Hvorfor spiser hunden græs?

13-05-2019 08:18, af Astrid Gerd Holtet

I øjeblikket vokser græsset frem med en vældig fart, og mange hunde kaster sig over de grønne strå. Hunde spiser græs af flere forskellige årsager, og ofte er det ganske problemfrit

Copyright Ridehesten.com
Foto: Shutterstock

De fleste hundeejere vil en gang i mellem opleve at deres hund spiser græs, og det kan bekymret og undre mange. Græsspisning er dog en helt normal adfærd hos hunde, og ofte ganske harmløst.

Almindelig græsning

Mange hunde spiser græs en gang imellem, blot fordi de kan, og denne form for græsspisning anses for helt normalt, og er ikke forbundet med problemer hos hunden.

Nogle mener, at græsning kan være tegn på at hunden mangler noget i sit foder, men hunde, der får en velafbalanceret kost, kan også spise græs.  Er man i tvivl om hvorvidt hundens kost dækker dens behov, kan man altid få kosten vurderet af sin dyrlæge, og få tjekket om hunden får alt det den har brug for.

Lidt græs er altså ikke noget man som hundeejer nødvendigvis behøver bekymre sig om, men spiser hunden græs i meget store mængder, kan det i nogle tilfælde give anledning til dårlig mave.  

Græsning og opkast

Hunde kan også spise græs inden de skal kaste op, og det menes at indtag af græs kan fremprovokere hundens opkastrefleks. Det vil altså sige at hunden kan få sig selv til at kaste op, hvis det er nødvendigt.

At hunden en gang imellem spiser græs og kaster op, behøver ikke at give anledning til bekymring. Det kan skyldes at hunden har spist noget, der ikke er hensigtsmæssigt, og når det er kastet op, er problemet nogle gange løst. Opkast kan dog også være tegn på sygdom, og hyppig opkastning eller gentagne opkast forsøg, bør altid give anledning til bekymring, og hunden bør i sådan et tilfælde tjekkes af en dyrlæge.

/Astrid Holtet, dyrlæge

Læs også

Ultralydsundersøgelser – hvordan og hvorfor?

17-07-2019 12:00, af Astrid Holtet

Ultralydsundersøgelser er et almindeligt værktøj, som ofte bruges af dyrlæger, når de skal finde ud af, hvad en hund fejler – men hvad er en ultralydsundersøgelse og hvorfor bruges den?

Hold seniorhunden frisk

14-07-2019 12:00, af Astrid Gerd Holtet

Med alderen får mange hunde problemer med stive og ømme led i ben og ryg - det kan begrænse hunden og påvirke dens livskvalitet. Heldigvis er der flere ting, du kan gøre for at hjælpe din seniorhund forblive aktiv så længe som muligt

Elektroterapi til hunde

13-07-2019 12:00, af Astrid Gerd Holtet

Gennem elektrisk muskelstimulering, kan elektroterapi hjælpe hunde efter operationer eller skader i bevægeapparatet

Nyt fodertilskud til hunde med dårlig mave

09-08-2017 13:52, af Anne Ekenberg

Scanvet har udgivet en ny serie af produkter, som hjælper hunde og katte med uro i maven til at genvinde roen. Diapaste og Diapro PLUS hedder de to produkter, som begge fås hos dyrlægen. Hunden.dk har snakket med dyrlæge Ann Cecilie Larsen fra Scanvet.

DIY – byg et hunde-wc

15-07-2017 12:04, af Anne Ekenberg

Hvis du har have, kender du det sikkert. Man er i færd med at slå græs, og pludselig breder duften af hundeprut sig. Sekunder efter har du trådt i den selv samme prut. Øv også! Heldigvis har mange jo ferie i netop disse dage, så hvorfor ikke bruge noget af den på at bygge et fint WC til hunden i et passende hjørne af haven?

3 gode råd hvis hunden har dårlig mave

03-01-2019 08:00, af Astrid Holtet

De fleste hunde oplever at have dårlig mave flere gange i løbet af deres liv, men hvad kan man gøre når problemet opstår?

Må min hund spise græskar?

08-08-2017 10:48, af Anne Ekenberg

Ok, der er endnu langt til Halloween og græskar, der skal skæres ud i sindrige figurer, hvorefter vi sætter fyrfadslys i dem. Men græskarrene står alligevel i bedet og er klar til at blive høstet i efteråret, og de er rigtig sunde for vores hunde og deres indimellem sarte maver.

Sommercamp i lydighed skaber fællesskaber

10-05-2019 08:09, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I den snart overståede uge har den stået på sommercamp i lydighed i Græsted. Her har tre internationale trænere undervist en flok danske lydighedsudøvere på forskellige niveauer 

Importerede hunde skal gennem danskhedsprøve

01-04-2018 12:30, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Integrationsministeriet har sammen med Miljø- og Fødevareministeriet præsenteret et nyt lovforslag, hvor importerede hunde skal gennem en test for få lov at blive i landet. Denne nyhed var naturligvis en aprilsnar 

Almindelig stueplante er giftig for hunde

11-11-2018 10:46, af Astrid Gerd Holtet

Den almindelige stueplante, Dieffenbachia, kan blandt andet give bugsmerter, opkast og diarré. Den påvirker samtidigt hundens stemmebånd, så den ikke kan gø

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen

bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Må min hund spise ærter?

03-08-2017 13:25, af Anne Ekenberg

Foråret og sommeren er højsæson for ærter fra vores egne haver. Vi elsker dem – især selve ærten, men mange synes også godt om bælgen, hvis man har fjernet den seje hinde indeni.  Det hele kan heldigvis også spises af vores hunde.

Bravecto sendt til undersøgelse

19-07-2017 12:10, af Anne Ekenberg

På de sociale medier har der længe verseret en heftig diskussion for og imod utøjsmidlet og tyggetabletten Bravecto. Rigtig mange har ikke haft problemer i forbindelse med, at deres hund har indtaget pillen, men nogle har desværre oplevet  mere eller mindre alvorlige bivirkninger. Nu har den europæiske lægemiddelmyndighed, European Medical Agency, set på sagen.

Stor forvirring om mulig hvalpefabrik i Hadsund

08-07-2019 12:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Da den nye dyreværnsenhed i Nordjyllands Politi slog til mod en adresse i Hadsund, mente man, der kunne være tale om en hvalpefabrik. Leder af enheden holder fast i opfattelsen

Hold seniorhunden frisk

14-07-2019 12:00, af Astrid Gerd Holtet

Med alderen får mange hunde problemer med stive og ømme led i ben og ryg - det kan begrænse hunden og påvirke dens livskvalitet. Heldigvis er der flere ting, du kan gøre for at hjælpe din seniorhund forblive aktiv så længe som muligt

Hunde i vandet ved stranden

07-07-2017 10:11, af Anne Ekenberg

Hunde skal være i snor i sommerhalvåret, når de færdes ved stranden. Men hvad nu, når de er ude i vandet? Hvilke regler gælder så? Og hvad med “Blå flag”- strande?

Skal du have hund? - Vælg den rigtige race!

13-10-2017 10:10, af Marlene Goldbæk Johansen

Hvert år bliver over 12.000 raske hunde aflivet i Danmark, fordi deres mennesker ikke længere kan eller vil beholde dem.

Det er ofte hundenes adfærd, som volder problemer, og problemerne skyldes næsten altid, at ejeren ikke var ordentligt afklaret omkring det at have hund – og om det rette racevalg, inden hunden blev anskaffet.

Det er uendelig vigtigt, at man vælger en race, der passer til lige netop det liv, man lever – og at man kan honorere racens behov. Både for hundens og for ejerens skyld!

Her kan du læse de portrætter af forskellige racer, der har været bragt i magasinet HUNDEN.

Overblik: Regler for hunde på fly

16-03-2018 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Ønsker man at få sin hund med på en rejse, er der stor forskel på reglerne hos de enkelte flyselskaber. Derfor er det vigtigt, at man sætter sig ind i selskabets regler, inden man drager mod lufthavnen. Vi bringer her et overblik

NOSTALGI: Ærligt dommerreferat

15-07-2019 12:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Vi bringer her et ærligt referat fra DKK’s internationale udstilling i Aalborg 18-19 oktober 1969 af dommer Alexander Krasilnikoff

Hjælp - min hund vil ikke spise!

09-12-2017 10:21, af Astrid Gerd Holtet

Kortere eller længere perioder med manglende appetit hos hunden er noget mange hundeejere oplever i løbet af hundens liv. Nogle gange er det forbigående og ganske harmløst, andre gange er det udtryk for sygdom. Hvad skal du så holde øje med, når din hund ikke vil spise sin mad?

Må min hund spise jordbær?

16-07-2017 10:07, af Anne Ekenberg

Jeg går ofte tur på en skøn natursti. Tidligere var det en jernbanestrækning, men for mange år siden blev den nedlagt, og i dag har mennesker og dyr glæde af den. På denne tid af året myldre det frem med skovjordbær. Som små røde perler lyser de op i alt det grønne, og jeg elsker at plukke af dem, når jeg med egne øjne kan se, at de modne. Og mine hunde elsker dem også, men må de egentlig få dem?