USA: Hunde hjælper tilskuere ind til sport

30-01-2021 10:29, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I Miami fik 2000 tilskuere lov til at se basketkampen mellem Miami Heats og LA Clippers. Det skyldtes to hundes særdeles gode snuder

Copyright Ridehesten.com
Foto: Shutterstock

I Danmark går mange sportsfans med kløe i fingrene for at få lov at klappe i takt og komme med store følelsesudbrud af andet end fjernsynet, når de danske håndboldherrer spiller VM.

Fodboldstadions og håndboldhaller står lige så tomme som skolerne.

I USA har man nu taget et helt nyt våben i brug for at få tilskuere på lægterne. Således lod man i Miami to coronahunde sniffe til 2000 tilskuere, inden de blev lukket ind i baskethallen, hvor stjernerne fra Miami Heats og LA Clippers tørnede sammen.

Coronahunde er med held brugt i flere lufthavne rundt om i verden, men det er ikke noget, man forventer at gøre brug af i Danmark.

Vi har tidligere spurgt Sundhedsminister Magnus Heunicke (S), om ikke det kunne være en ide at bruge coronahunde i kampen mod corona.

Vi fik følgende svar i en mail:

– Aktuelt er der ikke planer om at anvende hunde som et aktivt element i den danske testindsats. Når det er sagt, arbejder vi løbende på, at vi i Danmark har den bedst mulige test- og smitteopsporingsindsats. I den forbindelse kigger vi også på udenlandske erfaringer med nye og alternative metoder, som vi følger med interesse.

Så umiddelbart ser det ikke ud som om, vi kan fylde forårets superligastadions med gennemsniffede tilskuere.

Læs også

Thailand: Coronahunde er 95 procent korrekte

18-03-2021 12:55, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Gennem seks måneder har man i Thailand undersøgt, hvor effektive coronahundene er. Resultatet er opløftende

Nu uddanner Sverige også coronahunde

11-03-2021 08:56, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I dag er det et år siden, Danmark for alvor blev lukket ned, og verden har i den grad forandret sig. Også på hundefronten er meget forandret, og i Sverige melder de sig nu i køen af lande, der uddanner hunde til at opsnuse corona

Forsker: Hunde er effektive coronasnusere

01-02-2021 14:33, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Vi har flere gange skrevet om coronahunde i lufthavne og senest ved en basketballkamp i Miami. I P1 morgen mandag kunne man høre om hundenes effektivitet

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen
20 24 29 30
bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Sommerquiz: Gæt racen på tre ledetråde

26-07-2021 10:34, af Bjarke Kirkegaard Nielsen
Quiz|

Kan du gætte racen, når du får tre ledetråde?

Nostalgi: Farvel og tak

25-07-2021 11:10, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I oktobernummeret fra 1981 har vi fundet denne fine tekst af H. G. Nörgaard-Beth

Sommerquiz: De sjældne racer

23-07-2021 10:32, af Bjarke Kirkegaard Nielsen
Quiz|

Denne sommergquiz handler om de racer, der måske ikke er så kendte

BLOG: Selvfølgelig skal mine hunde holde ferie med mig

24-07-2021 09:05, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Dagligdagen er mange gange hektisk for både mine 3 hunde og mig. Jeg kan ikke altid give dem den tid, jeg gerne ville. Derfor er det for mig helt naturligt, at mine hunde også skal opleve mig i en ferieperiode. Her kan jeg give dem masser af tid, samvær og ikke mindst gode nye fællesoplevelser

Labradoodle skulle aldrig have været opfundet

30-09-2019 08:44, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

”Opfinderen” af labradoodle, der er en blanding mellem labrador og puddel, kommer med opsigtsvækkende advarsel om den populære blanding

Spiser din hund også sokker?

28-07-2021 09:56, af Astrid Gerd Holtet

Spiser din hund også sokker, underbukser eller noget helt tredje? – så er den ikke den eneste. At spise ting, der ikke kan fordøjes, er en almindelig, men potentielt farlig, uvane hos mange hunde. Sætter tingene sig fast, kan det nemlig hurtigt udvikle sig til en livstruende tilstand

Overblik: Regler for hunde på fly

16-03-2018 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Ønsker man at få sin hund med på en rejse, er der stor forskel på reglerne hos de enkelte flyselskaber. Derfor er det vigtigt, at man sætter sig ind i selskabets regler, inden man drager mod lufthavnen. Vi bringer her et overblik

Sommerquiz: Grand danois

29-07-2021 10:38, af Bjarke Kirkegaard Nielsen
Quiz|

Den er svær at komme udenom .... Grand danois

Hvorfor humper min hund alt og alle?

22-12-2016 13:46, af Kasper Larsson
Når din hund humper en fremmedes ben, er det ofte anledning til en meget akavet stemning. Det er en adfærd, mange hundeejere gerne vil være foruden

Hvorfor må hunde ikke bade ved blå flag