I seks år har Diana Clare Bentley levet af at være hundefrisør. Gennem årene har hun mødt lidt af hvert i sin salon, for mens langt de fleste hundeejere er gode til at passe deres hundes pels, så er der en forholdsvis stor brøkdel, som ikke rigtigt forstår, at pelspleje er meget mere end kosmetik.
Næsten dagligt møder hun en hund, hvor pelsen ikke er passet ordentligt, men der bliver heldigvis længere og længere mellem de meget alvorlige sager.
Hun er blevet bidt, kritiseret og hængt ud på Facebook for at gøre sit job. Alligevel var det ikke hendes egen historie, der fik hende til at hamre i tastaturet på sin Macbook og sende et arrigt brøl ud i den virtuelle verden.
– Jeg skrev opslaget efter en af mine kolleger blev udsat for en modbydelig shitstorm. Jeg fik simpelthen bare nok. Jeg har aldrig gjort sådan noget før, selvom jeg har været tæt på, men jeg vil egentlig helst ikke blande mig i sådan noget mudderkast, men det her var så voldsomt, at jeg ikke kunne lade være, fortæller hun.
I opslaget skriver Diana Clare Bentley om sin hverdag som hundefrisør, hvor hun flere gange har oplevet, at kunder ikke forstår, at hun som hundefrisør er til for at hjælpe hunden.
– Jeg oplever, at kunder kommer med en hund med en pels, der er voldsomt filtret, og når jeg så bliver nødt til at klippe den helt ned, så synes de, hunden ser grim ud. De glemmer bare, at jeg faktisk gør det for hundens skyld, og grunden til nedklipningen er, at de ikke har passet ordentligt på deres hund, siger hun.
Tre temaer
Episoden med kollegaen var dråben, der fik bægeret til at flyde over. Flere gange gennem årene har Diana Clare Bentley skrevet historien om hverdagen for en hundefrisør, men hun har aldrig tidligere lagt det ud på Facebook.
Derfor blev denne tekst også redigeret og gennemtænkt, inden den fandt vej ud på det sociale medie.
– Jeg fortalte min mand, at nu kunne jeg altså ikke lade være, og jeg syntes faktisk, jeg havde fået skrevet, hvad jeg gerne ville, og så sendte jeg det ud, fortæller hun og slår fast, at opslaget handler om tre ting.
– Mit opslag handler om tastaturkrigere, der kaster sig ind i en diskussion og en shitstorm uden at kende hele historien. Disse krigere glemmer, at der sidder en person på den anden side, som dette måske kan have enorme konsekvenser for. Der er ingen sympati og ingen empati. Der er altid to sider af en sag. Derudover handler opslaget om den utaknemmelighed vi møder i vores job. Der er heldigvis flest gode kunder, men der er bare hele tiden en gruppe, som glemmer, at vi faktisk er der for at hjælpe dem. Sidst men ikke mindst handler opslaget også om at tage ansvar. Vi er voksne mennesker, og så skal vi simpelthen vide, hvad det er, vi anskaffer os, når vi bestemmer os for at have et dyr. For det koster altså både tid og penge.
Respekt for faget
Under hele interviewet er det vigtigt for Diana at holde fast i, at hun har en stor og god kundekreds, som er rigtig gode til at passe deres hunde, og som hører efter de råd, hun giver dem. Men når hun ofte også oplever fagets skyggeside, fylder det for meget.
– Jeg hører ofte, kunder sige, at det bare er en familiehund og ikke en udstillingshund. Men derfor skal pelsen jo være i orden alligevel. Det handler ikke kun udseende, siger hun og fortsætter:
– Og der hvor kæden for alvor hopper af, er når disse hundeejere så vil anskaffe sig hund nummer to. Så glemmer de måske lige, at to hunde også betyder en fordobling af udgifterne. Nogle spørger mig, om jeg synes, de skal anskaffe hund nummer to, og der svarer jeg, at det ofte er en god ide, men at man skal være opmærksom på, at udgifterne vil blive fordoblet, og det skal man have råd til.
Diana Clare Bentley vil gerne opfordre hundeejere til at tilvænne deres hunde til at blive håndteret og til at få ordnet pelsen.
– Når de ikke kan komme til at børste hunden derhjemme, så kan en fremmed hundefrisør nok heller ikke. Det handler simpelthen om at træne dem i det fra de er hvalpe, siger hun og fortsætter:
– Jeg har lige haft en hvalp, som hele tiden ville lægge sig ned, og så er det ret svært at klippe den. Da ejeren kom, spurgte jeg, hvordan de gjorde det hjemme, og her fortalte ejeren, at hvalpen altid lå og hyggede sig, når de ordnede pels. Jeg fortalte ejeren, at de var nødt til også at lære den at stå op, mens pelsen blev ordnet, og det kunne han godt forstå, og det ville de begynde at øve. Det var en rigtig god oplevelse.
Reaktionerne
Der er langsomt ved at falde ro over Diana Clare Bentleys opslag. Men hun har virkelig også fået mange reaktioner på det, og alle reaktionerne har været positive.
Nogle har spurgt, hvorfor hun ikke melder de hundeejere, der ikke passer ordentligt på deres hunde til politiet eller til Dyreværnet.
– I bund og grund er folk jo ikke onde. De handler bare om uvidenhed, og når de kommer til mig med hunde med meget filtrede pelse, skyldes det jo, at opgaven er vokset dem over hovedet. Men de kommer jo også til mig, fordi de gerne vil gøre det godt for deres hund igen, og det skal de have chancen for. Det er vores job at råde og vejlede ejerne og langt de fleste tager jo faktisk imod de råd, siger hun.
Blandt reaktionerne har der også været en racerepræsentant, der har kontaktet Diana og indrømmet, at man måske som opdrætter skal være bedre til at vejlede hvalpekøbere i pelsepleje, og det var en reaktion, der gjorde hende glad.
– Jeg synes, det er fantastisk, at han tog opslaget og vendte det ind mod sin egen virkelighed, og faktisk kom frem til noget, der kunne gøres bedre, siger hun og slår fast:
– I virkeligheden er jeg rigtig beæret over de mange reaktioner, opslaget har fået. Det betyder rigtig meget for mig.
Hos Dansk Hunderegister undrer man sig over den shitstorm, registeret har været udsat for de sidste par dage. Problemerne skyldes udelukkende den øgede trafik, lyder det
Der er altid to sider af en sag. Det må være læren efter en hundepension i Sønderjylland i starten af måneden havnede i en voldsom shitstorm efter et hundeslagsmål på kennelen, der endte med at koste den ene hund livet
Chrisco har efter flere episoder med adfærdsændringer hos hunde valgt at tilbagetrække en række produkter ud fra et forsigtighedsprincip. Produkterne er alle fra samme underleverandør, som Chrisco nu har valgt at opsige samarbejdet med.
I disse dage bugner aviser med årsquizzer. Her er redningen for de, der ved mere om hunde
Chrisco har tilbagekaldt tyggeruller med kylling og okse efter flere meldinger om hunde med alvorlige symptomer som rastløshed, angst og psykotisk adfærd. Virksomheden arbejder nu på at finde årsagen.
Vi ser lidt nærmere på syv symptomer, som er vigtige for alle hundeejere at kunne genkende
Nogle synes, det er nuttet. Andre mener, at det er absolut nødvendigt. Og så er der dem, der fastholder, at hunden har pels, så tøj er overflødigt. Få hundeekspertens svar på, om din firbenede tilhører en af de fem hundetyper, der har brug for lidt vinterhjælp i form af et ekstra beskyttelseslag.
Med stærke præstationer i både hold- og individuel konkurrence leverede de danske juniorhandlere flotte resultater ved årets nordiske mesterskab i Stockholm.
Alle kender Matador - danskernes absolutte yndlingsserie. Ligeledes kender vel alle også kvinden bag serien, Lise Nørgaard, som hele sit liv har været en stor hundeven. Det er derfor heller ikke tilfældigt at Matador også har hunde på rollelisten - endda i fremtrædende roller
Ti vigtige tegn på kræft hos hunde, som du ikke må overse
Halter økonomien eller er dyreholdet vokset dig over hovedet, så kan du i denne og næste uge gratis indlevere dit dyr hos Dyreværnet
En bemærkelsesværdig rejse til Norge sikrede den 10-årige labrador retriever Inka en plads i historiebøgerne. Hendes ejer, Ida Madsen, ser tilbage på en uforglemmelig tur, der kulminerede med titlen Norsk Vildt- og Fersksporchampion.