Farvel til min bedste ven

02-10-2017 09:19, af Cecilie Krarup

Juniorhandler og gymnasieelev Cecilie Krarup er fast blogger for hunden.dk. Her skriver hun om sit ungdomsliv med hunde, ringtræning og ambitioner inden for hundeudstillinger

Copyright Ridehesten.com

I dette indlæg har jeg valgt at skrive om en af mine hunde Kiss. Hun var en newfoundland og den ældste i flokken og mor til vores B-kuld.

Kiss var en af vores højt elskede hunde, som i hverdagen bragte glæde og latter, uanset hvad hun gjorde. Helt klart en speciel hund, hvor du altid blev mødt med glæde. En hund som med garanti gjorde, hvad der passede hende, og som på en hvilken som helst dag ville kunne lokkes til alt, hvis godbidderne var i orden.

En newfoundland hund er altid klar på en dukkert i vandet. De er oprindelige redningshunde i Canada. Kiss måtte være tæt på de rødder, for hun elskede stranden og hoppede gerne i vandet. Når vi gik gåture herhjemme på vejen, tog hun gerne en omvej for at nå vandpytten. Ligeså dovne og sløve en newfoundland kan være hjemme, lige så hurtig og fremragende er de i vand. Vandarbejdet er et fascinerende arbejde med hunden, og jeg elsker at arbejde med hundene i vandet. Dengang jeg lærte at svømme var faktisk ved siden af mine mormor og morfars hunde, de gjorde mig tryg, og så kunne jeg holde fast i dem, mens vi svømmede derud af.

Copyright Ridehesten.com
Foto: Privat

Et fantastisk udstillingseventyr
Kiss har været med gennem tyk og tyndt, og hun har været der, hver gang jeg har haft brug for det. En rigtig ”menneskets bedste ven” hund. Hun har for alvor været med til at starte vores helt fantastiske udstillingseventyr. Hun har siden babyklassen blevet udstillet og gennem sit lange liv blevet udstillet i både ind- og udland, og flere gange blevet placeret i årskonkurrencerne som årets tæve, veteran og avlstæve og opnået mange championstitler.

I Herning 2013 deltog jeg i juniorhandling med Kiss. Herning er en vidunderlig udstilling, hvor showhunden kommer til sit rette element. Kiss var en hund, der fik ekstra energi jo mere show, der var. Med hendes enorme udstråling og guldsættet på, formåede vi sammen at blive Best In Show Juniorhandler nummer 2. En helt igennem fantastisk oplevelse, som jeg altid vil sidde dybt i hjertet på mig. Jeg husker stadigvæk øjeblikket tydeligt, og det kan ikke beskrives med ord.

Vores højt elskede krammebjørn Kiss kom fra kennelen NEWF-DOG, opdrættet af Søren og Helle Grundsøe. Hun var fra 2008, hvor min storebror fik hende i konfirmationsgave af min mor. Men hun er elsket og en del af hele familien.

Men ethvert eventyr slutter på et tidspunkt. Kiss er desværre ikke blandt os mere. Hun er gået bort den 26. september i år. Hun vil aldrig blive glemt, men altid være gemt dybt i alle vores hjerter. Hun har sat dybe spor hos alle, som hun har mødt på sin vej. Selvom jeg ved, at hun er kommet til et sted med ubegrænsede godbidder, vil hun altid være savnet. Hvil i fred, du har været noget helt særlig. Elsker dig Kiss.

Cecilie Krarup

Læs også

En drøm der går i opfyldelse

14-11-2017 09:41, af Cecilie Krarup

Juniorhandler og gymnasieelev Cecilie Krarup er fast blogger for hunden.dk. Her skriver hun om sit ungdomsliv med hunde, ringtræning og ambitioner inden for hundeudstillinger

Min første hund

16-10-2017 11:48, af Cecilie Krarup

Juniorhandler og gymnasieelev Cecilie Krarup er fast blogger for hunden.dk. Her skriver hun om sit ungdomsliv med hunde, ringtræning og ambitioner inden for hundeudstillinger

En møgoplevelse

17-07-2017 14:15, af Janet Frimodt-Møller

Efter en ganske almindelig tur i flot solskin op og ned ad stranden i morges, var mine tre whippets og jeg nået til den sidste halvdel af turen på vej hjem. Og så skete det, som bare ikke måtte ske! Dee Jay stak af…

Det danske landshold på tur til Nordisk Mesterskab

05-12-2017 14:22, af Cecilie Krarup

Juniorhandler og gymnasieelev Cecilie Krarup er fast blogger for hunden.dk. Her skriver hun om sit ungdomsliv med hunde, ringtræning og ambitioner inden for hundeudstillinger

Juniorhandler Cecilie er klar til hundeudstilling i Ballerup (video)

23-09-2017 14:28, af Marie Helene Rigård Rohleder

Til weekendens DKK hundeudstilling i Ballerup skal 16-årige Cecilie Krarup udstille den etårige kleiner münsterländer, Luna,  i juniorhandling, og her er det vigtigt at parret løber som et team

Juniorhandler Cecilie Krarup er ny blogger for hunden.dk

14-09-2017 14:41, af Cecilie Krarup

Juniorhandler og gymnasieelev Cecilie Krarup er ny fast blogger for hunden.dk. Her vil hun skrive om sit ungdomsliv med hunde, ringtræning og ambitioner inden for hundeudstillinger

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Marie Helene Rigård Rohleder

Webredaktør og nyhedsvagt

Marie Helene Rigård Rohleder

mhr@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Har min hund feber?

07-12-2017 08:24, af Astrid Gerd Holtet

Det er en skrøne, at man kan vurdere hundens kropstemperatur på snuden eller poterne. Men hvad skal du så gøre, hvis du tror din hund har feber?  

Er min hund tyk?

10-12-2017 17:01, af Astrid Gerd Holtet

Overvægt og fedme er et stigende problem blandt danske familiehunde, men ofte kan det være svært for ejeren at se, at hunden vejer for meget 

Når det buldrer og brager udenfor

09-12-2017 19:10, af Astrid Gerd Holtet

Nytårsaften kan være en voldsom og ubehagelig oplevelse for nogle hunde – hvad kan du gøre for at hjælpe?  

Sne kan give dårlig mave

10-12-2017 08:09, af Astrid Gerd Holtet

Hvis sneen begynder at dale, kan nogle hundeejere opleve at hunden spiser af sneen – og det kan give dårlig mave. Vi ser nærmere på hvad der sker

Pas på Fido i december - julemad er ikke hundeæde

11-12-2017 09:46, af Agria Dyreforsikring/ pressemeddelelse

Tal fra Agria Dyreforsikring viser, at december måned er den tid på året, hvor flest hunde må forbi en dyrlæge på grund af madforgiftning. Det skyldes, at velmenende ejere fodrer hunden med julemad, som den ikke kan tåle. Hvis Fido skal have ekstra julegodter i december, hvorfor så ikke bage dem selv?

Min hund er kræsen – Hvad gør jeg?

12-12-2017 16:28, af Sandra Lund Brudlykke og Amanda Friedel Jakobsen

Findes der kræsne hunde, eller er det noget man som ejer selv får sin hund til at være? En klar foderstrategi eller et foderskift er ting, man kan overveje for at komme kræsenheden til livs

Röskvas rejse

05-12-2017 18:20, af Marie Helene Rigård Rohleder

Den islandske fårehund Surtsey’s R-Röskvas rejse begyndte for 2 ½ år siden i en hvalpekasse på Fyns land. Derefter boede den i en kort periode i Østrig, som endte i et gidseldrama, hvorefter hunden blev hentet tilbage til Fyn, og for en måned siden var hun til parring i Frankfurt

Hjælp hunden når den skal til dyrlæge

08-12-2017 17:30, af Astrid Gerd Holtet

Hunde kan ikke fortælle os, hvordan de har det, og derfor er de afhængige af, at vi kan formidle deres problemer, når vi tager dem til dyrlægen – så hvordan forbereder du dig bedst, når din hund skal undersøges? 

Pas på juledekorationerne i december

06-12-2017 16:57, af Astrid Gerd Holtet

I takt med at julen nærmer sig, dukker der mere og mere julepynt op i mange danske hjem. Men en del af de planter, vi bruger til at pynte vores huse, er giftige

Er hunden din nye løbemakker?

07-12-2017 16:24, af Astrid Gerd Holtet

Mange hundeejere nyder at løbe med deres hund – vi ser på, hvad der er vigtigt at huske, når I træner sammen