Servicehunde gør børn glade

25-02-2021 08:23, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Ny undersøgelse fra UBC Okanogan i Canada viser, at servicehunde ikke bare hjælper udfordrede børn, de kan også gøre børn gladere og mere veltilpasse. Undersøgelsen peger på, at skolebørn vil have godt af servicehunde

Copyright Ridehesten.com
Foto: Shutterstock

Når vi taler om servicehunde, handler det ofte om børn eller voksne med udfordringer på den ene eller den anden måde. Men servicehunde kan også bruges af børn uden specielle udfordringer til at oparbejde sociale færdigheder, og børnene elsker det. Det er konklusionen på en undersøgelse fra UBC Okanogan i Canada. 

I undersøgelsen deltog 22 børn fra Okanogan drenge og pige klub, og målet var at lære dem nye sociale kompetencer med hjælp fra servicehunde. Det skriver Science Daily.

Undersøgelsen varede i seks uger, hvor børnene var sammen med hundene. Hver uge lærte børnene nye kompetencer som for eksempel at introducere sig for andre eller vejlede andre. Først øvede de sig alene med hver deres hund. Derefter afprøvede de deres nye kunnen på resten af gruppen og til slut skulle de udføre opgaverne på nogle universitetsstuderende. Her havde børnene deres hund og en hundehandler med sig. 

– Hundene skabte et ikke-truende miljø for børnene, og de oplevede en meget større tryghed i det, de skulle gøre, lyder det fra Nicole Harris, der stod for undersøgelsen. 

Gennem de seks uger samlede forskerne desuden data om børnene og deres trivsel, og det viste sig, at børnene var mere glade og meget engagerede i opgaverne. 

Til sidst interviewede Nicole Harris otte af børnene, som var i alderen fra fem til 11 år. De sagde alle, at det havde været en positiv og dejlig oplevelse, og de påpegede også, at de selv oplevede, at man opførte sig pænere end man gjorde i skolen. 

– Hunde kan reducere meget stress hos børn, ligesom de kan hjælpe med at booste børnenes selvtillid. Det var virkelig rørende at se, hvilken påvirkning hundene havde på børnene, siger Nicole Harris, der også ser store muligheder for brugen af hunde  som konsekvens af denne undersøgelse. 

– Det er blevet vigtigere for skoler i dag at lære børn om sociale kompetencer, og jeg tror, at denne undersøgelse kan være med til at udvikle programmer i eller efter skoletiden til udvikling af børns sociale kompetencer, siger hun. 

 

Læs også

Frankrig: Hund hjælper ofre

23-06-2021 08:46, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I Frankrig har man fundet ud af, at en hund kan give ro til ofre i retssager

Hund reddede kvinde i badekar

26-05-2021 12:13, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

På trods af, at den ikke var trænet til det, reddede en seks måneder gammel hund en kvinde, der ellers ville være druknet i sit badekar

Hunde hjælper bedst på eksamensstress

17-05-2021 09:24, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I takt med, at foråret springer ud, begynder eksamensnerverne også at pible frem. Ny amerikansk forskning viser nu, at det bedste middel mod stress til eksamen er hunde

Mor: Min datter chikaneres for sin servicehund

14-02-2021 13:24, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I et opslag på Facebook fortæller Eva Andersen, hvordan hendes datter oplever at blive skældt ud, fordi hun har sin hund Kia med i butikker. Sagen er bare den, at Kia er hendes servicehund

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen
20 24 29 30
bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Sommerquiz: Gæt racen på tre ledetråde

26-07-2021 10:34, af Bjarke Kirkegaard Nielsen
Quiz|

Kan du gætte racen, når du får tre ledetråde?

Nostalgi: Farvel og tak

25-07-2021 11:10, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I oktobernummeret fra 1981 har vi fundet denne fine tekst af H. G. Nörgaard-Beth

Sommerquiz: De sjældne racer

23-07-2021 10:32, af Bjarke Kirkegaard Nielsen
Quiz|

Denne sommergquiz handler om de racer, der måske ikke er så kendte

BLOG: Selvfølgelig skal mine hunde holde ferie med mig

24-07-2021 09:05, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Dagligdagen er mange gange hektisk for både mine 3 hunde og mig. Jeg kan ikke altid give dem den tid, jeg gerne ville. Derfor er det for mig helt naturligt, at mine hunde også skal opleve mig i en ferieperiode. Her kan jeg give dem masser af tid, samvær og ikke mindst gode nye fællesoplevelser

Labradoodle skulle aldrig have været opfundet

30-09-2019 08:44, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

”Opfinderen” af labradoodle, der er en blanding mellem labrador og puddel, kommer med opsigtsvækkende advarsel om den populære blanding

Spiser din hund også sokker?

28-07-2021 09:56, af Astrid Gerd Holtet

Spiser din hund også sokker, underbukser eller noget helt tredje? – så er den ikke den eneste. At spise ting, der ikke kan fordøjes, er en almindelig, men potentielt farlig, uvane hos mange hunde. Sætter tingene sig fast, kan det nemlig hurtigt udvikle sig til en livstruende tilstand

Overblik: Regler for hunde på fly

16-03-2018 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Ønsker man at få sin hund med på en rejse, er der stor forskel på reglerne hos de enkelte flyselskaber. Derfor er det vigtigt, at man sætter sig ind i selskabets regler, inden man drager mod lufthavnen. Vi bringer her et overblik

Sommerquiz: Grand danois

29-07-2021 10:38, af Bjarke Kirkegaard Nielsen
Quiz|

Den er svær at komme udenom .... Grand danois

Hvorfor humper min hund alt og alle?

22-12-2016 13:46, af Kasper Larsson
Når din hund humper en fremmedes ben, er det ofte anledning til en meget akavet stemning. Det er en adfærd, mange hundeejere gerne vil være foruden

Hvorfor må hunde ikke bade ved blå flag