Irsk dommer storroser danske udstillinger

12-02-2020 15:41, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Dommer Paul Lawless fra Irland har i er facebookopslag skrevet, hvad han mener om udstillingen i Fredericia og i Danmark i det hele taget. Det er fornem læsning

Copyright Ridehesten.com
Privatfoto

"Probably" the Best Shows in the World...

Sådan starter den irske dommer Paul Lawless sit opslag på Facebook om udstillingen i Fredericia. Og sådan fortsætter han:

Hjemme igen efter en mindeværdig weekend i Fredericia i Danmark, hvor jeg dømte på deres første internationale udstilling i 2020.  På trods af flere end 3300 hundrede hunde over weekenden gik det hele som smurt for Wilfred Olsen og hans hold fra DKK. En af de ting, jeg elsker ved danskerne udstillinger er Jettes morgensang. Den får alle I godt humør.

Som sædvanlig havde de samlet et fremragende hold af dommere, som blandt andre talte FCI’s præsident Tamas Jakkel. Dette var med til at skabe en fornøjelig weekend i godt selskab.  Dejligt at mødes med gamle venner og at skabe nye venskaber med mennesker som deler kærligheden til hunde. 

Dommerhotellet deles med mange udstillere, da hotellet bogstavelig talt var i gåafstand fra den fremragende udstillingshal. 

På den første dag dømte jeg nogle interessante racer fra gruppe 7 deriblandt 13 gamle danske hønsehunde. Denne race har en interessant historie

Jeg dømte desuden 18 stabyhounds og 1 

epagneul de saint usuge, som er en anden race med en spændende historie. 

For at fuldende min første dag havde jeg sankt bernhardshunde og rottweilere. Den største skuffelse var sankt bernharshundenes temperament, idet den ene af de to flotteste hunde blev diskvalificeret for at være aggressiv og den anden blev nedjusteret for et svagt temperament. 

Som hos mange andre kennelklubber skal dommerne i Danmark også udfylde attester angående helbredsproblemer. Jeg tror, det vil være en god ide at udvide deT til også at gælde temperament. Som en sagde: “Der er jo ikke godt, hvis en hund redder et menneske fra sneen for derefter at angribe ham eller hende.

På dag 2 havde jeg fire racer fra gruppe 5. Jeg havde også tre dommerelever, hvoraf to var dommeraspiranter. De skulle kritik og give karakter til nogle af hundene.  Efter jeg havde placeret min klasse, diskuterede vi hundene og karaktererne. Den anden elev, som var på et andet 

niveau, skyggede mig, kiggede på mine kritikker og diskuterede hundene med mig. Jeg må sige, at de tre elever virkelig var gode, og det skyldes måske, at der er en anden indstilling i forhold til uddannelse i hundeverdenen i Danmark

Jeg startede med alaskan malamute, hvor jeg havde halvbrødre fra Falgreens Kennel som bedste han og andenbedste han. Desværre var der ikke nogen CK hos tæverne. 

Siberian husky var en lille smule skuffende. Dog var min vinder rigtig tilfredsstillende.  En 10 måneder gammel han, der stammer fra Polen, blev bedste han. Hos tæverne var det også en polsk hund, der vandt. 

Jeg havde 14  american akitas, som generelt var en smule skuffende. Men min bedst i racen var fantastisk. 

Jeg har ventet med at nævne de 27 samojeder til sidst. De var ganske enkelt fremragende. Jeg må indrømme, at jeg fik gåsehud, da hannerne kom tilbage i ringen. 

En af mine største mentorer, den afdøde Vic Salt, plejede at snakke om at se smukke hunde og blive fuldt op. Mes samojederne var jeg fyldt op igen og igen. 

Min best i racen var em 2 år gammel han, Cabaka’s Raw Power, og han blev senere nummer to i gruppe 5

Min bedste veteran endte som bedste veteran i hele showet.

Så min weekend startede og sluttede med vindblæste flyveture. Men derimellem var der fremragende hunde, dejligt selskab og udstillingerne i Danmark, yep ..... probably......

 

Læs også

Golden retriever hyldes efter Westminster

13-02-2020 12:10, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Westminster Kennel Clubs enorme udstilling er netop slut. Vinderen blev en pudel, men det er en golden, der har stjålet opmærksomheden

Billederne fra Fredericia er online

12-02-2020 09:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen
Foto|

Så er billederne fra Fredericia sorteret og lagt på nettet

GALLERI: Fredericia 2020

09-02-2020 20:09, af Bjarke Kirkegaard Nielsen
Foto|

Første udstilling er nu forbi. Her får I et udvalg af vores billeder. Alle billederne kommer på nettet i løbet af den kommende uge. Tak for en dejlig udstilling

WebTV: Nyt på hunden.dk

17-02-2011 11:34, af Anne Kristine Tollestrup
Nu kan du se eller gense Best in Show-konkurrencen fra weekendens udstilling i Fredericia. Her afholdt Dansk Kennel Klub årets første internationale udstilling.

Vi stiller i stærkeste opstilling i Fredericia

06-02-2020 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Snart går det løs med endnu en udstillingssæson, og vi stiller med både fotostudie, fotograf og journalist

Se og køb billeder fra weekendens udstilling

15-02-2011 14:30, af Lærke Eifler
Nu er det muligt at se og købe de flotte billeder der blev taget af Hunden.dk’s dygtige fotografer til den internationale udstilling i Fredericia denne weekend.

Få foreviget din snude på udstillingen i Fredericia

07-02-2019 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Når hundeudstillingsåret går i gang i weekenden, er vi naturligvis på plads til at skrive de gode historier og tage en masse fine billeder. Vi har fotostudiet med, så du kan få taget et flot, professionelt billede af din kære hund

Anmeldelse om hundekamp

04-09-2013 13:22, af Tine Luther
Politiet efterlyser vidner til eventuel hundekamp i Fredericia.

Så er billederne fra Fredericia online

13-02-2012 15:00, af Maria Schacht
Billederne fra årets første internationale hundeudstilling er nu online.

Se alle vinderne fra Fredericia!

14-02-2014 19:39, af Anne Kristine Tollestrup
På HUNDE PÅ TOPPEN, kan du se alle vinderne fra weekendens DKK udstilling i Fredericia.

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen

bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Hunde var ikke hunde

09-02-2020 08:50, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Amerikaner fandt papkasse med hundehvalpe i sin have. Det viste sig dog, at hundehvalpene slet ikke var hunde

OPDATERING: Carlo er fundet

11-02-2020 10:58, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I Viborg er en golden retriever forsvundet. Retrieveren hedder Carlo, og er ikke set siden mandag aften

Store bøder for ulovlig import og erhvervsmæssig handel med hundehvalpe

14-02-2020 10:51, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

To mænd og én kvinde fra Fyn blev i sidste uge dømt i en sag om ulovlig import og salg af minimum 55 hundehvalpe fra Polen

Irsk dommer storroser danske udstillinger

12-02-2020 15:41, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Dommer Paul Lawless fra Irland har i er facebookopslag skrevet, hvad han mener om udstillingen i Fredericia og i Danmark i det hele taget. Det er fornem læsning

Billederne fra Fredericia er online

12-02-2020 09:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen
Foto|

Så er billederne fra Fredericia sorteret og lagt på nettet

GALLERI: Fredericia 2020

09-02-2020 20:09, af Bjarke Kirkegaard Nielsen
Foto|

Første udstilling er nu forbi. Her får I et udvalg af vores billeder. Alle billederne kommer på nettet i løbet af den kommende uge. Tak for en dejlig udstilling

Hvorfor fælder hunde?

15-02-2020 10:45, af Astrid Gerd Holtet

Mange hunderacer fælder – nogle gange til stor frustration for den der skal svinge støvsugeren til dagligt. Mange hundeejere oplever også at problemet er særligt udtalt i foråret og efteråret. Men hvorfor sker det, og hvordan kan man begrænse mængden af hundehår derhjemme?  

Golden retriever hyldes efter Westminster

13-02-2020 12:10, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Westminster Kennel Clubs enorme udstilling er netop slut. Vinderen blev en pudel, men det er en golden, der har stjålet opmærksomheden

Uden Molly ville Mette ikke være her i dag