Må min hund spise jordbær?

16-07-2017 10:07, af Anne Ekenberg

Jeg går ofte tur på en skøn natursti. Tidligere var det en jernbanestrækning, men for mange år siden blev den nedlagt, og i dag har mennesker og dyr glæde af den. På denne tid af året myldre det frem med skovjordbær. Som små røde perler lyser de op i alt det grønne, og jeg elsker at plukke af dem, når jeg med egne øjne kan se, at de modne. Og mine hunde elsker dem også, men må de egentlig få dem?

Copyright Ridehesten.com

I takt med at alt modnes i haven, på buskene og på træerne, vil Hunden.dk dagligt fortælle om en frugt eller en grønsag, som din hund enten må få eller ikke må få. Og selv om det måske synger på sidste vers med de friske jordbær, lægger vi for med dem.

Heldigvis må din hund godt få jordbær, men skal de være friske og rene. Frosne jordbær, som er tøet op, har din hund ikke godt af, da de kan være inficeret med bakterier. Syltede jordbær eller jordbær, som på anden måde er tilsat ekstra sukker, skal din hund heller ikke have, da den bør holde den slanke linje. At give din hund jordbær dyppet i chokolade, er heller ikke godt, da chokolade – især mørkt chokolade – kan være skadeligt for din hund.

Når du giver din hund et jordbær eller to, styrker du din hunds immunforsvar og sinker aldringsprocessen. Og skulle din hund være overvægtig, er jordbær såmænd en glimrende godbid som erstatning for de mere fedt- og sukkerholdige af slagsen.

Kilde: akc.com

Læs også

Flot hundearbejde, imponerende jordbærkage og køligt sommervejr

23-06-2018 08:00, af Siri Renée

De fine varmegrader var skiftet ud med blæsevejr og sølle 15 grader da konkurrencen for alvor gik i gang i dag. Der blev trukket lag på lag på lag af tøj på, og vi så endda hunde med ulddækkener

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen

bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Lille hund på bagsædet kan ramme som en hest

12-06-2019 15:15, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Det er ikke et lovkrav i Danmark, at hunde skal være fastspændt eller i bur under bilkørsel. Men kolliderer du med 90 km/t kan en lille hund på 6 kg ramme de foransiddende med en vægt svarende til 700 kg.

Anklage: Betjent angreb kollega med hund

18-06-2019 09:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

En betjent i Københavns Politi er under mistanke for at have udsat en kollega for et hundebid, viser aktindsigt fra Rigspolitiet

Bravecto sendt til undersøgelse

19-07-2017 12:10, af Anne Ekenberg

På de sociale medier har der længe verseret en heftig diskussion for og imod utøjsmidlet og tyggetabletten Bravecto. Rigtig mange har ikke haft problemer i forbindelse med, at deres hund har indtaget pillen, men nogle har desværre oplevet  mere eller mindre alvorlige bivirkninger. Nu har den europæiske lægemiddelmyndighed, European Medical Agency, set på sagen.

Nyt værktøj, når hunden skal være alene hjemme

14-06-2019 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Radioprogrammet Mads og Monopolet skulle efter sigende være et glimrende værktøj til at berolige hunden, når den skal være alene hjemme

Sommeren er højtid for maveproblemer hos hunde

13-06-2019 08:23, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Maveproblemer topper statistikken over årsager, som sender hunde til dyrlægen om sommeren. Ofte skyldes skaderne rester fra grillmad, ispinde og alger i badevandet, men årsagen til ondt i maven kan også være “tudseforgiftning”

Må min hund spise jordbær?

16-07-2017 10:07, af Anne Ekenberg

Jeg går ofte tur på en skøn natursti. Tidligere var det en jernbanestrækning, men for mange år siden blev den nedlagt, og i dag har mennesker og dyr glæde af den. På denne tid af året myldre det frem med skovjordbær. Som små røde perler lyser de op i alt det grønne, og jeg elsker at plukke af dem, når jeg med egne øjne kan se, at de modne. Og mine hunde elsker dem også, men må de egentlig få dem?

Menneskestress avler hundestress

11-06-2019 15:13, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Ny svensk undersøgelse peger på, at langvarig stress hos hundeejere smitter deres hunde

Verdensstjerner kommer til Viborg

12-06-2019 09:13, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Er du og din hund til nosework, så er det nok en god ide at drage til Indog Elite Center i Viborg til august

Hundevæddeløb ikke et problem i Danmark

18-06-2019 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Efter nyheden fra England om, at hundevæddeløb sidste år kostede 1000 hunde livet, og at flere derfor ønsker sporten forbudt, tog vi en snak med en dansk repræsentant for sporten

Når hunden skal i narkose

15-06-2019 16:17, af Astrid Gerd Holtet

Mange hunde oplever at skulle i narkose i løbet af deres liv – men hvad sker der egentlig når hunden bedøves?