Morgengåturen

07-10-2020 19:34, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Hunden giver mange oplevelser. Blandt andet fantastiske morgener

Copyright Ridehesten.com
Privatfoto

Inden man anskaffer sig hund er man bevidst om at der er nogle ting som følger med, som kan føles som forpligtigelser i stedet for fornøjelser. Det var det jeg tænkte om morgen gåturen, for ” i regn og slud skal hunden ud”. Men med tiden er morgengåturen blevet den bedste gåtur på dagen. Det er en helt fantastisk måde at starte dagen på. Jeg vil i mit første blogindlæg prøve at beskrive, hvad der gør morgengåturen til en herlig gåtur for mig.

Tæt på vores hjem ligger en græshøj, her er græsset som oftest højt og udsigten helt fantastisk. I foråret og sommeren, hvor morgenerne er lyse, går jeg næsten altid herop. Udsigten over Esbjerg er betagende og imens jeg står deroppe, kan jeg se Chili rende rundt og lede efter mus. På højen er det muligt at have hende løbende frit og her kommer den finske lapphunds jagtteknik til sin fulde ret.

Jeg har engang mødt en jæger der sagde at jeg skulle passe på med at lade Chili løbe frit i en skov, fordi man som jæger godt kan tage fejl af at hun er en hund og en ræv. For ikke nok med, at Chili har  den samme røde farve som en ræv, er hendes teknik til at fange mus meget ens med ræven. Effektiv er hun ikke altid, men jeg ved at dette giver hende lov til at bruge hendes sanser og naturlige instinkter.

I efterårs og vintermånederne er det for mørkt om morgenen til at gå op på højen, her holder vi os til de belyste stier i skoven. Men i de kolde måneder kan man i stedet pakke sig ind i en tyk vinterfrakke og i min verden er det som at gå rundt med dyne på. Så har jeg mulighed for at vågne, inden dagen ”rigtig” går i gang. Chili snuser eller ”læser avis” det meste af turen og bringer mig en masse forskellige pinde, hun finder i skovbunden. Når man ser hende med stolthed bære en pind der er meget længere end hende selv, kan det ikke give en andet en et smil på læben. Det sker også ofte at de mennesker jeg møder på min vej, ikke kan lade være med at trække på smilebåndet. Hendes glæde smitter af og selvom vi normalt er et reserveret folkefærd, er der intet som en hund der kan få folk til åbne op. Dermed får jeg sagt godmorgen til langt flere end jeg ville gøre uden hende ved min side.

Min morgengåtur er en herlig start på dagen og efter en gåtur med Chili er det svært for mig at være sur. Selvom jeg nogle morgener ville ønske at kunne sove længere, er det slet ikke så slemt når jeg først kommer afsted.

Læs også

BLOG: Sommerferien med hundene var både god og uhyggelig

14-09-2021 12:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I år gik sommerferien til ødegården i Sverige med mine 3 hunde. Heldigvis deler mine hunde mange af mine interesser, og det er jo nok så vigtigt, hvis ferien skal blive en succes for alle parter. Jeg vil gerne dele nogle af vores oplevelser – gode som chokerende

BLOG: En fantastisk dag med K9-biathlon FOR ALLE.

08-09-2021 12:18, af Karoline Sidelmann Brinch

Lørdag d. 25. august var en dag vi havde ventet på med spænding og glæde. Der var det nemlig tid til K9-biathlon i de skønne omgivelser ved Vilhelmsborg. Et arrangement af Lilleskov Slot som blev lavet ifm. DKKs Hund i fokus

BLOG: Bornholm, Bornholm, Bornholm! Du, min dejlige ferieø

26-08-2021 08:27, af Mona Lindhardt

I foråret lagde jeg vanen tro planer for den kommende sommerferie, med campingvogn og hundeaktiviteter. Jeg har i mange år valgt at afvikle mine ferier i Danmark, primært fordi det bare er så meget nemmere, når mine hunde er mine rejsekammerater. Desuden har Covid 19 begrænset min udlængsel betragteligt

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen
20 24 29 30
bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

New Hope Denmark: Stephanie Carlsen føler sig misbrugt

14-09-2021 14:45, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Stephanie Carlsen er en af de tidligere frivillige fra New Hope Denmark, der udtalte sig i TV2’s program i går. Hun er chokeret over foreningens fremgangsmåder

TV2: En lidt speciel situation

15-09-2021 13:33, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Vi har været i kontakt med redaktør for programmet, Gadehunde for millioner, og han anerkender, at det har været specielt at lave programmet

7 tegn på demens hos hunde

09-09-2021 12:06, af Astrid Holtet

Demens kan komme snigende og er ikke et ualmindeligt problem hos ældre hunde – men hvad skal man holde øje med? Her får du syv almindelige tegn på demens, som er gode at kende, hvis du har en ældre hund

New Hope Denmark melder TV2 til Pressenævnet

14-09-2021 09:04, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Bestyrelsen bag New Hope Denmark er meget utilfredse med den udsendelse, der blev sendt på TV2 mandag. Efter at have lagt flere beviser for deres sag på Facebook vælger de nu at trække stationen i Pressenævnet. Organisationen ændrer ikke på deres fremgangsmåde fremover

TV om New Hope Denmark i aften

13-09-2021 15:13, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

TVSyd har gennem længere tid arbejdet på historier om New Hope Denmark. I aften kan du se en udsendelse på TV2 om organisationen

Lise Lotte Christensen om New Hope Denmark: Russisk roulette med for mange kugler i kammeret

01-07-2021 12:09, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

TVSyd har den seneste tid sat fokus på New Hope Denmark, og hvordan man her tager portugisiske gadehunde af tvivlsom karakter til Danmark. DKK’s adfærdskonsulent advarer mod at købe hund hos foreningen

Hund i Skive bider igen

16-09-2021 12:24, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Den hund, der for godt en måned siden bed en mand i Skive, har nu bidt igen. Denne gang gik det ud over to betjente

Forgiftninger: 3 ting du skal passe på om efteråret

11-09-2021 10:04, af Astrid Gerd Holtet

Hvad skal du passe på at din hund ikke spiser, når I begiver jer ud i efterårssolen?  

Opsang og popsang til udstillerne

19-09-2021 12:23, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Selvom lørdagen i Ballerup var fantastisk, var der hundehår i suppen, der ødelagde en smule af glæden

Linse Kesslers fond i opløsning