Juniorhandler Cecilie Krarup er ny blogger for hunden.dk

14-09-2017 14:41, af Cecilie Krarup

Juniorhandler og gymnasieelev Cecilie Krarup er ny fast blogger for hunden.dk. Her vil hun skrive om sit ungdomsliv med hunde, ringtræning og ambitioner inden for hundeudstillinger

Copyright Ridehesten.com

Det er nu 14 år siden, at jeg for første gang gik i ringen, og jeg er der stadig.
Jeg kommer fra en hundeglad familie, og jeg er helt sikker på interessen for hunde og udstillinger kom ind med modermælken, da min mor altid har haft hund. Jeg har været med på udstillinger, fra før jeg kunne gå.

Til hverdag går jeg på Hillerød Handelsgymnasium. Den resterende tid bruger jeg med hundene, som både skal luftes, trænes og have masser af kærlighed. Udover det bruger jeg min tid med familien, tobenet såvel, som firbenet, samt kæreste og veninder. Jeg er 16 år gammel, og bor i Frederiksværk i Nordsjælland. Vi har tre hunde, to newfoundlands ved navn Kiss og Nellie, og en kleiner münsterlænder Luna.

Det hele startede i 2003, hvor vi fik vores første newfoundland hund. Kort tid efter, i en alder af tre år, deltog jeg i min første Barn og Hund konkurrence, med den store sorte kæmpe bjørn, Romeo. En rolig hund, der var så sød bare at følge efter mig.

Jeg er i 2011, 2012, 2013, 2014, 2015 og 2016 blevet årets bedste juniorhandler i Newfoundlandklubben.

I 2016 deltog jeg i Nordisk mesterskab, hvor jeg repræsenterede Danmark, og i 2015 deltog jeg i Sydskånsk Kennelklub mesterskab og blev nummer 4.

Mange i min hverdag forstår ikke, hvor vigtig det er for mig, at udstilling ikke bare er at gå en tur i skoven med hunde. Det kan til tider være svært, at klassekammerater ikke forstår, hvad det er, jeg laver med hundene. Ofte siger de, at det jo bare er at gå en tur med hundene. Men for mig er det her en livsstil og ikke bare en tur ud af vejen på gåtur. Jeg er rigtig glad for, at mine allernærmeste forstår mig, og jeg ved de altid er der for mig.

Cecilie og Luna vinder den ene juniorhandlingkonkurrence på Bornholm 2017.

Juniorhandling er en konkurrence for unge mellem 10-17. Vi skal kunne vise hunden på bedst mulig vis. Derudover bliver man bedømt på samarbejdet mellem hund og handler, hvad handleren kan og om handleren har den rette vide om hundens anatomi, gruppeinddeling og brugsoprindelse.

På den Internationale udstilling i Fredericia i år, blev jeg nummer 3 med beaglehunden Lilly (OB-LA-DI’s The One And Only). Igen i Roskilde, blev jeg nummer 2 med Lily. På Bornholmerudstillingen blev jeg placeret, denne gang som nummer 1, med min egen hund Luna på 12 måneder. Det var den mest fantastiske oplevelse, jeg nogensinde har prøvet. Lige fra vi fik Luna, har jeg trænet målrettet efter at kunne udstille hende i juniorhandling, derfor er det en kæmpe oplevelse, at vinde med hende. Hun har deltaget i juniorhandling 3 gange, og jeg er så stolt af hende. Det beviser at, hvis man kæmper nok for det man gerne vil opnå, kan det sagens lade sig gøre.

Jeg glæder mig til at fortælle meget mere om mit liv med hunde.

Cecilie Krarup

Læs også

Min første hund

16-10-2017 11:48, af Cecilie Krarup

Juniorhandler og gymnasieelev Cecilie Krarup er fast blogger for hunden.dk. Her skriver hun om sit ungdomsliv med hunde, ringtræning og ambitioner inden for hundeudstillinger

Farvel til min bedste ven

02-10-2017 09:19, af Cecilie Krarup

Juniorhandler og gymnasieelev Cecilie Krarup er fast blogger for hunden.dk. Her skriver hun om sit ungdomsliv med hunde, ringtræning og ambitioner inden for hundeudstillinger

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Marie Helene Rigård Rohleder

Webredaktør og nyhedsvagt

Marie Helene Rigård Rohleder

mhr@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Seniorhunden – 10 ting der sker når hunden bliver gammel

15-10-2017 12:03, af Astrid Gerd Holtet

Når hunden bliver gammel, sker der en masse ændringer, som har betydning for dens sundhed. Vi har kigget nærmere på ti af de ting, der ændrer sig hos seniorhunden. 

Tørre øjne – hvad er det?

14-10-2017 20:00, af Astrid Gerd Holtet

Sygdommen ”Tørre øjne” – eller Keratokonjunktivitis Sicca - kan, hvis ubehandlet, føre til nedsat syn og blindhed.  Hvad ligger bag de tørre øjne og hvad skal du holde øje med?  

Sygdommen bag vaccinationen – Herpesvirus

16-10-2017 15:02, af Astrid Gerd Holtet

Herpesvirus er en af årsagerne til tidlig hvalpedødelighed, og der findes ingen behandling for sygdommen – så hvordan kan den undgås? 

Eksklusivt kursus for hundepassere

12-10-2017 15:57, af Marie Helene Rigård Rohleder

Dogley og Dansk Kennel Klub afholder et fagligt kursus for hundepassere med undervisning af en af Danmarks dygtigste instruktører. Kurset vil forberede dig på mange af de situationer, der kan opstå, når du passer fremmede hunde og dermed ruste dig bedre til ansvaret som hundepasser

Min første hund

16-10-2017 11:48, af Cecilie Krarup

Juniorhandler og gymnasieelev Cecilie Krarup er fast blogger for hunden.dk. Her skriver hun om sit ungdomsliv med hunde, ringtræning og ambitioner inden for hundeudstillinger

Sygdommen bag vaccinationen – Smitsom leverbetændelse

13-10-2017 16:26, af Astrid Gerd Holtet

Smitsom leverbetændelse er én af de sygdomme vi kan vaccinere vores hunde imod, men hvad er det egentlig for en sygdom? 

Hvornår er hunden gammel?

16-02-2011 15:58, af Anne Kristine Tollestrup
Alderdom er en vej, vi alle må gå, men hvornår er alderdom så hård ved hunden, at det er på tide at hjælpe den til de evige jagtmarker? Det giver Fagdyrlæge Finn Boserup et svar på.

Hundevenlig ferie på Vemmetofte Camping

09-10-2017 11:45, af Marie Helene Rigård Rohleder

Vemmetofte Strand Camping er et ferieparadis for din hund. Stedet har egen legeplads til hunde, et hundebad og fælles gåture, fordi de vil skabe en feriemulighed for hele familien

Skal du have hund? - Vælg den rigtige race!

13-10-2017 10:10, af Marlene Goldbæk Johansen

Hvert år bliver over 12.000 raske hunde aflivet i Danmark, fordi deres mennesker ikke længere kan eller vil beholde dem.

Det er ofte hundenes adfærd, som volder problemer, og problemerne skyldes næsten altid, at ejeren ikke var ordentligt afklaret omkring det at have hund – og om det rette racevalg, inden hunden blev anskaffet.

Det er uendelig vigtigt, at man vælger en race, der passer til lige netop det liv, man lever – og at man kan honorere racens behov. Både for hundens og for ejerens skyld!

Her kan du læse de portrætter af forskellige racer, der har været bragt i magasinet HUNDEN.

Farvel til min bedste ven

02-10-2017 09:19, af Cecilie Krarup

Juniorhandler og gymnasieelev Cecilie Krarup er fast blogger for hunden.dk. Her skriver hun om sit ungdomsliv med hunde, ringtræning og ambitioner inden for hundeudstillinger