BLOG: Bornholm, Bornholm, Bornholm! Du, min dejlige ferieø

26-08-2021 08:27, af Mona Lindhardt

I foråret lagde jeg vanen tro planer for den kommende sommerferie, med campingvogn og hundeaktiviteter. Jeg har i mange år valgt at afvikle mine ferier i Danmark, primært fordi det bare er så meget nemmere, når mine hunde er mine rejsekammerater. Desuden har Covid 19 begrænset min udlængsel betragteligt

Copyright Ridehesten.com
Privatfoto

 

Da coronarestriktionerne medførte ændret setup eller decideret aflysning af de planer/aktiviteter jeg havde lagt/tilmeldt mig, måtte der tænkes alternativt. FerieDanmark meldte alt udsolgt – i hvert fald inden for mit feriebudget – og væk fra min matrikel ville jeg, blot en uge....

Ved et utroligt heldigt sammenfald af tilfældigheder lykkedes det mig at booke en hundevenlig ferielejlighed på Bornholm i uge 27 og samtidig få mulighed for at deltage i to rally lydighedsprøver ved DKK kreds 8, begge med mulighed for at samle points nok til kvalifikation til DM 2021.

Køreturen til Ystad færgehavn er lang og da vejrguderne var i deres hede lune, kørte vi hjemmefra i god tid og meget tidligt med tre hunde og deres “oppakning” samt stævnetelt, stole og bagage pakket i bilen. Cooler, kølemåtter og køledækner til hundene er uundværlige til sådan en lang tur og vi holdt hyppige rast på hele turen. Jeg havde fyldt nogle Kong med leverpostej, frosset dem og gav dem til hundene - nedkøling og beskæftigelse, ganske smart.

Hunde er velkomne på Bornholmerfærgen, der er simpelthen særlige hundeområder - og der var godt nok mange firbenede med på overfarten, langt de fleste stille og afslappede, men også et par stykker, der stressede højlydt. Mine hunde bliver i bilen under overfarten, jeg har simpelthen besluttet at det er der, de har det bedst. Frisk luft via cooler, krog i bagsmækken, så denne kan stå på klem og vinduerne rullet lidt ned, ja så var hundene betydeligt mere friske end os tobenede, da vi checkede ind i Sandkås.

Bornholm er simpelthen fantastisk, vejret prægtigt, ferielejligheden lille, men med den mest betagende udsigt, skønne udendørsarealer og 5 minutters gang til en lækker lille lagune med strandbar. Vi travede mange ture i den anderledes og barske natur, på de hvideste sandstrande, omkring store klippeformationer og i de kølige skove. Vi fik de største is, de bedste fisk, de møreste bøffer og den koldeste rosevin, hundene fik badet i Østersøens klare vand og blev trakteret med hver deres skål med frisk vand, når vi spiste ude. Ugen simpelthen fløj afsted, vi var sammen 24-7 og det var ren kvalitetstid.

Copyright Ridehesten.com
Privatfoto

Jeg vil på det varmeste anbefale Bornholm som hundeferiedestination, selvom vi ankom i højsæsonen var her rigeligt plads til alle - også i coronakøerne ved de mange seværdigheder, restauranter, cafeer og ishuse.

Ved rejse til Bornholm gennem Sverige med hund skal følgende være i orden:

Hunden skal være ID-mærket (chip eller tatovering), have EU-selskabsdyrspas, være rabiesvaccineret og registreres hos det svenske toldvæsen.

Resten af ferien tager vi en dag ad gangen, mætte af indtryk og øluft.

Copyright Ridehesten.com
Privatfoto

Læs også

BLOG: Husk lige tandbørsten!

18-01-2022 08:26, af Karoline Sidelmann Brinch

Mange af os hundeejere vil gøre næsten alt for, at vores hunde får lange og lykkelige liv. Så hvorfor er det stadig så svært at huske tandbørstningen, selvom manglende tandhygiejne har stor indflydelse på vores hundes livskvalitet

Blog: Min hund: En topatlet - Optimer hundens præstation og undgå skader. Del II: “Nedkøling” og restitution

19-11-2021 08:41, af Karoline Sidelmann Brinch

Til tider glemmer vi, at mange af vores hunde er topatleter, som yder store fysiske præstationer fx til jagt, canicross, agility, mv. Derfor har de brug for vores hjælp til at yde deres bedste og undgå skader. I min seneste blog skrev jeg om vigtigheden af at varme op, når vores sports-hunde skal ud og præstere. I dag skal det handle om tiden efter, hunden har været afsted: Hvordan sikrer vi på bedste vis, at hunden hurtigt kommer sig ovenpå kraftanstrengelserne og restituerer bedst muligt

Blog: Min hund: En topatlet - Optimer hundens præstation og undgå skader. Del I. Opvarmning.

16-10-2021 13:40, af Karoline Sidelmann Brinch

Mange hunde bliver brugt til forskellige typer sport: Agility, lydighed, jagt, cykling, canicross og meget andet. Det stiller krav til hundens fysik – og til tider glemmer vi tobenede vist, at vores hunde faktisk er topatleter, som præsterer på højt niveau. Af og til i mange timer af gangen

BLOG: En tur i skoven

23-03-2021 12:03, af Mona Lindhardt

Hvad der skulle have været en dejlig skovtur, blev spoleret af mødet med et ungt par og deres tunge hanhund

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen
20 24 29 30
bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

England: Hund fundet otte år efter at være stjålet

18-01-2022 12:03, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I 2013 blev Cassie, der er en cocker spaniel, stjålet fra sine ejere. Nu er Cassie genforenet med sin familie

De mest populære hundenavne 2021

19-01-2022 12:17, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Som noget nyt i år har Agria lavet en liste over de mest populære hundenavne blandt de hunde, der tegnede forsikring i 2021, fordelt mellem hanhunde og tæver

Forsvundet hund havde taget toget

21-01-2022 12:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Det er lidt et mysterium, hvad der skete ved Dianalund torsdag morgen, hvor en hund var blind passager i et tog

Livet med en terminalsyg hund: Tre gode råd

19-01-2022 08:30, af Astrid Holtet

Her får du tre ting, du bør overveje, hvis du lever med en terminal syg hund

Hvad gør du hvis din hund spiser rottegift?

17-01-2022 08:00, af Astrid Gerd Holtet

Rotter er uønskede gæster, som blandt andet bekæmpes med gift – og indtager hunden denne gift, kan det være livsfarligt 

 

Derfor har din hund dårlig ånde

22-01-2022 10:00, af Astrid Holtet

Hunde er berygtede for at have dårlig ånde, men faktisk er dårlig ånde hos hunde – også kaldet halitosis -ofte et tegn på problemer, og hunde med udtalt dårlig ånde, bør derfor altid undersøges

 

BLOG: Husk lige tandbørsten!

18-01-2022 08:26, af Karoline Sidelmann Brinch

Mange af os hundeejere vil gøre næsten alt for, at vores hunde får lange og lykkelige liv. Så hvorfor er det stadig så svært at huske tandbørstningen, selvom manglende tandhygiejne har stor indflydelse på vores hundes livskvalitet

Hunde kan opdrages hele livet