Morgengåturen

07-10-2020 19:34, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Hunden giver mange oplevelser. Blandt andet fantastiske morgener

Copyright Ridehesten.com
Privatfoto

Inden man anskaffer sig hund er man bevidst om at der er nogle ting som følger med, som kan føles som forpligtigelser i stedet for fornøjelser. Det var det jeg tænkte om morgen gåturen, for ” i regn og slud skal hunden ud”. Men med tiden er morgengåturen blevet den bedste gåtur på dagen. Det er en helt fantastisk måde at starte dagen på. Jeg vil i mit første blogindlæg prøve at beskrive, hvad der gør morgengåturen til en herlig gåtur for mig.

Tæt på vores hjem ligger en græshøj, her er græsset som oftest højt og udsigten helt fantastisk. I foråret og sommeren, hvor morgenerne er lyse, går jeg næsten altid herop. Udsigten over Esbjerg er betagende og imens jeg står deroppe, kan jeg se Chili rende rundt og lede efter mus. På højen er det muligt at have hende løbende frit og her kommer den finske lapphunds jagtteknik til sin fulde ret.

Jeg har engang mødt en jæger der sagde at jeg skulle passe på med at lade Chili løbe frit i en skov, fordi man som jæger godt kan tage fejl af at hun er en hund og en ræv. For ikke nok med, at Chili har  den samme røde farve som en ræv, er hendes teknik til at fange mus meget ens med ræven. Effektiv er hun ikke altid, men jeg ved at dette giver hende lov til at bruge hendes sanser og naturlige instinkter.

I efterårs og vintermånederne er det for mørkt om morgenen til at gå op på højen, her holder vi os til de belyste stier i skoven. Men i de kolde måneder kan man i stedet pakke sig ind i en tyk vinterfrakke og i min verden er det som at gå rundt med dyne på. Så har jeg mulighed for at vågne, inden dagen ”rigtig” går i gang. Chili snuser eller ”læser avis” det meste af turen og bringer mig en masse forskellige pinde, hun finder i skovbunden. Når man ser hende med stolthed bære en pind der er meget længere end hende selv, kan det ikke give en andet en et smil på læben. Det sker også ofte at de mennesker jeg møder på min vej, ikke kan lade være med at trække på smilebåndet. Hendes glæde smitter af og selvom vi normalt er et reserveret folkefærd, er der intet som en hund der kan få folk til åbne op. Dermed får jeg sagt godmorgen til langt flere end jeg ville gøre uden hende ved min side.

Min morgengåtur er en herlig start på dagen og efter en gåtur med Chili er det svært for mig at være sur. Selvom jeg nogle morgener ville ønske at kunne sove længere, er det slet ikke så slemt når jeg først kommer afsted.

Læs også

BLOG: Kom godt i gang med canicross

23-10-2020 12:09, af Karoline Sidelmann Brinch

Jeg får rigtig mange spørgsmål fra løbere og hundejere om, hvordan man bedst kommer i gang med at løbe med sin hund. Først og fremmest vil jeg sige, at der er mange ”rigtige” veje til målet. Meget afhænger af, hvad du gerne vil opnå, din hunds temperament og hvordan den ellers er trænet.

BLOG: Var det egentlig så forfærdelig en fødsel?

22-10-2020 19:00, af Susanne Møller Randeris

- når man får oplevelsen lidt på afstand, var det måske ikke helt så slemt

Blog: Vores første Dirty Paws løb

19-10-2020 09:24, af John Frank Ahm

For mig er det vigtigt at vi giver vores hunde, både hvalpe og voksne en palette af forskellige indtryk, så de vedbliver at være trygge og nysgerrige livet igennem. Det er bare så meget nemmere at have en hund der er tryg. En hund man altid kan tage med sig i forvisning om at det bliver en dejlig tur med gode oplevelser for begge. Derfor går jeg så meget op i at tage hundene og hvalpene med på oplevelsesture, for at de på egen hånd kan opleve verden uden for matrikelnummeret

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen

bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Hund blev bortført i Randers

20-10-2020 11:35, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Søndag blev Camilla-Julie Skov Hansens hund kidnappet foran en Fakta i Randers. Efter længere menneskejagt lykkedes det hende at finde sin hund

Hunde forgiftet i Næstved

18-10-2020 09:16, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Et skræmmende opslag går netop nu sin gang på Facebook. Opslaget fortæller om flere hunde, der er døde af, hvad man regner med er, forgiftninger i Næstved

Hvilke hunderacer lever længst?

22-10-2020 14:59, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Når man anskaffer sig en hund, er håbet, at den lever et godt langt liv. Visse hunderacer lever ikke så længe, mens andre har gode muligheder for at fejre indtil flere tocifrede fødselsdage. Så er man til en langsigtet hunderelation, kan det godt betale sig at gå efter en hunderace der, statistisk set, lever over 10 år

Kennelhoste hos hunde

30-09-2019 12:00, af Astrid Gerd Holtet

Vådt og koldt vejr giver kennelhosten ideelle betingelser – men hvad er kennelhoste, og hvad skal du holde øje med?

Ny forskning: Hunde ikke interesserede i ansigter

19-10-2020 09:18, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Om du vender nakken eller ansigtet til din hund, er måske helt ligegyldigt, viser ny ungarsk undersøgelse

Hvorfor humper min hund alt og alle?

22-12-2016 13:46, af Kasper Larsson
Når din hund humper en fremmedes ben, er det ofte anledning til en meget akavet stemning. Det er en adfærd, mange hundeejere gerne vil være foruden

Show of Winners flytter

19-10-2020 12:05, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Næste år holder Show of Winners jubilæum, men det bliver ikke en vinterudstilling, som det plejer at være

BLOG: Var det egentlig så forfærdelig en fødsel?

22-10-2020 19:00, af Susanne Møller Randeris

- når man får oplevelsen lidt på afstand, var det måske ikke helt så slemt

10 råd til at undgå dårlige hundehandlere