Små og store hunde sammen: griffon og schæfer

21-08-2015 13:16, af Tine Luther
I HUNDEN nr. 6 bragte vi en artikel om at have store og små hunde sammen. I den forbindelse fortæller en læser om erfaringerne med at have en lille griffon og en stor schæferhund sammen.

LENE HANSEN: Jeg har i mange år haft både små og store racer. Jeg har fortiden en schæferhund og små griffoner i vægtklassen mellem 3 og 6 kilo. Jeg havde min schæfer, der er en hanhund af brugslinjer, da jeg fik min første griffon. Han har fra start af, 8 uger gammel, lært at være sammen med både andre racer og andre størrelser. Det var derfor heller ikke noget problem at få de noget mindre hunde, der jo vejer ca. 40 kilo mindre end den store, ind i flokken. Jeg har netop haft et kuld hvalpe på en griffon, og schæferen er en super dejlig legeonkel for de små. ALDRIG har han så meget som trådt på en af de små, der elsker at kravle på ham eller lege fangeleg i hele haven med ham. Det ser ofte vildt ud, når en hund på 45 kilo styrter rundt i vild leg med en lille hvalp på 1,5 kilo, men der sker aldrig fejl. Jeg tror det er vigtigt, at hunde lære at omgås andre racer – og større eller mindre racer. Jeg har en sund og fornuftig schæfer, og derfor har det ikke været svært. Han lærte nærmest af sig selv at være forsigtig i sin omgang med andre hunde.

Læs også

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen
20 24 29 30
bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Kennelhoste hos hunde

21-10-2021 09:00, af Astrid Gerd Holtet

Vådt og koldt vejr giver kennelhosten ideelle betingelser – men hvad er kennelhoste, og hvad skal du holde øje med?

Når man vil have to hunde i huset

20-10-2021 09:31, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

To hunde giver dobbelt så meget glæde, men ofte også dobbelt så meget besvær. Her er lidt tips fra Spanielbogen om, hvad du bør have i baghovedet, inden du anskaffer dig mere end én hund

Briter vil af med deres hunde

27-10-2021 12:35, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I Storbritannien oplever man netop nu, at folk går meget langt for at komme af med de hunde, de har købt under coronanedlukningen

Smertefuld forsnævring i rygraden

22-10-2021 09:10, af Astrid Gerd Holtet

Store midaldrende hunde er i særlig risiko for at udvikle lumbosacral stenose – en tilstand, der giver et tryk på rygmarven i lændeområdet, og som kan være forbundet med udtalt smerteegene

Labradoodle skulle aldrig have været opfundet

30-09-2019 08:44, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

”Opfinderen” af labradoodle, der er en blanding mellem labrador og puddel, kommer med opsigtsvækkende advarsel om den populære blanding

Hunde skaber af billede ud fra lugte

25-10-2021 08:05, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Hundens lugtesans er meget veludviklet, men indtil nu har man ikke vidst, om hunden rent faktisk ved, hvad der har afgivet den lugt, som den finder. Det svarer nyt studie på

Dansk Europamester i Lure Coursing

23-10-2021 17:02, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Fredag fik Danmark sin første Europamester i Lure Coursing nogensinde. Den dygtige hund er Eloy, som er en galgo espagnol

Kan hunden blive smittet af vores influenza

26-10-2021 09:04, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Post-corona influenza-sæsonen er ved at gå i gang, og vi mennesker lader os vaccinere i rekordstort tal. Alligevel bliver nogle af os jo syge – og hvad så med hunden, der kommer til sengekanten og trøster, kan vi smitte den? Dyrlæge hos Agria Dyreforsikring kommer her med svaret

BLOG: Hunde skal da hilse, skal de ikke det?

15-10-2021 08:39, af John Frank Ahm

Er det en god eller dårlig ide at lade hunde hilse på hinanden, og er det overhovedet nødvendigt?

Du tager jo også fodboldstøvler på, når du spiller fodbold

01-10-2021 12:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Hvorfor skal man have en speciel jakke på, når man lufter hund? Det er et af de spørgsmål, der ofte møder DogCoach, når virksomheden viser dens hundelufterjakker