Pas igen på hugorme

13-04-2020 10:01, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Sidste år var der et stort problem med hunde og hugorme. Nu er tiden ved at være inde igen til at man skal passe ekstra på sin hund

Copyright Ridehesten.com
Foto: Shutterstock

I foråret 2019 skrev vi en række artikler om hunde, der var blevet bidt af hugorme. Der var nogle rigtig barske historier imellem, og derfor vil vi gerne huske folk på at passe ekstra godt på deres hunde i denne tid.

Det er nemlig i april og maj, slangerne vandrer til et parringsområde tæt på vinterkvarteret. Her slås hannerne om hunnerne. Rivalkampene sker uden brug af gift, men i stedet som en slags brydekamp, der foregår over stok og sten. Efter parringen vandrer de drægtige hunner væk fra parringsområdet og tilbringer sommeren i et sommerkvarter. Hannerne og de hunner, der ikke er drægtige, bliver i parringsområdet.

Slangerne lever et meget skjult liv, men for hunde kan de være særdeles spændende lige at hilse på. Men det kan altså ende fatalt, så husk at holde din hund tæt på dig, når I går tur i områder, hvor der kan være hugorme.

Du kan læse en af sidste års barske beretninger her

 

 

 

Læs også

Derfor er slanger farligere for hunde end for katte

10-06-2021 08:04, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Et slangebid har vist sig at være meget farligere for en hund end for en kat. Australske forskere er nu kommet med et svar på, hvordan det hænger sammen

Hugormesæsonen er i gang: Pas på, at dit kæledyr ikke bliver bidt

14-05-2021 10:30, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Hvert år bliver mange kæledyr bidt af hugorme, og det kan have livsfarlige konsekvenser, hvis ikke mistanke om hugormebid bliver taget alvorligt, lyder det fra den landsdækkende dyrlægekoncern AniCura

Hugormesæson: Det skal du gøre, hvis dit kæledyr bliver bidt

01-05-2021 09:33, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Hvert år oplever flere danske hunde- og katteejere, at deres kæledyr bliver bidt af hugorme, og det er vigtigt at tage det alvorligt, hvis der er mistanke om hugormebid

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen
20 24 29 30
bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Sommerquiz: Gæt racen på tre ledetråde

26-07-2021 10:34, af Bjarke Kirkegaard Nielsen
Quiz|

Kan du gætte racen, når du får tre ledetråde?

Nostalgi: Farvel og tak

25-07-2021 11:10, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I oktobernummeret fra 1981 har vi fundet denne fine tekst af H. G. Nörgaard-Beth

Sommerquiz: De sjældne racer

23-07-2021 10:32, af Bjarke Kirkegaard Nielsen
Quiz|

Denne sommergquiz handler om de racer, der måske ikke er så kendte

BLOG: Selvfølgelig skal mine hunde holde ferie med mig

24-07-2021 09:05, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Dagligdagen er mange gange hektisk for både mine 3 hunde og mig. Jeg kan ikke altid give dem den tid, jeg gerne ville. Derfor er det for mig helt naturligt, at mine hunde også skal opleve mig i en ferieperiode. Her kan jeg give dem masser af tid, samvær og ikke mindst gode nye fællesoplevelser

Labradoodle skulle aldrig have været opfundet

30-09-2019 08:44, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

”Opfinderen” af labradoodle, der er en blanding mellem labrador og puddel, kommer med opsigtsvækkende advarsel om den populære blanding

Spiser din hund også sokker?

28-07-2021 09:56, af Astrid Gerd Holtet

Spiser din hund også sokker, underbukser eller noget helt tredje? – så er den ikke den eneste. At spise ting, der ikke kan fordøjes, er en almindelig, men potentielt farlig, uvane hos mange hunde. Sætter tingene sig fast, kan det nemlig hurtigt udvikle sig til en livstruende tilstand

Overblik: Regler for hunde på fly

16-03-2018 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Ønsker man at få sin hund med på en rejse, er der stor forskel på reglerne hos de enkelte flyselskaber. Derfor er det vigtigt, at man sætter sig ind i selskabets regler, inden man drager mod lufthavnen. Vi bringer her et overblik

Sommerquiz: Grand danois

29-07-2021 10:38, af Bjarke Kirkegaard Nielsen
Quiz|

Den er svær at komme udenom .... Grand danois

Hvorfor humper min hund alt og alle?

22-12-2016 13:46, af Kasper Larsson
Når din hund humper en fremmedes ben, er det ofte anledning til en meget akavet stemning. Det er en adfærd, mange hundeejere gerne vil være foruden

Hvorfor må hunde ikke bade ved blå flag