Klumme: Hvornår udløber din fødselsattest?

19-11-2020 08:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Månedens klummeskribent: Tina Brigo-Hansen arbejder i Informationen hos Dansk Kennel Klub og har været hundeejer siden 1985

Copyright Ridehesten.com
Privatfoto

Da jeg var 15 år, mødte jeg flere gange holdningen, at ”min fødselsattest” var for ung til at købe en hund. Denne holdning fik jeg dog hurtigt gjort til skamme ved at læse alle hundebøger, biblioteket var i besiddelse af, melde hunden til træning, inden den nærmest var født, få mine forældres fulde opbakning efter at have plaget nærmest fra den dag, jeg blev født. Og selvfølgelig var jeg også medlem af både specialklub og DKK, inden jeg blev hundeejer. Men nu oplever jeg, at fødselsattesten åbenbart også har en udløbsdato i den anden ende? Jeg støder på flere opdrættere, der mener, at man ikke kan sælge hund til folk, der bare (!) er 70 år.

”Jamen, de kan jo dø indenfor et par år, og hvem skal så tage sig af hunden?”. Eller ”jamen, de har ingen familie”. Og ”er de i stand til at motionere hunden?”.

Kan I selv høre de dårlige undskyldninger? Man behøver jo hverken være 15, 50, 70 eller sågar 80 år for at de spørgsmål skal være nogen der er besvaret, inden man skal anskaffe sig en hund.

Vi kan alle dø i morgen – corona eller ej. Jeg er sikker på, vi alle kan nævne nogen, der er død i en alt for ung alder, og nogen, der er blevet ”tudsegamle”. Vores omgangskreds – uanset familiestørrelse – har ingen alder. Vores fysik, der gør os i stand til at varetage hundes behov, har ingen alder. De levevilkår, vi kan tilbyde hunden, har ingen alder.

Hvorfor står de positive ord ikke i kø, når ældre mennesker søger ny hund: Hunden kan holde dem både åndsfriske og fysisk friske. Men hov, mange 70-årige er i bedre form end mange 40-årige. Og ikke mindst; mange ældre mennesker har oceaner af kærlighed, tid og roligt gemyt til at tage sig af en hund. Et langt liv med hund giver også meget erfaring, der burde vægte tungt. Mange ældre mennesker har langt mere af dette end en børnefamilie. Ja, jeg ved godt, at nogle også vælger børnefamilier fra.

Så hvem vil I opdrættere egentlig sælge til? Ingen unge, ingen børnefamilier, ingen enlige, ingen ældre mennesker. Har opdrættere overvejet, hvor man så skubber disse mennesker hen? Hvorfor man kan være medskyldig i, at hundehandlere og hunde fra østlandene har kronede kår. Når nogen brændende ønsker sig en hund til at forsøde tilværelsen.

Sælgers marked. Men det bliver det ikke ved med at være. En dag er vi sandsynligvis igen der, hvor markedet er mættet, og det igen bliver købers marked. For ja, det er bestemt et privilegie at kunne vælge og vrage mellem hvalpekøbere.

Hver gang man anskaffer sig en ny hund, bør man naturligvis overveje, om det er den samme race man skal vælge igen; passer den til den familiekonstellation og de vilkår, jeg kan byde hunden lige nu, der hvor jeg er i mit liv? Eller skal jeg have en anden race? Mange skal nok have en mindre race, når man bliver ældre. Men det er ikke det samme som, at man ikke kan tage sig af en hund i en sen alder. Tværtimod. Vi, som har haft hund hele vores liv, kan ikke forestille os noget mere skræmmende end at skulle blive gamle uden en hund ved vores side. Og husk, at du kan få registreret et testamente på din DKK-hund.

Ingen ved, hvornår fødselsattesten udløber – uanset alder! Så overvej nøje, hvorfor du siger nej til hvalpekøbere, og lad aldrig dåbsattesten være det valg! Ansvarlige hundeejere har ingen alder!

PS: Jeg er også selv opdrætter

Læs også

KLUMME: Nyt Center for Forskning i Velfærd hos Familiedyr

20-10-2020 08:34, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Som sædvanlig bringer vi månedens klumme fra Magasinet HUNDEN. Denne gang er det professor ved Københavns Universitet og leder af Center for Forskning i Velfærd hos Familiedyr, Peter Sandøe, der står for klummen

Velkommen på ”bagsiden”

09-10-2020 15:07, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I Magasinet HUNDEN har vi hver måned en klumme på bladets sidste side. Har du et forslag til en klumme

KLUMME: Hunde holder sammen på sammenholdet

14-09-2020 08:27, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Her får du klummen fra det nummer af Magasinet HUNDEN, der udkommer i disse dage

Urinkrystaller

03-02-2019 09:16, af Astrid Gerd Holtet

Krystaller kan dannes i hundens urin, og disse krystaller kan give anledning til betændelse og irritation i blæren, de kan samles til større sten og i værste fald blokere, så hunden ikke kan komme af med sin urin – og en sådan blokering er livsfarlig

Hunden Vega er på toppen igen efter uheld med due

30-08-2017 14:59, af Marie Helene Rigård Rohleder

En vild tag-fat mellem to alaskan malamute endte galt, da en due pludselig landede foran dem. Hunden Vega fik brud på hoften, men efter lang tids genoptræning er den igen klar til at trække slæden

Hjælp - min hund vil ikke spise!

09-12-2017 10:21, af Astrid Gerd Holtet

Kortere eller længere perioder med manglende appetit hos hunden er noget mange hundeejere oplever i løbet af hundens liv. Nogle gange er det forbigående og ganske harmløst, andre gange er det udtryk for sygdom. Hvad skal du så holde øje med, når din hund ikke vil spise sin mad?

Hold dig i form med hunden

21-08-2011 09:55, af Tine Luther
Trænger du til at få pulsen op? Du behøver ikke nødvendigvis vælge de traditionelle aktiviteter, man kan foretage sig sammen med hunden, såsom løb eller cykling – forskellige af vores deciderede hundesportsgrene giver dig også godt med motion.

Seminar med forlaget Tro-fast

14-07-2017 13:59, af Anne Ekenberg

Sommeren er over os, men inden vi skruer helt ned for arbejdsblusset, skal I lige have lidt nyt om Kerstin Malms projekt om empati og relation med hunden.

Vind en lækker sækkeseng med hunden.dk

24-06-2011 15:36, af Anne Kristine Tollestrup
Husk at du stadig kan nå at deltage! Svar på et enkelt spørgsmål og vær med i konkurrencen om en lækker sækkeseng fra Østrand!

Nyt på hunden.dk: Bertas Blog

01-04-2011 17:13, af Anne Kristine Tollestrup
Følg den charmerende appenzeller sennenhvalp, Berta, i hendes udvikling fra hvalp til unghund.

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen
20 24 29 30
bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Hunde genkender onde mennesker

24-11-2020 08:33, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Et nyt studie viser, at hunde kan genkende mennesker, der er onde mod andre mennesker

 

7 grunde til at sove med hunden

21-11-2020 08:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Det blæser udenfor, og man har mest lyst til at putte sig under dynen. Men er det egentlig en god ide at tage hunden med sig under dynen?

Maxi Zoo overtager Petworld

23-11-2020 08:21, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

BT afslører, at Maxi Zoo har opkøbt Petworld, og at handlen går igennem 1. januar, hvorefter MAxi Zoo vil fortælle mere

6 gode råd, hvis din hund bliver ramt af en bil

22-11-2020 09:10, af Astrid Gerd Holtet

Hvad gør du, hvis uheldet er ude og din hund bliver ramt af en bil?

BLOG: Hold nu fast i dine beslutninger

23-11-2020 12:13, af John Frank Ahm

Jeg opfordrer altid kommende hvalpekøbere til at gøre sig tanker om, hvad deres krav til den voksne hund er, før hvalpen flytter ind. Jo mere afklarede de er med hensyn til husreglerne for hvad hvalpen må og ikke må, jo bedre er de forberedt. At afklare reglerne på forhånd gør dagligdagen lettere, når de efter kort tid får den lille spilopmager hjem

Klumme: Hvornår udløber din fødselsattest?

19-11-2020 08:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Månedens klummeskribent: Tina Brigo-Hansen arbejder i Informationen hos Dansk Kennel Klub og har været hundeejer siden 1985

Fredagsquiz: Hvad ved du om petit brabancon