TV2 afslører uhyggelig udvikling

25-12-2020 10:43, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I Sverige oplever man et boom i ulovlig import af hunde. I Danmark er to større sager på vej i retten

Copyright Ridehesten.com
Foto: Shutterstock

For et par uger siden blev vi ringet op af en journalist fra TV2, som ville høre, om vi på hunden havde kontakt til nogen, der var dømt for ulovlig import af hunde. Det kunne vi desværre ikke hjælpe med, men i dag har TV2 så offentliggjort en større historie om import af hunde. 
 

TV2’s historie tager udgangspunkt i Sverige, hvor man har oplevet et regulært boom i antallet af ulovlige importer. 
I perioden 1. september til 20. december  2019 blev der fanget 72 ulovlige hundeimporter i Sverige. I år var tallet 179 hunde i samme periode. 
 
I Danmark er der oprettet 140 sager fra 1. juli 2019 til 20. december 2020. 
 

Til foråret kommer første store sag om ulovlig import af hunde i Danmark for retten. Her er tre mænd tiltalt for ulovlig import af 120 franske bulldogs. Senere næste år følger en sag om 125 hunde. 
 

Igen må vi opfordre alle hundemennesker i Danmark om ikke at støtte den slags. Sæt jer ind i ejerforhold. Mød opdrætteren og se hvalpens mor. Køber man hunde, der bliver importeret ulovligt til Danmark, er man med til at finansiere disse transporter, og dermed også mishandling af hunde. 
 

STOP DET! 
 

Du kan læse hele TV2’s historie her.

Læs også

Endnu en svensk vinder

19-06-2021 18:29, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Ligesom fredag var det en hund med adresse i Sverige, der tog Best in Show lørdag i Vejen

Nu uddanner Sverige også coronahunde

11-03-2021 08:56, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I dag er det et år siden, Danmark for alvor blev lukket ned, og verden har i den grad forandret sig. Også på hundefronten er meget forandret, og i Sverige melder de sig nu i køen af lande, der uddanner hunde til at opsnuse corona

Sverige: 38 hvalpe aflivet på ti dage

11-02-2021 13:30, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

På 10 dage har det svenske toldvæsen stoppet syv biler med i alt 38 indsmuglede hunde. De 38 hvalpe er alle aflivet

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen
20 24 29 30
bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Sommerquiz: Gæt racen

19-07-2021 10:24, af Bjarke Kirkegaard Nielsen
Quiz|

Her er lidt mere quiz til jer

Nostalgi: Farvel og tak

25-07-2021 11:10, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I oktobernummeret fra 1981 har vi fundet denne fine tekst af H. G. Nörgaard-Beth

Labradoodle skulle aldrig have været opfundet

30-09-2019 08:44, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

”Opfinderen” af labradoodle, der er en blanding mellem labrador og puddel, kommer med opsigtsvækkende advarsel om den populære blanding

Sommerquiz: De sjældne racer

23-07-2021 10:32, af Bjarke Kirkegaard Nielsen
Quiz|

Denne sommergquiz handler om de racer, der måske ikke er så kendte

Sommerquiz: Gæt racen på tre ledetråde

26-07-2021 10:34, af Bjarke Kirkegaard Nielsen
Quiz|

Kan du gætte racen, når du får tre ledetråde?

BLOG: Selvfølgelig skal mine hunde holde ferie med mig

24-07-2021 09:05, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Dagligdagen er mange gange hektisk for både mine 3 hunde og mig. Jeg kan ikke altid give dem den tid, jeg gerne ville. Derfor er det for mig helt naturligt, at mine hunde også skal opleve mig i en ferieperiode. Her kan jeg give dem masser af tid, samvær og ikke mindst gode nye fællesoplevelser

Græsagner giver problemer

02-07-2018 15:00, af Astrid Gerd Holtet

Græsagner kan sætte sig fast i blandet andet hunden poter eller øregang og give voldsomme gener. Som følge af det tørre vejr, er der særligt mange tilfælde i øjeblikket

BLOG: Sommerferie: På hundevenlig vandretur

20-07-2021 10:28, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Vi elsker at holde ferie med Frida. Og mange ferierejser kan heldigvis sagtens være hundevenlige, hvis man planlægger lidt og træner med sin hund inden

Må min hund spise kirsebær?

27-07-2017 09:48, af Anne Ekenberg

Kirsebærrene falder næsten af sig selv ned i munden på mig, når jeg ryster en gren. Store, runde og med den smukkeste vinrøde – ja næste sorte – farve smager de vidunderligt. Stenene spytter jeg ud i hånden, og det er der en god grund til

Hvorfor må hunde ikke bade ved blå flag