Må min hund få and?

09-11-2020 15:02, af Astrid Gerd Holtet

Nystegt mortensand kan få mundvandet til at løbe på de fleste hunde, men pas på med at lade hunden få del af anden - skroget kan nemlig være farligt for hunde

 

Copyright Ridehesten.com
Foto: Shutterstock

Når duften af andesteg i morgen fylder køkkenet, når det er Mortensaften, kan det få mundvandet til at løbe på både de to- og firbenede familiemedlemmer. Får de chancen, vil mange hunde med glæde kaste sig over den stegte and – men pas på, for skroget kan være farligt for hunden at spise.

Pas på tilberedte fugleben

Fugleben er anderledes end knogle fra eksempelvis okse, da de er hule inden i – og dermed er de meget lette og mere porøse – og tilberedte fugleben kan meget nemt splintre og give problemer i maven eller tarmen, hvis hunden spiser dem.

De skarpe splinter, kan lave skade på mavesækken eller tarmvæggen, og det kan i sidste ende være livsfarligt. Derudover kan de små knoglestumper klumpe sig sammen og give forstoppelse – og nogle gange i sådan en grad, at de kun kan fjernes ved en operation. Denne form for forstoppelse kan også være livsfarlig for hunden.  

Ikke for meget andefedt

Det meget fedt der er i forbindelse med andens skind, kan også give hunden problemer. Alt for meget fedt på én gang, kan nemlig give hunden betændelse i bugspytkirtlen – en smertefuld sygdom, der i værste fald kan være dødelig, eller give hunden tilbagevendende problemer. Skal hunde nyde godt af anden, skal det derfor kun være lidt kød uden fedt og ben.

 

 

Læs også

BLOG: Zoneterapi hjalp Malou med øreproblemer, stivhed og smerter

04-12-2020 12:14, af Vivian Birlie

På min uddannelse til hunde-zoneterapeut dukker der ofte interessante historier op som fx denne her om Malou. Jeg har netop afholdt mundtlig eksamen, hvor de studerende bl.a. skal præsentere en eksamenscase. Denne case beskriver et zoneterapiforløb med en hund med problemer, og de overvejelser den studerende har gjort sig, og hvordan de enkelte typisk 6-8 sessions med zoneterapi er forløbet.  Censor, dyrlæge Katrine Boel, og jeg blev præsenteret for casen om Malou, som ejes af Janni Jensen fra Djursland

Dansk Racehunde Union nedlægger sig selv

03-12-2020 14:24, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

På to ekstraordinære generalforsamlinger valgte et stort flertal af Dansk Racehunde Unions medlemmer at nedlægge DRU. Nu bydes de mange hundeejere velkommen i Dansk Kennel Klub

BLOG: Hader du også at løbe? Så canicross i stedet!

02-12-2020 08:33, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Har du svært ved at finde motivation til at motionere? Så kan din hund måske være løsningen....

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen
20 24 29 30
bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

EFTERLYSNING: Hvor er Loui

02-12-2020 12:17, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Siden torsdag 26. november har labradoren Loui været forsvundet fra hjemmet i Højslev. Nu udlover ejeren stor dusør

BLOG: Tænk dig om før du siger nej til din hund

30-11-2020 08:06, af John Frank Ahm

Det er nærliggende at sige nej, når hvalpen eller den voksne hund gør noget den ikke må. Især er det umiddelbart en dårlig ide at sige nej, når det er til en hvalp. For hvordan skulle den forstå den kommando? Har vi lært den nej kommandoen eller er det bare en refleks hos os at sige nej? Jeg synes i det hele taget det er problematisk at sige nej til sin hund, uanset om det er en hvalp eller en voksen hund uden at tilbyde en anden alternativ adfærd som erstatning for det den ikke må

Flere hunde med corona på minkfarme - Katte aflivet

27-11-2020 16:57, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Der er konstateret corona hos tre hunde på minkfarme med smitte, men det er værst for katte

3 gode råd hvis hunden har dårlig mave

29-11-2020 10:00, af Astrid Holtet

De fleste hunde oplever at have dårlig mave flere gange i løbet af deres liv, men hvad kan man gøre når problemet opstår?

P1 søger hundemenneske .... Opdatering: Hundemennesket er fundet

01-12-2020 11:44, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Elsker du din hund over alt på jorden, så er det måske lige dig P1 leder efter

Hunde genkender onde mennesker

24-11-2020 08:33, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Et nyt studie viser, at hunde kan genkende mennesker, der er onde mod andre mennesker

 

Hvad er navlebrok?

28-11-2020 08:54, af Astrid Gerd Holtet

Navlebrok er en lille udposning ved navlestedet. Tilstanden er som regel ufarlig, og for mange hvalpe forsvinder den med alderen, men den kan også i nogle tilfælde volde problemer

Verdens første hundesang

26-11-2020 12:10, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Firmaet Tails.com har udgivet en sang, som er specielt til hunde. Sangen indeholder lyde, som hunde elsker

BLOG: Hader du også at løbe? Så canicross i stedet!

02-12-2020 08:33, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Har du svært ved at finde motivation til at motionere? Så kan din hund måske være løsningen....

7 grunde til at sove med hunden

21-11-2020 08:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Det blæser udenfor, og man har mest lyst til at putte sig under dynen. Men er det egentlig en god ide at tage hunden med sig under dynen?