Vejsalt er smertefuldt for poterne

04-12-2020 08:55, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Når temperaturen rammer frysepunktet, bliver vejene saltet. Dette afhjælper glatte veje, men vejsalt er en smertefuld oplevelse for hunden. Dyrenes Beskyttelse opfordrer derfor til at smøre hundens trædepuder med potevoks inden gåturen

Copyright Ridehesten.com
Foto: Shutterstock

Hundens poter består af tæerne, hvor trædepuderne er placeret på undersiden. Huden mellem hundens tæer er typisk dækket af lidt pels som varierer efter race. En Cocker Spaniels har f.eks. mere pels end en Mops. I denne pels kan is og sne samle sig. De bløde trædepuder er heller ikke lavet til at gå på det grove vejsalt, og derfor er det vigtigt at passe ekstra godt på poterne, når der saltes.

– Det kan være man oplever, at hunden pludselig virker sløv, når man går tur med den om vinteren. Det har dog sjældent noget med sløvhed at gøre, men derimod har hunden nok ømme poter. Den salt der spredes på vejene, udtørrer poterne og kan lave sprækker eller sår, som er pinefulde for hunden, siger Jens Jokumsen, familiedyrschef hos Dyrenes Beskyttelse.

 

Smerten kan undgås

Den smertefulde udtørring af hundens poter kan undgås ved at smøre dem med potevoks inden gåturen. Potevoks er udviklet som et forbyggende middel til alle hunderacer, der forhindrer, at din hund får, sår og sprækker på trædepuderne.

– Potevoksen skal på så snart vejene saltes. Hvis hunden først har dannet sår og irritationer, kan man ikke smøre voksen på, og så skal der mere omfattende behandling til, forklarer Jens Jokumsen og fortsætter:

– Det er en god ide at starte med én pote for at se, om hunden kan tåle voksen. Går det fint, bør det smøres på poterne inden hver gåtur. Efter turen skal poterne skylles i lunkent vand, for at fjerne salt, og kan med fordel efterbehandles med potevoks, så udtørring af poterne forebygges.

Læs også

Seks gode råd til et godt hundebad

16-02-2021 15:31, af Astrid Gerd Holtet

Den danske vinter byder på meget regn og slud - og dermed også meget mudder. Når hunden kommer hjem efter en lang gåtur, kan en vask derfor være nødvendig. 

OVERBLIK: Sådan lufter du hunden i kulden

15-01-2021 15:46, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Det er ikke kun kulden, der generer vores firbenede venner i denne tid. Den salt, der strøs for at forhindre de tobenede i at falde og de firhjulede i at køre galt, er ikke god for hundenes poter. Det samme gælder små kugler af is

Kulde og sne: Skal hunden have overtøj på?

12-01-2021 08:29, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Mængden af pels og ikke mindst underuld og hundens race er afgørende for, hvordan den klarer kulden. En hund med tynd pels eller uden underuld skal måske have hjælp til at holde varmen med overtøj. Hvis din hund opfører sig normalt, selvom der ligger sne, hopper rundt og vil lege, er det et godt tegn. Men hold øje med, om hunden begynder at bevæge sig anderledes i sneen og vise tegn på, at den synes, det er ubehageligt at gå i

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen
20 24 29 30
bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Sommerquiz: Hvalpens race

30-07-2021 10:40, af Bjarke Kirkegaard Nielsen
Quiz|

Kan du gætte hvilken race, hvalpen tilhører

Sommerquiz: Gæt racen på tre ledetråde

26-07-2021 10:34, af Bjarke Kirkegaard Nielsen
Quiz|

Kan du gætte racen, når du får tre ledetråde?

Nostalgi: Farvel og tak

25-07-2021 11:10, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I oktobernummeret fra 1981 har vi fundet denne fine tekst af H. G. Nörgaard-Beth

Spiser din hund også sokker?

28-07-2021 09:56, af Astrid Gerd Holtet

Spiser din hund også sokker, underbukser eller noget helt tredje? – så er den ikke den eneste. At spise ting, der ikke kan fordøjes, er en almindelig, men potentielt farlig, uvane hos mange hunde. Sætter tingene sig fast, kan det nemlig hurtigt udvikle sig til en livstruende tilstand

Sommerquiz: Grand danois

29-07-2021 10:38, af Bjarke Kirkegaard Nielsen
Quiz|

Den er svær at komme udenom .... Grand danois

Labradoodle skulle aldrig have været opfundet

30-09-2019 08:44, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

”Opfinderen” af labradoodle, der er en blanding mellem labrador og puddel, kommer med opsigtsvækkende advarsel om den populære blanding

Gå glad i bad – 5 gode råd til vask af hund

01-08-2021 09:15, af Astrid Gerd Holtet

Når hunden har været en tur i mudderet, skal den bades. Men hvordan gør man egentlig nemmest det

Hvorfor humper min hund alt og alle?

22-12-2016 13:46, af Kasper Larsson
Når din hund humper en fremmedes ben, er det ofte anledning til en meget akavet stemning. Det er en adfærd, mange hundeejere gerne vil være foruden

Overblik: Regler for hunde på fly