BLOG: Dette blev starten på min rally karriere.

01-02-2019 15:13, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Søndag den 4 december 2016 var jeg til mit første rally stævne. Det viste sig ikke at være mit sidste

 

 

Copyright Ridehesten.com

Det var et lille, officielt stævne i vores kreds. Jeg skulle op med min mors hund Niko (Border Tops Niko) og hans søster Embla (Border Tops Nanna), som begge havde gået rally i mange år. Jeg havde trænet op til stævnet i nogle uger, og følte mig klar. Vores træninger gik godt og vi havde et godt samarbejde.

På selve stævne dagen:
Jeg vågnede der ved syv tiden. Vi skulle være oppe i Hønsehuset (det sted vi træner og hvor stævnet blev afholdt) tidligt, fordi min mor og jeg skulle gøre klar til stævnet. Da vi var kommet derop satte vi tingene ind, der skulle bruges og satte ringbånd op. Da dommeren ankom, begyndte stævnet.

Rækken på klasserne gik fra den højeste til den laveste: champion, ekspert, øvet, begynder og til sidst junior som jeg skulle op i.

Som dagen gik, gik jeg og blev mere og mere nervøs, selvom jeg var den eneste i klassen. Jeg ville jo gerne have at det gik godt, med vores prøver.

Da vi var nået til banegennemgangen for begynder og junior gik i gang, gik jeg med rystende ben. Jeg skulle først på af dem alle sammen med Niko, og sidst på med Embla.

Når banegennemgangen var slut var Niko og jeg klar. Vi gik hen til startskiltet og gjorde os klar. Jeg var nervøs men prøvede at skjule det, for jeg vidste at det ville påvirke hunden. Vi begyndte at gå og det gik godt. Vi havde noget fjol (nogle små hop) og nogle skilte vi skulle lave om. Vi gik til 82 point, hvilket jo var godt, eftersom det var vores første prøve. Folk klappede af os, og det gjorde jeg var mindre nervøs med Embla.

Da begynderhundene var færdige var det Embla og min tur. Jeg var blevet lidt mere rolig efter prøven med Niko. Vi gik frem til startskiltet og gjorde os klar. Dommeren sagde fremad og vi begyndte at gå. Det gik rigtigt godt i hele vores prøve, og da vi var nået i mål sagde dommeren at vi havde fået fuldt hus (100/100 point). Folk klappede og jeg var så glad. Vores første stævne og så 100 point.

Dagen var slut og vi var kommet til præmieoverraskelsen. Juniorklassen var den sidste der fik præmier. Niko og jeg kom på en anden plads og fik vores første pind i bogen. Embla og jeg kom på en første plads og blev rally junior mester. For at blive rally junior mester skal man have 100 point en gang, eller 70 point 3 gange. Alle fra stævnet kom og sagde tillykke til mig. Jeg fik en glad følelse inden i. Jeg vidste med det samme at det her, var noget jeg ville blive ved med.

Jeg er glad for at jeg tog til det stævne. Det endte nemlig med at blive en af mine yndlings hobbyer, og jeg håber på at lave rally resten af mine dage.

Læs også

BLOG: Årets først udstilling - nu er udstillingsåret endelig begyndt

15-02-2019 16:20, af Camille Marie Saugmann Ørbæk

Camille har taget hul på et nyt udstillingsår

BLOG: Vi melder os klar

08-02-2019 20:39, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Nyt udstillingsår, ny hund - Det kan kun blive stort

BLOG: Snart begynder konkurrencesæsonen

25-01-2019 15:26, af Fiona Wennberg

Denne uge er det Fiona Wennberg, der deler sine fine tanker i vores blog. 

BLOG: Mit vilde 2018

14-12-2018 15:00, af Kimmie Wolsted

I 2018 er jeg både blevet nummer 1 og 2 i rally-lydighed juniorklassen og nummer 1 i årets hund i rally-lydighed juniorklassen. Det har været et vildt år

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen

bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Fredagsquiz: Hvad ved du om cavalier king charles spaniel

15-02-2019 08:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen
Quiz|

Så er det igen tid til at quizze lidt

Så er billederne fra Fredericia online

14-02-2019 08:07, af Bjarke Kirkegaard Nielsen
Foto|

Var du i Fredericia i weekenden, eller vil du bare gerne se, hvordan det så ud, så er billederne nu online

Forstyrret nattesøvn?

12-02-2019 08:27, af Astrid Gerd Holtet

At dele seng med en hund, kan være mindre forstyrrende og mere tryghedsskabende, end at dele seng med et andet menneske – det viser et nyt studie fra USA

Se billederne: Lørdag i Fredericia

09-02-2019 20:59, af Bjarke Kirkegaard Nielsen
Foto|

Det har været en dejlig hundedag i Fredericia. Her får du en pose blandede billeder fra dagen

Skal du have hund? - Vælg den rigtige race!

13-10-2017 10:10, af Marlene Goldbæk Johansen

Hvert år bliver over 12.000 raske hunde aflivet i Danmark, fordi deres mennesker ikke længere kan eller vil beholde dem.

Det er ofte hundenes adfærd, som volder problemer, og problemerne skyldes næsten altid, at ejeren ikke var ordentligt afklaret omkring det at have hund – og om det rette racevalg, inden hunden blev anskaffet.

Det er uendelig vigtigt, at man vælger en race, der passer til lige netop det liv, man lever – og at man kan honorere racens behov. Både for hundens og for ejerens skyld!

Her kan du læse de portrætter af forskellige racer, der har været bragt i magasinet HUNDEN.

Overblik: Regler for hunde på fly

16-03-2018 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Ønsker man at få sin hund med på en rejse, er der stor forskel på reglerne hos de enkelte flyselskaber. Derfor er det vigtigt, at man sætter sig ind i selskabets regler, inden man drager mod lufthavnen. Vi bringer her et overblik

Janni Ree kastede stjerneglans over Fredericia

10-02-2019 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Den kendte realitydeltager og tidligere oddsetpige Janni Ree udstillede sin nye mops, Cobra, på udstillingen i Fredericia søndag

HUNDEN i postkasserne

11-02-2019 08:28, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I denne uge dumper det nye nummer af HUNDEN ned i postkasserne, og der er masser af godt læsestof at fordybe sig i

Er din hund en hvalp eller en junior hund?

14-02-2019 15:01, af Marco Ishøj, Anicura

Langt de fleste hundeejere, skelner ikke imellem om deres hund er en hvalp eller junior hund, hvilket kan resultere i, at knogler og muskler ikke udvikles korrekt

Hjælp - min hund vil ikke spise!

09-12-2017 10:21, af Astrid Gerd Holtet

Kortere eller længere perioder med manglende appetit hos hunden er noget mange hundeejere oplever i løbet af hundens liv. Nogle gange er det forbigående og ganske harmløst, andre gange er det udtryk for sygdom. Hvad skal du så holde øje med, når din hund ikke vil spise sin mad?