Gi’pote og high five

12-08-2017 18:07, af Anne Ekenberg

Regnvejr…endnu engang vælter regnen ned, og hvis din hund ikke er til regnvejr, bliver den rastløs. Denne øvelse driver forhåbentlig noget af rastløsheden væk.

Copyright Ridehesten.com

Godbidder og klikker

Du skal bruge en masse dejlige godbidder og en klikker. Har du ikke en klikker, kan du sagtens bruge din stemme. Sig f.eks. ”klik” eller slå smæld med tungen. Du skal også væbne dig med tålmodighed afhængig af, om din hund i forvejen kan give poter eller ej.

Klik, når hunden flytter en forpote

Sæt dig foran din hund og stik den ene hånd frem og vent tålmodigt. Din hund vil sikkert kigge forventningsfuldt op på dig og undre sig over, hvorfor der ikke sker noget.

Når den bliver utålmodig, vil den blive urolig og flytte lidt på sig. I det øjeblik den flytte én af forpoterne, klikker du og giver godbid. Din hund skal bare flytte sin pote en lille smule – måske bare et lille bitte løft, men det er nok. Og poten behøver slet ikke at være i nærheden af din hånd.

Gentag øvelsen et par gange, indtil din hund har forstået, at den får godbidden for at flytte sin forpote.

Stil flere krav

Gør nu øvelsen sværere ved at stille krav om, at hunden skal løfte poten op til din hånd. Klik igen og gentag et par gange.

Til sidst skal hunden nu lægger sin pote op i hånden på dig, og så er den hjemme!

High five

High five indøver du simpelthen ved gradvist at løfte din hånd endnu højere og højere. Som det sidste begynder du at sige ”High five”, så hunden kobler kommandoen til øvelsen.

Husk som altid at træne i mindre sekvenser af gangen. Hvis din hund mister interessen, så pres den ikke, men vente til næste gang I har lyst.

God fornøjelse!

Læs også

Rally styrker samarbejdet mellem dig og din hund

27-11-2017 10:15, af Susanne Bagger

Rally er en hyggelig og sjov hundesport for stort set alle typer hunde og mennesker. Det er en form for orienteringsløb for hunde, hvor hund og ejer/fører går rundt på en bane opbygget af skilte, der hver symboliserer en øvelse

Sådan forebygger du nytårsangst med korrekt hundetræning

17-11-2017 08:20, af Ceva Animal Health A/S

Giv din hund indflydelse på sin egen træning, så den får øget selvtillid og bliver mere robust. Træning gør det lettere for hunden at håndtere nytårsaften og den stressede afslutning på kalenderåret, siger ekspert

6 gode råd til at træne indkald med din hund

13-11-2017 16:00, af Susanne Bagger

Alle hunde kan lære at komme, når man kalder. Med nogle hunde kræver det bare lidt mere arbejde end med andre

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Marie Helene Rigård Rohleder

Webredaktør og nyhedsvagt

Marie Helene Rigård Rohleder

mhr@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Har min hund feber?

07-12-2017 08:24, af Astrid Gerd Holtet

Det er en skrøne, at man kan vurdere hundens kropstemperatur på snuden eller poterne. Men hvad skal du så gøre, hvis du tror din hund har feber?  

Er min hund tyk?

10-12-2017 17:01, af Astrid Gerd Holtet

Overvægt og fedme er et stigende problem blandt danske familiehunde, men ofte kan det være svært for ejeren at se, at hunden vejer for meget 

Når det buldrer og brager udenfor

09-12-2017 19:10, af Astrid Gerd Holtet

Nytårsaften kan være en voldsom og ubehagelig oplevelse for nogle hunde – hvad kan du gøre for at hjælpe?  

Sne kan give dårlig mave

10-12-2017 08:09, af Astrid Gerd Holtet

Hvis sneen begynder at dale, kan nogle hundeejere opleve at hunden spiser af sneen – og det kan give dårlig mave. Vi ser nærmere på hvad der sker

Pas på Fido i december - julemad er ikke hundeæde

11-12-2017 09:46, af Agria Dyreforsikring/ pressemeddelelse

Tal fra Agria Dyreforsikring viser, at december måned er den tid på året, hvor flest hunde må forbi en dyrlæge på grund af madforgiftning. Det skyldes, at velmenende ejere fodrer hunden med julemad, som den ikke kan tåle. Hvis Fido skal have ekstra julegodter i december, hvorfor så ikke bage dem selv?

Min hund er kræsen – Hvad gør jeg?

12-12-2017 16:28, af Sandra Lund Brudlykke og Amanda Friedel Jakobsen

Findes der kræsne hunde, eller er det noget man som ejer selv får sin hund til at være? En klar foderstrategi eller et foderskift er ting, man kan overveje for at komme kræsenheden til livs

Röskvas rejse

05-12-2017 18:20, af Marie Helene Rigård Rohleder

Den islandske fårehund Surtsey’s R-Röskvas rejse begyndte for 2 ½ år siden i en hvalpekasse på Fyns land. Derefter boede den i en kort periode i Østrig, som endte i et gidseldrama, hvorefter hunden blev hentet tilbage til Fyn, og for en måned siden var hun til parring i Frankfurt

Hjælp hunden når den skal til dyrlæge

08-12-2017 17:30, af Astrid Gerd Holtet

Hunde kan ikke fortælle os, hvordan de har det, og derfor er de afhængige af, at vi kan formidle deres problemer, når vi tager dem til dyrlægen – så hvordan forbereder du dig bedst, når din hund skal undersøges? 

Pas på juledekorationerne i december

06-12-2017 16:57, af Astrid Gerd Holtet

I takt med at julen nærmer sig, dukker der mere og mere julepynt op i mange danske hjem. Men en del af de planter, vi bruger til at pynte vores huse, er giftige

Er hunden din nye løbemakker?

07-12-2017 16:24, af Astrid Gerd Holtet

Mange hundeejere nyder at løbe med deres hund – vi ser på, hvad der er vigtigt at huske, når I træner sammen