Kennelejer og gymnasieelev

06-10-2017 12:37, af Astrid Gerd Holtet

Charlotte Laursen er vokset op med ruhårede hønsehunde. I foråret overtog hun sin farfars kennel, og blev dermed kennelejer i en alder af kun atten år

Copyright Ridehesten.com

Charlotte har altid vidst at hun skulle have ruhårede hønsehunde. Hun kommer fra en familie af jægere, og er vokset op med racen. I dag er hun kennelejer og planlægger at videreføre farfarens avl af de ruhårede.

– Jeg er nærmest født i en hvalpekasse, siger Charlotte med et smil. Charlotte overtog Kennel Gyvellund fra sin farfar, der startede kennelen for mere end 60 år siden, og de ruhårede hønsehunde fylder meget i hendes liv.

– Nogle gange går der nok lige lidt rigeligt ”hund i det”, fortæller Charlotte smilende. Ud over at være kennelejer, arbejder Charlotte i dag som handler til udstillinger og som hundetrimmer. En gang imellem har hun også andres hunde i træning over længere tid.

Til dagligt fylder hverdagen i 2. g på Ikast-Brande Gymnasium en del, så hendes tid skal planlægges godt.

– Jeg har heldigvis let ved skolearbejdet, og derfor kan der også blive tid til hundene, fortæller hun.

I weekenderne fylder hundetræning og udstillinger som regel det hele, og gymnasiefesterne bliver derfor oftest valgt fra. Det betyder dog ikke, at hun vælger det sociale fra, da hun oplever et stort fællesskab i sit arbejde med hundene;

– Jeg har en masse venner gennem hundetræningen, så jeg vælger blot nogle andre venner til, forklarer hun.

Det er meningen at Charlottes egen hund, Horsfjärdens Mh-Burning Desire, på sigt skal være kennelens nye avlstæve.

Læs mere om Charlotte Laursen i oktober nummeret af HUNDEN.

Læs også

39 kennelhunde efterladt

16-01-2013 12:26, af Maja Golles
39 hunde efterladt, da kennelejer efter kræftsygdom og tvangsauktion, har overgivet sin ejendom til realkreditinstitut

Farvel til min bedste ven

02-10-2017 09:19, af Cecilie Krarup

Juniorhandler og gymnasieelev Cecilie Krarup er fast blogger for hunden.dk. Her skriver hun om sit ungdomsliv med hunde, ringtræning og ambitioner inden for hundeudstillinger

Juniorhandler Cecilie Krarup er ny blogger for hunden.dk

14-09-2017 14:41, af Cecilie Krarup

Juniorhandler og gymnasieelev Cecilie Krarup er ny fast blogger for hunden.dk. Her vil hun skrive om sit ungdomsliv med hunde, ringtræning og ambitioner inden for hundeudstillinger

Min første hund

16-10-2017 11:48, af Cecilie Krarup

Juniorhandler og gymnasieelev Cecilie Krarup er fast blogger for hunden.dk. Her skriver hun om sit ungdomsliv med hunde, ringtræning og ambitioner inden for hundeudstillinger

Gymnasieelev fældet af politihund

04-12-2014 09:57, af Tine Luther
En gymnasieelev ville lave penge på at sælge stoffer – det satte en politihund en stopper for.

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Marie Helene Rigård Rohleder

Webredaktør og nyhedsvagt

Marie Helene Rigård Rohleder

mhr@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Seniorhunden – 10 ting der sker når hunden bliver gammel

15-10-2017 12:03, af Astrid Gerd Holtet

Når hunden bliver gammel, sker der en masse ændringer, som har betydning for dens sundhed. Vi har kigget nærmere på ti af de ting, der ændrer sig hos seniorhunden. 

Tørre øjne – hvad er det?

14-10-2017 20:00, af Astrid Gerd Holtet

Sygdommen ”Tørre øjne” – eller Keratokonjunktivitis Sicca - kan, hvis ubehandlet, føre til nedsat syn og blindhed.  Hvad ligger bag de tørre øjne og hvad skal du holde øje med?  

Sygdommen bag vaccinationen – Herpesvirus

16-10-2017 15:02, af Astrid Gerd Holtet

Herpesvirus er en af årsagerne til tidlig hvalpedødelighed, og der findes ingen behandling for sygdommen – så hvordan kan den undgås? 

Eksklusivt kursus for hundepassere

12-10-2017 15:57, af Marie Helene Rigård Rohleder

Dogley og Dansk Kennel Klub afholder et fagligt kursus for hundepassere med undervisning af en af Danmarks dygtigste instruktører. Kurset vil forberede dig på mange af de situationer, der kan opstå, når du passer fremmede hunde og dermed ruste dig bedre til ansvaret som hundepasser

Min første hund

16-10-2017 11:48, af Cecilie Krarup

Juniorhandler og gymnasieelev Cecilie Krarup er fast blogger for hunden.dk. Her skriver hun om sit ungdomsliv med hunde, ringtræning og ambitioner inden for hundeudstillinger

Sygdommen bag vaccinationen – Smitsom leverbetændelse

13-10-2017 16:26, af Astrid Gerd Holtet

Smitsom leverbetændelse er én af de sygdomme vi kan vaccinere vores hunde imod, men hvad er det egentlig for en sygdom? 

Hvornår er hunden gammel?

16-02-2011 15:58, af Anne Kristine Tollestrup
Alderdom er en vej, vi alle må gå, men hvornår er alderdom så hård ved hunden, at det er på tide at hjælpe den til de evige jagtmarker? Det giver Fagdyrlæge Finn Boserup et svar på.

Hundevenlig ferie på Vemmetofte Camping

09-10-2017 11:45, af Marie Helene Rigård Rohleder

Vemmetofte Strand Camping er et ferieparadis for din hund. Stedet har egen legeplads til hunde, et hundebad og fælles gåture, fordi de vil skabe en feriemulighed for hele familien

Skal du have hund? - Vælg den rigtige race!

13-10-2017 10:10, af Marlene Goldbæk Johansen

Hvert år bliver over 12.000 raske hunde aflivet i Danmark, fordi deres mennesker ikke længere kan eller vil beholde dem.

Det er ofte hundenes adfærd, som volder problemer, og problemerne skyldes næsten altid, at ejeren ikke var ordentligt afklaret omkring det at have hund – og om det rette racevalg, inden hunden blev anskaffet.

Det er uendelig vigtigt, at man vælger en race, der passer til lige netop det liv, man lever – og at man kan honorere racens behov. Både for hundens og for ejerens skyld!

Her kan du læse de portrætter af forskellige racer, der har været bragt i magasinet HUNDEN.

Farvel til min bedste ven

02-10-2017 09:19, af Cecilie Krarup

Juniorhandler og gymnasieelev Cecilie Krarup er fast blogger for hunden.dk. Her skriver hun om sit ungdomsliv med hunde, ringtræning og ambitioner inden for hundeudstillinger