Dyrlæger ønsker klar melding fra dyrlægeforening

30-03-2020 08:21, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Mens Folketinget beder frisører og andre om at lukke, er der ikke nogen regler for dyrlæger. Derfor opfordrer dyrlægerne Den Danske Dyrlægeforening om at komme med en klar udmelding

Copyright Ridehesten.com
Foto: Shutterstock

I en artikel på A4 Arbejdsliv står to dyrlæger frem og fortæller om deres udfordringer i forbindelse med Coronavirus.

Bente Aakjær Sørensen fra Aalborg og Lene Boysen fra Virum mener begge, at det er problematisk, at Den Danske Dyrlægeforening ikke går ud med klare retningslinjer for dyrlæger i denne tid. For mens Folketinget opfordrer eksempelvis frisører til at lukke deres saloner, så er der ingen regler for dyrlæger, hvilket overrasker de to dyrlæger.

– Jeg kan ikke rigtigt se forskellen på, om man er frisør, tandlæge, eller om man er dyrlæge, der står med en halv meters afstand fra dyreejeren, der holder sit dyr under en konsultation, siger Berit Aakjær Sørensen til A4 Arbejdsliv.

Derfor mener hun og mange andre dyrlæger, at Den Danske Dyrlægeforening bør gå ud med nogle klare retningslinjer for dyrlægerne, for mens alle dyrlæger gerne vil behandle og være der for dyrene, så ønsker de ikke at udsætte folk for smitterisiko ved at komme i klinikkerne.

Derfor bliver der nu ifølge A4 Arbejdsliv lavet en underskriftindsamling blandt dyrlæger og ansatte i dyrlægeklinikker, hvor der opfordres til helt klare linjer fra Den Danske Dyrlægeforening.

– Personalet i mange dyrlægeklinikker er utrygge, fordi der er risiko for smitte af corona, når de er på arbejde. I dag kommer der stadigvæk ejere ind for at få klippet kløerne på deres hund, og det er slet ikke akut. Mange er kede af, at de skal stå og rode med det, mens cheferne venter på en udmelding fra Dyrlægeforeningen, siger Lene Boysen til A4 Arbejdsliv.

Hanne Knude Palshoff, der er formand for Den Danske Dyrlægeforening forstår ikke kritikken. Hun mener ikke, at foreningen skal gå ind og bestemme over dens medlemmer, men opfordrer til, at dyrlægerne tilser alle dyr, men samtidig følger statens retningslinjer.

– Hvis vi begynder kun at tage akutte ting, synes jeg virkelig, at dyrene bliver tabere i den her situation. Og så er tandlægerne meget mere udsatte ved den direkte kontakt til mulige smittebærere. Vi har mulighed for at holde andre mennesker på afstand, siger hun til A4 Arbejdsliv.

 

Læs mere om sagen her og her

Læs også

Sommeren er højtid for maveproblemer hos hunde

08-07-2021 12:49, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Maveproblemer topper statistikken over årsager, som sender hunde til dyrlægen om sommeren. Ofte skyldes skaderne rester fra grillmad, ispinde og alger i badevandet, men årsagen til ondt i maven kan også være “tudseforgiftning”

Danske dyrlæger undersøger hvalpes sundhed

27-05-2021 09:02, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Hvordan er hvalpenes sundhed i Danmark, og er der forskel på sundheden alt efter, hvor hvalpene stammer fra. Det er danske dyrlæger netop nu i gang med at undersøge

Agria lancerer egen digital dyrlægerådgivning

18-05-2021 06:41, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Med den nye app Agria Vet Guide kan Agria Dyreforsikring tilbyde dyreejere en fleksibel og tryg dyrlægerådgivning lige der, hvor dyret befinder sig. Appen kan downloades fra i dag

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen
20 24 29 30
bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Sommerquiz: Gæt racen

19-07-2021 10:24, af Bjarke Kirkegaard Nielsen
Quiz|

Her er lidt mere quiz til jer

Nostalgi: Farvel og tak

25-07-2021 11:10, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I oktobernummeret fra 1981 har vi fundet denne fine tekst af H. G. Nörgaard-Beth

Labradoodle skulle aldrig have været opfundet

30-09-2019 08:44, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

”Opfinderen” af labradoodle, der er en blanding mellem labrador og puddel, kommer med opsigtsvækkende advarsel om den populære blanding

Sommerquiz: De sjældne racer

23-07-2021 10:32, af Bjarke Kirkegaard Nielsen
Quiz|

Denne sommergquiz handler om de racer, der måske ikke er så kendte

Sommerquiz: Gæt racen på tre ledetråde

26-07-2021 10:34, af Bjarke Kirkegaard Nielsen
Quiz|

Kan du gætte racen, når du får tre ledetråde?

BLOG: Selvfølgelig skal mine hunde holde ferie med mig

24-07-2021 09:05, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Dagligdagen er mange gange hektisk for både mine 3 hunde og mig. Jeg kan ikke altid give dem den tid, jeg gerne ville. Derfor er det for mig helt naturligt, at mine hunde også skal opleve mig i en ferieperiode. Her kan jeg give dem masser af tid, samvær og ikke mindst gode nye fællesoplevelser

Græsagner giver problemer

02-07-2018 15:00, af Astrid Gerd Holtet

Græsagner kan sætte sig fast i blandet andet hunden poter eller øregang og give voldsomme gener. Som følge af det tørre vejr, er der særligt mange tilfælde i øjeblikket

BLOG: Sommerferie: På hundevenlig vandretur

20-07-2021 10:28, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Vi elsker at holde ferie med Frida. Og mange ferierejser kan heldigvis sagtens være hundevenlige, hvis man planlægger lidt og træner med sin hund inden

Må min hund spise kirsebær?

27-07-2017 09:48, af Anne Ekenberg

Kirsebærrene falder næsten af sig selv ned i munden på mig, når jeg ryster en gren. Store, runde og med den smukkeste vinrøde – ja næste sorte – farve smager de vidunderligt. Stenene spytter jeg ud i hånden, og det er der en god grund til

Hvorfor må hunde ikke bade ved blå flag