Siden 2016 har DogCoach produceret særligt hundeluftertøj til det danske hundefolk. Stifter, Linn Radsted, kommer oprindeligt fra hesteverdenen, hvor specialtøj historisk set har været en væsentlig vigtigere del, end det er i hundeverdenen.
– Det var faktisk først, da jeg fik min hund, Nemo, jeg fandt ud af, hvor meget hundeejere skal slæbe med på farten og til træning, fortæller Linn Radsted og fortsætter:
– Det undrede mig, at ingen anden havde tænkt tanken om en funktionel hundelufterjakke. Vi går tur med hunden to til tre gange hver eneste dag. Vi har hundeposer, godbidder, reflekser og meget, meget mere, som vi lige skal huske at have med hver gang. Så ender det ofte med, at vi degraderer en gammel jakke til at være den, vi har på, når vi lufter hund. Det er jakken, hvor der ligger gamle rester af godbidder i lommerne og som efterhånden har fået et mønster af hundepoter på fronten.
Linn Radsted endte selv med at bruge sine aflagte Equsanajakker, som hun selv havde været med til at designe for en kunde, når hun luftede hund.
– Jeg nægtede simpelthen at gå rundt med en stor, klodset og stopfyldt bæltetaske rundt om maven. En dag sagde en ven til mig, at hvis jeg kunne designe parkajakker til ryttere, kunne jeg vel bare udbygge dem med flere lommer, og så havde man en hundelufterjakke. Sådan blev ideen født, og efter et hav af designmøder, tests og prototyper blev den allerførste DogCoach jakke lanceret til det allerførste DogDays event i oktober 2016.
Schweizerkniv eller dametaske
Selvom DogCoach nu har været i gang i fem år, bliver Linn Radsted stadig mødt af spørgsmålet om, hvorfor man overhovedet har brug for en speciel jakke at lufte hund i.
– Ja det er nok det spørgsmål, jeg oftest får. På andenpladsen kommer spørgsmålet om, hvorvidt det er hunden, der skal have jakke på, siger hun og fortsætter:
– For os handler det ganske enkelt om at gøre livet som hundeejer så enkelt som muligt. Hundeluftertøjet designes med 10 indbyggede features hvor aftagelig godbidslomme, squeaker i kraven til nødindkald, foldbare reflekser, ringe til klikker-påsætning, udtræk til hundeposer er med på listen.
På den måde har du det hele på et sted, og så skal du bare huske at have jakken på, når du skal lufte hunden.
Linn Radsted sammenligner hundelufterjakken med en schweizerkniv eller en dametaske, og antyder hermed også, at tøjet er til både mænd og kvinder.
Siden den første hundelufterjakke blev lanceret i 2016, er det blevet til flere forskellige produkter til hundeejere. Fælles for produkterne er, at de skal være funktionelle og løse en problemstilling.
– Det ligger i vores DNA, at vores produkter skal bidrage til at gøre hverdagen med hunde lettere, fastslår Linn Radsted, der faktisk slet ikke forstår, at der ikke for længst er produceret masser af påklædning specielt til hundeejere:
– Det undrer mig virkelig. Skal man ud at spille fodbold, tager man jo også fodboldstøvler på. Man kan naturligvis sagtens spille fodbold uden, men det gør det bare meget lettere, hvis man har fodboldstøvler på.
Fællesskab og loyalitet
DogCoach har netop sendt den største vinterkollektion på markedet, og her har virksomheden udvidet antallet af produkter markant, ligesom farvevalget er blevet bredere.
– Det er altid lidt svært at vide, hvad man skal gå efter. Vi starter på at designe vores kollektioner mere end 12 måneder før, de kommer ud, og det betyder jo, at vi skal vide, hvad der er oppe i tiden et år ude i fremtiden, fortæller Linn Radsted.
Indtil nu er det lykkedes for DogCoach at præsentere kollektioner, som deres kunder ser frem til at investere i.
– Hemmeligheden er sådan set, at vi lytter til vores kunder. Vi bruger meget de sociale medier til at kommunikere med vores kunder. Og spørger vores mere end 31.000 trofaste følgere om hvad de synes om design, eller om hvilke features der ville give mening at ændre eller tilføje løbende. På den måde tester vi løbende vores produkter og designer i fællesskab med vores kunder.
Succesen med denne fremgangsmåde er ikke til at tage fejl af. Typisk er 70 procent af en kollektion solgt, inden den er landet og for mange kunder er datoen for lanceringen af en ny kollektion næsten hellig.
– Vi har kunder, der sidder klar til at bestille så snart kollektionerne går live på shoppen - sidst skrev en del endda at de havde sat alarmen til på deres telefon når der blev åbnet
Vores kunder er ekstremt loyale, og det skyldes at vi lytter, bruger-involverer og at kunderne føler sig taget alvorligt, fortæller Linn
FOR MERE INFO OM DOGCOACH - KLIK HER
Det globale ansvar
Det er sket, at en vares popularitet er kommet bag på Linn Radsted. Senest med den nyeste kollektion, hvor farven brændt orange er blevet introduceret.
– Vi havde ikke forventet, at Winter Sun ville blive den mest populære, men den er simpelthen bare blevet revet væk fra den første sending af varer, fortæller hun.
Med den popularitet kunne DogCoach helt sikkert sælge flere produkter, end de gør i dag. Men at stå bag et populært tøjmærke kræver også, at man tager ansvar, mener Linn Radsted.
– Som producenter har vi da et stort ansvar for, at vi ikke oversvømmer markedet med tøj. Jeg ønsker ikke, at DogCoach bidrager til hele ”brug-og-smid-væk-kulturen.” Derfor er vores kollektioner altid af høj kvalitet med en lang holdbarhed, ligesom vi altid kun har limited edition.
DogCoach sælger idag hundeluftertøj igennem mere end 50 dygtige forhandlere, og findes i dag i mere end 13 lande. Seneste skud på stammen er den tyske webshop, som bidrager til en yderligere satsning på det tyske marked.
Tilbage i 2016 da det hele startede med lanceringen af den allerførste hundelufterjakke, lå det ikke i kortene at det var det Linn Radsted skulle leve af.
- Som mangeårig iværksætter har jeg prøvet at skabe mange projekter og brands, men ingen har haft det take of som DogCoach. På under 2 måneder blev de 500 første jakker nemlig revet væk, og det på trods af at vi faktisk nærmest kun havde en Fb-side og en meget lowkey webshop.
Næste gang fik vi 1000 jakker hjem, og de blev næsten solgt lige så hurtigt. Jeg synes, der er noget smukt i, at vi er vokset med vores brugere, for det er sådan DogCoach er blevet til det, det er i dag.
DogCoach har netop lanceret en revolutionerende overgangsjakke, der er skræddersyet til aktive hundeejere. Efter mere end to års intensiv udvikling er den nye KeepDry jakke nu klar til at tage markedet med storm.
Hvad skal der til for at lykkes som succesfuld virksomhed i hundebranchen anno 2024? Og hvordan griber man som virksomhedsejer bedst et presset marked an?
Endelig er det forår, og tid til hundetræning og lyse aften gåture.
Chrisco har efter flere episoder med adfærdsændringer hos hunde valgt at tilbagetrække en række produkter ud fra et forsigtighedsprincip. Produkterne er alle fra samme underleverandør, som Chrisco nu har valgt at opsige samarbejdet med.
I disse dage bugner aviser med årsquizzer. Her er redningen for de, der ved mere om hunde
Chrisco har tilbagekaldt tyggeruller med kylling og okse efter flere meldinger om hunde med alvorlige symptomer som rastløshed, angst og psykotisk adfærd. Virksomheden arbejder nu på at finde årsagen.
Vi ser lidt nærmere på syv symptomer, som er vigtige for alle hundeejere at kunne genkende
Nogle synes, det er nuttet. Andre mener, at det er absolut nødvendigt. Og så er der dem, der fastholder, at hunden har pels, så tøj er overflødigt. Få hundeekspertens svar på, om din firbenede tilhører en af de fem hundetyper, der har brug for lidt vinterhjælp i form af et ekstra beskyttelseslag.
Med stærke præstationer i både hold- og individuel konkurrence leverede de danske juniorhandlere flotte resultater ved årets nordiske mesterskab i Stockholm.
Alle kender Matador - danskernes absolutte yndlingsserie. Ligeledes kender vel alle også kvinden bag serien, Lise Nørgaard, som hele sit liv har været en stor hundeven. Det er derfor heller ikke tilfældigt at Matador også har hunde på rollelisten - endda i fremtrædende roller
Ti vigtige tegn på kræft hos hunde, som du ikke må overse
Halter økonomien eller er dyreholdet vokset dig over hovedet, så kan du i denne og næste uge gratis indlevere dit dyr hos Dyreværnet
En bemærkelsesværdig rejse til Norge sikrede den 10-årige labrador retriever Inka en plads i historiebøgerne. Hendes ejer, Ida Madsen, ser tilbage på en uforglemmelig tur, der kulminerede med titlen Norsk Vildt- og Fersksporchampion.