Heltehunden Whisky med de ni liv: Afsnit 4: Heltehunden

17-10-2019 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Whisky er en ganske særlig hund. Selvom han kun er to år, har hans ejer Amanda Madsen allerede brugt en mindre formue på operationer og lignende. Det er der en ganske særlig grund til. Følg vores lille serie om Whisky her i efterårsferien

Copyright Ridehesten.com
Foto: Wiegaarden/Bjarke Kirkegaard Nielsen

Når man sidder med Amanda og Whisky, er det rørende at opleve den kontakt og umiddelbare, gensidige kærlighed, der er mellem de to.

I sommer deltog de to i K9 biathlon ved hundedagene på Rosenholm Slot. Under løbet havde de en helt særlig oplevelse, som Amanda kalder for den største oplevelse, hun har haft med nogen hund nogensinde.

– Halvvejs gennem ruten falder jeg og brækker nogle mindre knogler i min ankel. Jeg ligger bare der på maven og græder, for det gør vanvittigt ondt, fortæller hun.

Midt i hendes smerter vender Whisky om og kommer hen til Amanda. Han kravler ind under hendes arm, så hun kan tage fat i hans vest.

– Han begynder at trække i mig, som om han vil sige, at jeg skal komme op igen. Jeg kommer op og halter afsted. Han plejer altid at spæne foran mig, men her gik han lige så stille ved min side, til vi kom i mål. Det var en utrolig oplevelse. Jeg har aldrig oplevet så tæt en kontakt med en hund før, fortæller hun.

Det var cirka en uge efter dette biathlonløb, Whiskys øje begyndte at se mærkeligt ud, som du kunne læse om i afsnit tre i går.

Whisky har også hjulpet børn, der er bange for hunde, fordi han er så god til at læse signaler.

– Vi havde en lille pige i familien, som var ekstremt bange for hunde. Jeg sagde, at det kunne jeg helt sikkert hjælpe med. Hun var sammen med Whisky i noget tid, og han gik ikke hen til hende. Han lod hende komme til sig, og langsomt blev hun mere og mere tryg ved ham, og i dag har den familie selv hund, siger Amanda Madsen stolt.

Historierne om Whisky er mange, og Amanda kan fortælle længe om sin særlige hund. Men der er også folk, der mener hun er kuleskør, fordi hun har brugt godt 70.000 kroner på diverse operationer på Whisky. Derfor er det oplagt at spørge hende, hvorfor hun har brugt alle de penge på ham. Svaret kommer i næste afsnit.

Læs også

Whisky, en britisk turnspit dog

03-08-2021 12:44, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Vi har tidligere skrevet om racen, turnspit dog. Nu har vi været i kontakt med et walisisk museum, der faktisk har et udstoppet eksemplar af racen. Læs om den her

Whisky er i topform igen

31-07-2020 12:45, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Husker du Whisky, som vi skrev om for et års tid siden? Her får du en opdatering på den uheldige hund

Heltehunden Whisky med de ni liv: Afsnit 5: Angst og behandling

18-10-2019 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Whisky er en ganske særlig hund. Selvom han kun er to år, har hans ejer Amanda Madsen allerede brugt en mindre formue på operationer og lignende. Det er der en ganske særlig grund til. Følg vores lille serie om Whisky her i efterårsferien

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen
20 24 29 30
bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

BLOG: Hunde skal da hilse, skal de ikke det?

15-10-2021 08:39, af John Frank Ahm

Er det en god eller dårlig ide at lade hunde hilse på hinanden, og er det overhovedet nødvendigt?

Kennelhoste hos hunde

21-10-2021 09:00, af Astrid Gerd Holtet

Vådt og koldt vejr giver kennelhosten ideelle betingelser – men hvad er kennelhoste, og hvad skal du holde øje med?

Når man vil have to hunde i huset

20-10-2021 09:31, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

To hunde giver dobbelt så meget glæde, men ofte også dobbelt så meget besvær. Her er lidt tips fra Spanielbogen om, hvad du bør have i baghovedet, inden du anskaffer dig mere end én hund

Aggression hos hunde - ny brik i puslespillet er måske fundet

14-10-2021 08:15, af Astrid Gerd Holtet

Hvorfor udvikler nogle hunde problemer med aggression, når andre ikke gør? Det har en gruppe forskere fra universitet i Arizona, USA, forsøgt at blive klogere på, og måske har de fundet endnu en brik i puslespillet  

Træn hundens smidighed: 5 gode råd

17-10-2021 09:50, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Flere hunde rammes af stivhed og smerter i led. Derfor er det en god ide at træne smidighed

Blog: Min hund: En topatlet - Optimer hundens præstation og undgå skader. Del I. Opvarmning.

16-10-2021 13:40, af Karoline Sidelmann Brinch

Mange hunde bliver brugt til forskellige typer sport: Agility, lydighed, jagt, cykling, canicross og meget andet. Det stiller krav til hundens fysik – og til tider glemmer vi tobenede vist, at vores hunde faktisk er topatleter, som præsterer på højt niveau. Af og til i mange timer af gangen

Smertefuld forsnævring i rygraden