6 gode råd til at træne indkald med din hund

13-11-2017 16:00, af Susanne Bagger

Alle hunde kan lære at komme, når man kalder. Med nogle hunde kræver det bare lidt mere arbejde end med andre

Copyright Ridehesten.com

Chaaaaaarliiiiiie!

Jeg hørte ejeren, længe før jeg så hunden. Derfor var jeg slet ikke i tvivl om, at labradoren hed Charlie, og at ejeren mente, turen i skoven var slut, så Charlie skulle have snor på. Charlie var slet ikke enig… Han havde en fest – og ejeren var ikke inviteret!

Charlies ejer er langt fra ene om at have problemer med indkaldet. Det er en af de øvelser, flest kursister efterspørger, når de melder sig til hundetræning. 

Her er nogle ideer til, hvordan du kan træne et godt indkald:

1.  Begynd med at træne indkaldet på steder, hvor der ikke er forstyrrelser fra omgivelserne (andre hunde, mennesker, spændende dufte m.m.). Det kan f.eks. være i stuen, derefter i haven og gradvis med flere og flere forstyrrelser.

2. Kald på din hund, når han/hun i forvejen er på vej hen til dig. Så ved du, det bliver en succes, og din hund får en positiv oplevelse ved at komme.

3. Lær din hund at dutte på din håndflade med snuden. Beløn din hund, når han/hun gør det. Når det fungerer så godt, at din hund sætter snuden på din håndflade, så snart du rækker en udstrakt hånd frem, kan du begynde at bruge det til indkaldet. Når du har kaldt på din hund, tager du hånden frem, så din hund kan løbe hen og dutte på den. Derved opnår du, at din hund kommer helt hen til dig, i stedet for at stoppe op en meter fra dig og løbe væk igen. Det giver en god afslutning på indkaldet.

4. Kald din hund hen til dig flere gange på turen. Hold fast i halsbåndet, imens du giver din hund en godbid, og lad ham/hende løbe ud og lege videre. På den måde undgår du, at din hund forbinder indkaldet med, at legen altid er slut.

5. Brug gerne legetøj til belønning. Din hund synes, det er sjovt at komme hen til dig, hvis I laver trækkeleg med f.eks. et reb.

6. Lad være med at skælde din hund ud, når han/hun kommer hen til dig. Også selv om det er efter en længere løbetur! Ellers kan du være ret sikker på, at din hund ikke har lyst til at komme, næste gang du kalder.

Copyright Ridehesten.com
Susanne Bagger og hendes 2-årige hovawart Smilla

Hav en plan for, hvad du vil gøre, hvis det alligevel går galt.

- Gå stille og roligt hen til din hund, tag fat i halsbåndet og giv din hund snor på.

- Lad som om du finder noget spændende på jorden. Hunde kan være enormt nysgerrige! Sæt dig på hug og rod interesseret i græsset. Når din hund kommer hen for at se, hvad du har fundet, giver du ham/hende en godbid på jorden.

- Hvis der er andre hunde til stede, kan du rose og belønne den anden hund. Det vil ofte lokke din hund hen til dig.

- Vend om og gå eller løb den anden vej, uden at se dig tilbage.

Hvis hunden er begyndt at stikke af, så vil det være en fordel at træne den med en lang line på, så den ikke får succes med at løbe væk.

God fornøjelse med træningen 

/Susanne Bagger
Eksamineret hundeinstruktør
Nicedog - Se mere her

Info

Nicedog tilbyder hundetræning i Nordsjælland, baseret på positive træningsmetoder. Jeg er eksamineret instruktør fra Hund & Træning og har dermed gennemgået en 1½-årig professionel uddannelse inden for bl.a. klikkertræning, formidling og læringsteorier. Jeg er i gang med instruktøruddannelser inden for Rally og Nose Work og selv aktiv konkurrenceudøver med mine hovawarter inden for lydighed, Rally og Nose Work.
Jeg har kennel Hovafreude under DKK og har gennemgået DKK's opdrætteruddannelse.

Læs også

Sådan træner du et godt indkald – tips og tricks

28-01-2017 13:04, af Kasper Larsson
I dagligdagen er et godt indkald lig med frihed og glæde – både for hund og hundeejer. Men hvordan trænes det nemt og sjovt?

Hvor svært kan det være – om ringtræning

28-07-2017 12:57, af Anne Ekenberg

Man tager en hund i en tynd line. Så løber man rundt på de dertil udlagte måtte, og til sidst står man stille foran dommeren. Sig mig engang – hvor svært kan det være at udstille sin hund?

Rally styrker samarbejdet mellem dig og din hund

27-11-2017 10:15, af Susanne Bagger

Rally er en hyggelig og sjov hundesport for stort set alle typer hunde og mennesker. Det er en form for orienteringsløb for hunde, hvor hund og ejer/fører går rundt på en bane opbygget af skilte, der hver symboliserer en øvelse

Hvordan lærer hunde? – Habituering/tilvænning

22-10-2017 11:50, af Astrid Gerd Holtet

Hunde kan lære på flere forskellige måder – den ene er habituering. Vi ser nærmere på, hvad der ligger bag dette begreb! 

Brug leg som belønning

08-10-2017 11:43, af Astrid Gerd Holtet

Har man trænet med sin hund, har man måske også oplevet at stå på træningspladsen og vifte med godbidderne, imens hundens fokus er rettet et helt andet sted hen – alt andet virker bare meget mere interessant, end de små runde kiks man har i hånden. Men hvad kan man så gøre?

Hvalpe og miljøtræning

06-11-2017 18:41, af Astrid Gerd Holtet

5 gode råd til miljøtræning  

Dirigering som sjov hverdagsaktivering

24-05-2017 16:00, af Anne Ekenberg

En god måde at etablere kontakt og øge motivationen for samarbejde imellem dig og din hund er at supplere den mere seriøse træning med sjove øvelser

Må min hund spise asparges?

17-07-2017 10:13, af Anne Ekenberg

Jeg elsker friske asparges. De hvide asparges elsker jeg at spise rå, og de grønne elsker jeg, fordi der er lidt mere smag i dem, når de er kogt. Heldigvis er de også sunde for os, men er de sunde for vores hunde?

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Marie Helene Rigård Rohleder

Webredaktør og nyhedsvagt

Marie Helene Rigård Rohleder

mhr@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Fredagsquiz: Hvad ved du om beaglen

12-01-2018 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Fremover vil vi hver fredag offentliggøre en quiz om en bestemt race af hunde. Fakta om hundene er taget fra Dansk Kennelklubs hjemmeside og burde derfor være ret præcise. Denne uge handler quizzen om beaglen

Hundeejerens adfærd – hvordan påvirker du din hund?

14-01-2018 09:08, af Astrid Gerd Holtet

Et forskerhold fra Wien har undersøgt hvordan vores adfærd påvirker vores hundes evne til at håndtere stressende oplevelser

Problemer med råt foder

15-01-2018 09:54, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Ny forskning viser, at det populære bone and raw food til hunde kan give store problemer for dyrene. Foderet kan nemlig indeholde e. colibakterier, listeria og salmonella. Det skriver Jyllands Posten. 

Diego hjælper familien gennem sorgen

09-01-2018 10:11, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

12. december fødte Pernille lille Lilje. Noget var dog helt galt. Lilje var viklet ind i navlestrengen. Hun var dødfødt. Sorgen var og er ubærlig for hele familien, der udover Pernille består af  hendes forlovede Peter, hendes datter på 15 og søn på 11. Uden hunden Diego ville familien være mere indelukket og modløs

Skal du have hund? - Vælg den rigtige race!

13-10-2017 10:10, af Marlene Goldbæk Johansen

Hvert år bliver over 12.000 raske hunde aflivet i Danmark, fordi deres mennesker ikke længere kan eller vil beholde dem.

Det er ofte hundenes adfærd, som volder problemer, og problemerne skyldes næsten altid, at ejeren ikke var ordentligt afklaret omkring det at have hund – og om det rette racevalg, inden hunden blev anskaffet.

Det er uendelig vigtigt, at man vælger en race, der passer til lige netop det liv, man lever – og at man kan honorere racens behov. Både for hundens og for ejerens skyld!

Her kan du læse de portrætter af forskellige racer, der har været bragt i magasinet HUNDEN.

Hunde er gode for økonomien

12-01-2018 08:57, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Nyt studie fra Sverige viser, at hunde og katte har en positiv virkning på nationaløkonomien

Hvorfor gør min hund dog det?

17-01-2018 15:30, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Vi har alle oplevet det. Vores hund gør et eller andet underligt, og vi undrer os over, hvorfor den egentlig gør sådan. Her er en lille liste med forklaring på nogle af de mest almindelige ting, hunde gør

Dom i Thor-sagen

14-06-2013 12:49, af Tine Luther
I dag faldt der dom i sagen om den meget medieomtalte hund Thor. Betjenten, der bortførte den fra et internat for at redde dens liv, er idømt betinget fængselsstraf.

Video: Shania Twains hund er stædig men sød

18-01-2018 09:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Der kan godt gå et stykke tid, før den canadiske sangerinde igen skriver et verdenshit. I hvert fald hvis hendes hund skal have lov at bestemme

Succes: Hunde vogter får