Nu uddanner Sverige også coronahunde

11-03-2021 08:56, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I dag er det et år siden, Danmark for alvor blev lukket ned, og verden har i den grad forandret sig. Også på hundefronten er meget forandret, og i Sverige melder de sig nu i køen af lande, der uddanner hunde til at opsnuse corona

Copyright Ridehesten.com
Foto: Shutterstock

 

Universitetet i Uppsala i Sverige er i samarbejde med Region Uppsala gået i gang med et projekt, som skal uddanne svenske hunde til at opsnuse corona i mennesker.

Træningen af hundene sker i samarbejde med Hundhjälpen Uppland og Stock Hundutveckling, og planerne er, at flere racer skal indgå i træningen, der forventes at tage cirka tre måneder.

– Der er et stort behov for tests, som kan give et hurtigt resultat. Det bliver rigtig spændende at følge træningen af hundene og se, om de bliver dygtige nok til at adskille positive og negative duftprøver, siger Tove Fall, der er professor i molekylær epidemiologi og forskningsleder på studiet til Uppsala Universitets hjemmeside.

Det er meningen, at hundene skal bruges på togstationer, lufthavne og andre steder med store forsamlinger af mennesker.

Vi har tidligere hørt Sundhedsministeriet i Danmark, om man vil uddanne hunde til at opsnuse corona her i landet, og indtil videre har svaret været nej, men at man følger udviklingen i andre lande.

Læs også

Thailand: Coronahunde er 95 procent korrekte

18-03-2021 12:55, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Gennem seks måneder har man i Thailand undersøgt, hvor effektive coronahundene er. Resultatet er opløftende

Forsker: Hunde er effektive coronasnusere

01-02-2021 14:33, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Vi har flere gange skrevet om coronahunde i lufthavne og senest ved en basketballkamp i Miami. I P1 morgen mandag kunne man høre om hundenes effektivitet

USA: Hunde hjælper tilskuere ind til sport

30-01-2021 10:29, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I Miami fik 2000 tilskuere lov til at se basketkampen mellem Miami Heats og LA Clippers. Det skyldtes to hundes særdeles gode snuder

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen
20 24 29 30
bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Sommerquiz: Gæt racen på tre ledetråde

26-07-2021 10:34, af Bjarke Kirkegaard Nielsen
Quiz|

Kan du gætte racen, når du får tre ledetråde?

Nostalgi: Farvel og tak

25-07-2021 11:10, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I oktobernummeret fra 1981 har vi fundet denne fine tekst af H. G. Nörgaard-Beth

Sommerquiz: De sjældne racer

23-07-2021 10:32, af Bjarke Kirkegaard Nielsen
Quiz|

Denne sommergquiz handler om de racer, der måske ikke er så kendte

BLOG: Selvfølgelig skal mine hunde holde ferie med mig

24-07-2021 09:05, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Dagligdagen er mange gange hektisk for både mine 3 hunde og mig. Jeg kan ikke altid give dem den tid, jeg gerne ville. Derfor er det for mig helt naturligt, at mine hunde også skal opleve mig i en ferieperiode. Her kan jeg give dem masser af tid, samvær og ikke mindst gode nye fællesoplevelser

Labradoodle skulle aldrig have været opfundet

30-09-2019 08:44, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

”Opfinderen” af labradoodle, der er en blanding mellem labrador og puddel, kommer med opsigtsvækkende advarsel om den populære blanding

Spiser din hund også sokker?

28-07-2021 09:56, af Astrid Gerd Holtet

Spiser din hund også sokker, underbukser eller noget helt tredje? – så er den ikke den eneste. At spise ting, der ikke kan fordøjes, er en almindelig, men potentielt farlig, uvane hos mange hunde. Sætter tingene sig fast, kan det nemlig hurtigt udvikle sig til en livstruende tilstand

Overblik: Regler for hunde på fly

16-03-2018 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Ønsker man at få sin hund med på en rejse, er der stor forskel på reglerne hos de enkelte flyselskaber. Derfor er det vigtigt, at man sætter sig ind i selskabets regler, inden man drager mod lufthavnen. Vi bringer her et overblik

Sommerquiz: Grand danois

29-07-2021 10:38, af Bjarke Kirkegaard Nielsen
Quiz|

Den er svær at komme udenom .... Grand danois

Hvorfor humper min hund alt og alle?

22-12-2016 13:46, af Kasper Larsson
Når din hund humper en fremmedes ben, er det ofte anledning til en meget akavet stemning. Det er en adfærd, mange hundeejere gerne vil være foruden

Hvorfor må hunde ikke bade ved blå flag