Symptom - kvalme

26-01-2019 09:09, af Astrid Gerd Holtet

Kvalme hos hunde er ofte forbundet med sygdomme i mave-tarm-systemet, men det kan også forekomme ved sygdom andre steder i kroppen

Copyright Ridehesten.com
Foto: Shutterstock

Kvalme, og deraf nedsat appetit, ses ved mange forskellige sygdomme hos hunde. Især ses det ved sygdomme relateret til hundens fordøjelsessystem. Andre sygdomme kan dog også medføre kvalme – og holder hunden op med at spise, bør man altid få den undersøgt.

Hvordan ved man at hunden har kvalme?

Kvalme kan være svært at opdage hos hunde, da man ikke altid kan se det. Når hunde har kvalme, kan det dog nogle gange ses ved at hunden savler, smasker og synker ofte. Man vil også kunne se at hunden ikke vil spise og fravælger både foder og godbidder.

Sygdomme i mave-tarm-systemet

Kvalme kan ses ved en lang række sygdomme hos hunden, og blandt andet kan det ses ved flere sygdomme i hundens fordøjelsessystem. Det kan eksempelvis ses ved forstoppelse, maveinfektioner og tarmbetændelser, mavesår, mavedrejning og kræft i mave-tarm-systemet. Derudover kan det også ses, hvis hunden har spist et fremmedlegeme eller ved større infektioner med indvoldsorm.

Sygdomme i bughulen

Udover problemer i maven eller tarmen, så kan andre sygdomme i bughulen også medføre kvalme. Det kan blandt andet ses ved betændelse i bugspytkirtlen, betændelse i bughinden, livmoderbetændelse eller sygdomme i milten.

Andre sygdomme der giver kvalme

Sygdom uden for bughulen kan også give kvalme, heriblandt kan det forekomme ved forstyrrelser i mineralbalancen, kredsløbsrelaterede sygdomme og forgiftninger.

Kvalme er et forholdsvis uspecifikt symptom, hvilket betyder at det kan være svært at vide hvad hunden fejler, hvis den ikke viser andre symptomer samtidigt, og hunde bør derfor undersøges grundigt.

Er ens hund holdt op med at spise og/eller virker den som om at den har kvalme, bør man altid kontakte ens dyrlæge. 

/Astrid Holtet, dyrlæge

Læs også

Jack russell overlever fire dage i hul

22-02-2020 12:35, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Mens vi må konstatere, at hundene i rævehullet på Sjælland, nok ikke klarede den, så kan vi her fortælle en historie om en hund, der gjorde

Giardia i Svendborg

18-02-2020 12:12, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Netop nu meldes der om flere tilfælde af giardia i og omkring Svendborg. Vi har talt med en hundeejer, hvis hund er ramt

 

Hunden er vel også en slags passager

17-02-2020 15:12, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Et par fik kompensation for forsinket fly, men de mener også deres hund skal have kompensation

Må min hund spise majs?

05-08-2017 17:37, af Anne Ekenberg

På mange marker står majsen strunk og flot – 1,5 m høj – og parat til at blive høstet i næste måned. Efter høsten ligger der masser af majskorn tilbage på markerne, hvilket mange fugle nyder godt af. Men hundene kan nu også godt finde på at nible lidt til majskornene, hvis de kan komme afsted med det. Og er det nu godt for vores hunde?

Må min hund spise banan?

15-08-2017 17:18, af Anne Ekenberg

Bananen med sin smukke gule farve indbyder i høj grad til at blive spist. Rå oven på ymer, som tørret snack lørdag aften eller i en banankage. VI elsker banan, men er den også en sund frugt for vores hunde?

Må min hund spise kirsebær?

27-07-2017 09:48, af Anne Ekenberg

Kirsebærrene falder næsten af sig selv ned i munden på mig, når jeg ryster en gren. Store, runde og med den smukkeste vinrøde – ja næste sorte – farve smager de vidunderligt. Stenene spytter jeg ud i hånden, og det er der en god grund til

Døden nær efter uskyldigt hundenap

24-10-2019 09:06, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

44-årige Rune Ilsted var forleden tæt på at dø efter en uskyldig leg med sin hund. Nu vil han advare andre

Må min hund spise rosenkål?

10-08-2017 13:58, af Anne Ekenberg

Rosenkål… Kogt eller dampet med lidt smør, eller måske ristet med mandelsplitter og revet appelsin. Nogle elsker den, andre er knapt så begejstret for denne lille runde tingest. Men er de sunde for vores hunde?

Persisterende ductus arteriosus hos hunde

03-08-2019 14:24, af Astrid Gerd Holtet

Hunde kan fødes med en række forskellige hjertefejl – en af dem er persisterende ductus arteriosis, der med tiden kan ende i hjertesvigt

Må min hund spise quinoa?

21-08-2017 14:47, af Anne Ekenberg

Quinoa er små frø, som kommer fra en planter i familie med spinat og roer. Det er faktisk frøene, man spiser. Planten stammer fra Andesbjergene i Sydamerika, hvor den har været dyrket gennem de sidste 6.000 år, og dermed er den en af verdens ældste afgrøder. Den er utrolig sund for mennesker, men er den også sund for vores hunde?

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen

bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Giardia i Svendborg

18-02-2020 12:12, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Netop nu meldes der om flere tilfælde af giardia i og omkring Svendborg. Vi har talt med en hundeejer, hvis hund er ramt

 

Dyreklinik: Giardia kan stamme fra hundeskov

19-02-2020 13:32, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Vi har snakket med Korsgade Dyreklinik i Svendborg om de mange tilfælde af Giardia i området. Rygterne svirrer om, at en hundeskov er smittekilde

 

Store bøder for ulovlig import og erhvervsmæssig handel med hundehvalpe

14-02-2020 10:51, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

To mænd og én kvinde fra Fyn blev i sidste uge dømt i en sag om ulovlig import og salg af minimum 55 hundehvalpe fra Polen

Nu er Cookie desværre ikke mere

19-02-2020 16:02, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Husker du udstillingen i Ballerup, hvor den 16-årige pumi Cookie blev udstillet efter 14 års pause fra udstillingsringene? Nu er Cookie desværre død

Efterlysning: Hvor er Liva

21-02-2020 11:56, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

På Hammelvej ved Randers er en sort labrador blevet væk. Den har været forsvundet siden 9. februar

Hvorfor fælder hunde?

15-02-2020 10:45, af Astrid Gerd Holtet

Mange hunderacer fælder – nogle gange til stor frustration for den der skal svinge støvsugeren til dagligt. Mange hundeejere oplever også at problemet er særligt udtalt i foråret og efteråret. Men hvorfor sker det, og hvordan kan man begrænse mængden af hundehår derhjemme?  

Plæneklipper fuldender Winnies hold

18-02-2020 19:05, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Så er sidste hjælper til Winnie Vestergaard fundet, og det er i den grad en mand, der er vant til at dirigere

Skal dyrlæger have faste takster