BLOG: Derfor træner jeg

12-04-2019 15:00, af Camille Marie Saugmann Ørbæk

Camille Marie Saugmann Ørbæk har bloggen i denne uge, og hun har skrevet dette fine indlæg om træning. For hende skal træningen være sjov

Copyright Ridehesten.com
Foto: Wiegaarden/Jørgen Bak Rasmussen

Så blev det igen min tur til at skrive et blogindlæg. Der er ikke sket så meget siden min tur til Crufts. Jeg var til unghundeskue i Gjern, hvor min lille pige Jenna (samojede) og jeg vandt bis juniorhandler, og hun blev bim hvalp. Jeg er simpelthen så stolt af hende, for hun er kun 6 måneder, men alligevel har hun bare en fantastisk udstråling og er bare klar på det hele. Ellers har den stået på træning, træning og træning. Jeg træner typisk hver mandag og onsdag, og det er bare fuldt ud fantastisk.

Mandag foregår træningen fra kl. 20-22.  Det er lidt sent, når det starter kl. 20 og man når da også at blive en smule træt, men lige så snart man ankommer og hører alle hundene, bliver man bare helt glad i låget og klar til at træne.

Når der er træning, er der typisk ret mange mennesker, og det er tit de sammen, som kommer. Jeg synes, at det er så hyggeligt, når det er de samme og man kender dem. Det gør bare et eller andet ved træningen. Hallen vi træner i, er ret stor, så der er plads til, at der bliver løbet. Vi stiller fire kegler i en firkant, som så danner vores ”udstillingsring”. Der er også et spejl, hvor man kan stille hunden op, og se hvordan den står, hvilket er meget lettere, når man kigger i et spejl. Derudover har vi næsten også lige fået et tæppe, hvor vi kan øve ”op og ned”. Altså er der mulighed for al slags træning.

Når jeg træner om mandagen, træner jeg typisk 2-4 hunde. Så der er ikke et minut af træningstiden, der går tabt. Når jeg træner, træner jeg mange forskellige ting. Nogle gange fokuserer jeg mest på juniorhandling, og andre gange fokuserer jeg mere på træning af den enkelte hund. Hvis hunden er meget ung og ikke nær så trænet endnu, fokuserer jeg allermest på træning af hunden. Da hunden ikke er så gammel endnu, føler jeg, at jeg skal have mere fokus på dens udvikling end min egen. Hvis hunden er trænet i forvejen og ikke er en ung hund, træner jeg mere juniorhandling, men jeg træner dog stadig almindelig ringtræning. Her kan både hunden og jeg øve os, så vi opnår det bedst mulige resultat.

Når jeg træner om onsdagen er det typisk fra 19:00 til 21-22-tiden. Her er hallen en smule mindre, og der kommer ikke nær så mange mennesker, men det er stadig super hyggeligt. Her er det også typisk de samme mennesker, som kommer og træner. Men ellers foregår træningen på samme måde, som den gør om mandagen. Der er ikke rigtigt noget, som er anderledes.

For mig er det vigtigt at træne. Både for mig selv, men også for hunden. Træningen lærer mig mange nye ting, men samtidigt træner og opfrisker jeg også ”gamle” og andre ting, som er vigtige at vedligeholde. Det allervigtigste for mig er, at jeg har det sjovt, når jge træner. Hvis man ikke har det sjovt, får man heller ikke noget ud af træningen. Hvis jeg ikke havde det sjovt til træningen, ville jeg nok heller ikke udstille. Det betyder altså super meget at have det sjovt. I hvert fald for mig.

Jeg mener, at det er vigtigt at træne, for hvis man ikke træner, kommer man ingen steder. I hvert fald efter min mening. Hvis jeg ikke havde trænet, stod jeg heller ikke, der hvor jeg står i dag. Men, men, men selvfølgelig er det okay, at man indimellem holder pauser eller lige tager en fridag fra træningen. Man skal jo heller ikke køre helt død i træning, og det er meget vigtigt for mig.

Det var så lidt om min træning og hvordan den foregår. Jeg håber, at i har fået et godt indblik i, hvor meget træningen fylder i mit udstillingsliv, og hvorfor jeg træner.

Læs også

BLOG: Max - en særlig hund

19-04-2019 15:00, af Kimmie Wolsted

Denne uge er det Kimmie Wolsted, der skriver blogindlægget. Hun fortæller om sine oplevelser med hunden Max. Det er et indlæg, som mange kan lære af

BLOG: Stævnet

05-04-2019 15:00, af Fiona Wennberg

Vi har modtaget dette fine blogindlæg fra Fiona Wenberg. 

BLOG: Skarø prøven del 2

29-03-2019 15:00, af Charlotte Laursen

Vi bringer her anden del af Charlotte Laursens blog om Skarø prøven. God fornøjelse

TILLYKKE: Camille gjorde det

07-01-2019 09:14, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Søndag tog Camille Marie Saugmann Ørbæk for alvor revanche i juniorhandling, da hun gav alle konkurrenterne på MyDOG bagpote og vandt det hele

BLOG: Årets først udstilling - nu er udstillingsåret endelig begyndt

15-02-2019 16:20, af Camille Marie Saugmann Ørbæk

Camille har taget hul på et nyt udstillingsår

BLOG: En helt utrolig start på det nye år

11-01-2019 15:00, af Camille Marie Saugmann Ørbæk

Det er igen blevet Camille Marie Saugmann Ørbæks tur til at blogge, og hvad mon vinderen af juniorhandling i MyDOG sidste weekend blogger om? ..... Godt gættet. Det er dejlig læsning. Nyd det

BLOG: Vild slutning på fantastisk år

07-12-2018 15:00, af Camille Marie Saugmann Ørbæk

Ja, nu er det endeligt blevet tid til mit første rigtige blogindlæg, og det har jeg glædet mig til

BLOG: CRUFTS 2019 – En helt igennem vild oplevelse

15-03-2019 15:00, af Camille Marie Saugmann Ørbæk

Camille Marie Saugmann Ørbæk repræsenterede Danmark i juniorhandling ved Crufts. I dette blogindlæg fortæller hun om sine oplevelser

OVERBLIK: Flot dansk indsats ved MyDOG

07-01-2019 14:43, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Det var ikke kun Camille Marie Saugmann Ørbæk, der gjorde sig positivt bemærket i Gøteborg. Andre danskere gjorde det også godt

Tilfreds Camille missede finale

05-01-2019 11:47, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I sin første udenlandske konkurrence lykkedes det ikke årets juniorhandler 2018 at gå videre til finalen 

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen

bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Jack russell terrier død efter hugormebid

24-04-2019 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Hvad der skulle have været en ganske almindelig langfredag i sommerhus, endte tragisk for jack russell terrieren Tulle og hendes ejer Brian Søby Jensen

Fra HUNDEN: Begrænsningens kunst

11-04-2019 15:00, af Andrew H. Brace, UK. Oversat af: Hanne Mathiasen

Det sker, at anatomiske overdrivelser vinder over den korrekte anatomi, når hunde bedømmes i ringene. I nyere tid er det blandt andet de meget overvinklede bagpartier, der tager stikket hjem, selvom de strider mod hundens oprindelige anatomi

Bravecto sendt til undersøgelse

19-07-2017 12:10, af Anne Ekenberg

På de sociale medier har der længe verseret en heftig diskussion for og imod utøjsmidlet og tyggetabletten Bravecto. Rigtig mange har ikke haft problemer i forbindelse med, at deres hund har indtaget pillen, men nogle har desværre oplevet  mere eller mindre alvorlige bivirkninger. Nu har den europæiske lægemiddelmyndighed, European Medical Agency, set på sagen.

Historien om Barbie

18-04-2019 15:00, af Cynthia Jensen

Sommeren 2018 skulle vise sig at være vendepunktet for en hund i sin bedste alder og en tidligere juniorhandler uden sin ledsager. ”Din hund har ondartet kræft…” lød det fra dyrlægerne. Valget stod mellem at amputere det ene forben eller lade Barbie leve med ondartet kræft i poten. Så mens vi andre nød den varme sommer, så stod Rie med en kæmpe beslutning for sin egen hund. For selvom Barbie sagtens kunne leve på blot 3 ben, så var det måske værd at forsøge at bekæmpe kræften og dermed give Barbie flere år på alle 4 ben?

Livsstadie – alderdommen

21-04-2019 10:00, af Astrid Gerd Holtet

Hunde i Danmark lever i længere tid end de gjorde førhen – og dermed fylder alderdommen mere i hundens liv, både for hund og ejer

Kan din hund holde temperaturen nede?

20-04-2019 09:16, af Astrid Gerd Holtet

Hundens primære værktøj til at styre kropstemperaturen er åndedrættet – og hunde med en begrænset vejrtrækning er derfor i større risiko for hedeslag

Hvorfor humper min hund alt og alle?

22-12-2016 13:46, af Kasper Larsson
Når din hund humper en fremmedes ben, er det ofte anledning til en meget akavet stemning. Det er en adfærd, mange hundeejere gerne vil være foruden

Hundeejere får masser af motion