Kennel Klub og har været hundeejer siden 1985

Fredagsquiz: Hvad ved du om petit brabancon