BLOG: Max - en særlig hund

19-04-2019 15:00, af Kimmie Wolsted

Denne uge er det Kimmie Wolsted, der skriver blogindlægget. Hun fortæller om sine oplevelser med hunden Max. Det er et indlæg, som mange kan lære af

Copyright Ridehesten.com
Foto: Camilla Thomsen

Den 20/4-16 blev Max (min jack russell terrier) født og jeg fik ham på min 11 års fødselsdag sidst i juni. Det kom som en overraskelse. Jeg havde ikke forventet af få en hund i gave, og da sket ikke en jack russell, da vi ellers har border collier og en golden i huset. Men jeg var glad, og han var super sød. Men når det kom til træningen, var han lidt anderledes, fra dem vi havde der hjemme. Det var vi forberedt på, men alligevel.

Fra første gang Max så en agilitybane, var han tændt. Hvilket var super, da det jo var planen, at han skulle være min første egen agilityhund, men han skulle også gå rally. Og da vi startede rallytræningen, gik det da også godt. Han gik rigtig fint plads og gøede ikke. Men som Max blev mere og mere tændt på agility, så blev det sværere at gå rally, for han begyndte at gå ind foran mig og at snurre rundt og gø, og det blev ikke bedre, hvis der var et spring eller en tunnel i nærheden, som andre trænede på. Jeg var grædefærdig efter vores træninger. Jeg følte mig så dum. Men jeg kæmpede videre og fandt ud af at grunden til, Max skældte mig ud og stressede op, var at han fik samme kommando flere gange. Så nu lader jeg være med at sige, hvad han skal flere gange i træk, så går han meget pænere. Han snurrer stadig, hvis han bliver for ivrig, og jeg arbejder på at holde ham i ro. Og vi bliver stille og roligt bedre og bedre sammen J

Agility er mega sjovt, synes Max, og han er super hurtig. Der er bare et problem. Max går efter mine fødder, altså løber den retning, de vender mod.  Jeg skal ikke vende for tidligt, og jeg skal løbe forbi springene, for at han skal springe dem og ikke dreje af og løbe udenom. Men jeg er nu bedre til at holde styr på fødderne, og hvis jeg ikke siger noget men bare løber, bliver han mere fremadsøgende. Altså lidt ligesom i rally.

Hvad har jeg lært ud fra dette? Ja, hunde er forskellige fra race til race, men også fra hund til hund. Ligesom os mennesker er. Ingen er ens.

Jeg er glad for at jeg har fået mere “styr” på Max, og at vi kan bestå en rallyprøve og er blevet rally junior- og rally begynder mestre, og vi kan komme igennem en agilitybane uden at blive disket. Jeg er glad for at have lært Max bedre at kende, og jeg tror på at vi kan.

Læs også

BLOG: 2/4 - godkendt

20-05-2019 08:31, af Fiona Wennberg

Fiona Wennberg har skrevet følgende blogindlæg om årets første store agilitykonkurrencer

BLOG: Min sidste sæson

09-05-2019 16:40, af Camille Marie Saugmann Ørbæk

Camille Marie er godt i gang med sin sidste sæson som juniorhandler. Du kan møde hende på udstillingen i Roskilde

BLOG: Titlerne til side

03-05-2019 15:01, af Charlotte Laursen

Godeftermiddag til alle Hunden.dk’s læsere. En ny måned er begyndt, og det er igen blevet min tur til at blogge for jer.

BLOG: Dette blev starten på min rally karriere.

01-02-2019 15:13, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Søndag den 4 december 2016 var jeg til mit første rally stævne. Det viste sig ikke at være mit sidste

 

 

BLOG: En ny begyndelse

04-03-2019 08:51, af Kimmie Wolsted

Kimmie Wolsted fortæller her om, hvordan hun fik sin nyeste hund

BLOG: Mit vilde 2018

14-12-2018 15:00, af Kimmie Wolsted

I 2018 er jeg både blevet nummer 1 og 2 i rally-lydighed juniorklassen og nummer 1 i årets hund i rally-lydighed juniorklassen. Det har været et vildt år

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen

bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Bravecto sendt til undersøgelse

19-07-2017 12:10, af Anne Ekenberg

På de sociale medier har der længe verseret en heftig diskussion for og imod utøjsmidlet og tyggetabletten Bravecto. Rigtig mange har ikke haft problemer i forbindelse med, at deres hund har indtaget pillen, men nogle har desværre oplevet  mere eller mindre alvorlige bivirkninger. Nu har den europæiske lægemiddelmyndighed, European Medical Agency, set på sagen.

Skal bidske hunde fra Møn aflives

22-05-2019 15:05, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

To hunde sidder på en hundepension på tredje måned, mens politiet vurderer, om de skal aflives

Tager hundeloven fokus fra de virkelige problemer?

17-05-2019 11:27, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Dyrlæge Lise Rovsing har på Facebook ytret sig negativt om hundeloven efter et besøg af en hund, der var blevet bidt

Hvordan undgår man hot spots?

18-05-2019 11:02, af Astrid Gerd Holtet

I varmt og vådt vejr er risikoen for hot spots høj – men hvad er det egentlig, og hvordan undgår du problemet?

Skue ikke for alle alligevel

23-05-2019 08:15, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Ønsket om at gøre alt så godt har nu vist sig ikke at lykkes for Dansk Retriever Klub, da en specialklub ikke kan holde skue for alle racer. Derfor er skuet på Hundedagene på Rosenholm slot igen begrænset til retrievere

Politi efterlyser hundeejere