BLOG: Dette blev starten på min rally karriere.

01-02-2019 15:13, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Søndag den 4 december 2016 var jeg til mit første rally stævne. Det viste sig ikke at være mit sidste

 

 

Copyright Ridehesten.com

Det var et lille, officielt stævne i vores kreds. Jeg skulle op med min mors hund Niko (Border Tops Niko) og hans søster Embla (Border Tops Nanna), som begge havde gået rally i mange år. Jeg havde trænet op til stævnet i nogle uger, og følte mig klar. Vores træninger gik godt og vi havde et godt samarbejde.

På selve stævne dagen:
Jeg vågnede der ved syv tiden. Vi skulle være oppe i Hønsehuset (det sted vi træner og hvor stævnet blev afholdt) tidligt, fordi min mor og jeg skulle gøre klar til stævnet. Da vi var kommet derop satte vi tingene ind, der skulle bruges og satte ringbånd op. Da dommeren ankom, begyndte stævnet.

Rækken på klasserne gik fra den højeste til den laveste: champion, ekspert, øvet, begynder og til sidst junior som jeg skulle op i.

Som dagen gik, gik jeg og blev mere og mere nervøs, selvom jeg var den eneste i klassen. Jeg ville jo gerne have at det gik godt, med vores prøver.

Da vi var nået til banegennemgangen for begynder og junior gik i gang, gik jeg med rystende ben. Jeg skulle først på af dem alle sammen med Niko, og sidst på med Embla.

Når banegennemgangen var slut var Niko og jeg klar. Vi gik hen til startskiltet og gjorde os klar. Jeg var nervøs men prøvede at skjule det, for jeg vidste at det ville påvirke hunden. Vi begyndte at gå og det gik godt. Vi havde noget fjol (nogle små hop) og nogle skilte vi skulle lave om. Vi gik til 82 point, hvilket jo var godt, eftersom det var vores første prøve. Folk klappede af os, og det gjorde jeg var mindre nervøs med Embla.

Da begynderhundene var færdige var det Embla og min tur. Jeg var blevet lidt mere rolig efter prøven med Niko. Vi gik frem til startskiltet og gjorde os klar. Dommeren sagde fremad og vi begyndte at gå. Det gik rigtigt godt i hele vores prøve, og da vi var nået i mål sagde dommeren at vi havde fået fuldt hus (100/100 point). Folk klappede og jeg var så glad. Vores første stævne og så 100 point.

Dagen var slut og vi var kommet til præmieoverraskelsen. Juniorklassen var den sidste der fik præmier. Niko og jeg kom på en anden plads og fik vores første pind i bogen. Embla og jeg kom på en første plads og blev rally junior mester. For at blive rally junior mester skal man have 100 point en gang, eller 70 point 3 gange. Alle fra stævnet kom og sagde tillykke til mig. Jeg fik en glad følelse inden i. Jeg vidste med det samme at det her, var noget jeg ville blive ved med.

Jeg er glad for at jeg tog til det stævne. Det endte nemlig med at blive en af mine yndlings hobbyer, og jeg håber på at lave rally resten af mine dage.

Læs også

BLOG: Nu går turen til EDS

14-06-2019 08:05, af Camille Marie Saugmann Ørbæk

I dag drager Camille mod European Dog Show i Østrig, hvor hun skal repræsentere Danmark i juniorhandling. I dette bogindlæg kan du læse om hendes tanker forud for den store oplevelse

BLOG: En tur til Roskilde

03-06-2019 08:35, af Camille Marie Saugmann Ørbæk

Anden weekend i maj stod på hundeudstilling i Roskilde. Den var en god weekend med god stemning og hele molevitten

BLOG: Til rally i Roskilde

24-05-2019 15:00, af Kimmie Wolsted

Så er det igen blevet Kimmie Wolsteds tur til at blogge for hunden.dk, og som sædvanlig er det spændende læsning

BLOG: Max - en særlig hund

19-04-2019 15:00, af Kimmie Wolsted

Denne uge er det Kimmie Wolsted, der skriver blogindlægget. Hun fortæller om sine oplevelser med hunden Max. Det er et indlæg, som mange kan lære af

BLOG: Mit vilde 2018

14-12-2018 15:00, af Kimmie Wolsted

I 2018 er jeg både blevet nummer 1 og 2 i rally-lydighed juniorklassen og nummer 1 i årets hund i rally-lydighed juniorklassen. Det har været et vildt år

BLOG: En ny begyndelse

04-03-2019 08:51, af Kimmie Wolsted

Kimmie Wolsted fortæller her om, hvordan hun fik sin nyeste hund

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen

bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Lille hund på bagsædet kan ramme som en hest

12-06-2019 15:15, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Det er ikke et lovkrav i Danmark, at hunde skal være fastspændt eller i bur under bilkørsel. Men kolliderer du med 90 km/t kan en lille hund på 6 kg ramme de foransiddende med en vægt svarende til 700 kg.

Anklage: Betjent angreb kollega med hund

18-06-2019 09:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

En betjent i Københavns Politi er under mistanke for at have udsat en kollega for et hundebid, viser aktindsigt fra Rigspolitiet

Bravecto sendt til undersøgelse

19-07-2017 12:10, af Anne Ekenberg

På de sociale medier har der længe verseret en heftig diskussion for og imod utøjsmidlet og tyggetabletten Bravecto. Rigtig mange har ikke haft problemer i forbindelse med, at deres hund har indtaget pillen, men nogle har desværre oplevet  mere eller mindre alvorlige bivirkninger. Nu har den europæiske lægemiddelmyndighed, European Medical Agency, set på sagen.

Nyt værktøj, når hunden skal være alene hjemme

14-06-2019 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Radioprogrammet Mads og Monopolet skulle efter sigende være et glimrende værktøj til at berolige hunden, når den skal være alene hjemme

Sommeren er højtid for maveproblemer hos hunde

13-06-2019 08:23, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Maveproblemer topper statistikken over årsager, som sender hunde til dyrlægen om sommeren. Ofte skyldes skaderne rester fra grillmad, ispinde og alger i badevandet, men årsagen til ondt i maven kan også være “tudseforgiftning”

Må min hund spise jordbær?

16-07-2017 10:07, af Anne Ekenberg

Jeg går ofte tur på en skøn natursti. Tidligere var det en jernbanestrækning, men for mange år siden blev den nedlagt, og i dag har mennesker og dyr glæde af den. På denne tid af året myldre det frem med skovjordbær. Som små røde perler lyser de op i alt det grønne, og jeg elsker at plukke af dem, når jeg med egne øjne kan se, at de modne. Og mine hunde elsker dem også, men må de egentlig få dem?

Menneskestress avler hundestress

11-06-2019 15:13, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Ny svensk undersøgelse peger på, at langvarig stress hos hundeejere smitter deres hunde

Verdensstjerner kommer til Viborg

12-06-2019 09:13, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Er du og din hund til nosework, så er det nok en god ide at drage til Indog Elite Center i Viborg til august

Hundevæddeløb ikke et problem i Danmark

18-06-2019 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Efter nyheden fra England om, at hundevæddeløb sidste år kostede 1000 hunde livet, og at flere derfor ønsker sporten forbudt, tog vi en snak med en dansk repræsentant for sporten

Når hunden skal i narkose

15-06-2019 16:17, af Astrid Gerd Holtet

Mange hunde oplever at skulle i narkose i løbet af deres liv – men hvad sker der egentlig når hunden bedøves?