Knap er Jonathan Beck kommet tilbage fra sin tur til Ukraine med hundefoder, før snuden igen peger mod det krigshærgede område. Denne gang er missionen ikke at fylde bilen med hundefoder, da den sidste tur afslørede en lige så stor mangel i området.
– Vi fandt containere med hunde dernede. Containere som står ude i det fri uden nogen form for opvarmning. Der var rigtig mange hunde, som blev stoppet ved grænsen. Vi så blandt andet en mand, der kom med hunde i en boogietrailer med presenning over. Hundene var blevet transporteret på den måde i 20 timer, og så kom de ellers bare over i en container på grænsen. Samme mand havde omkring 50 hunde i containerne, fortæller Jonathan Beck og fortsætter:
– Det er selvfølgelig et stort kaos dernede, og de hunde, der kommer over grænsen, bliver ikke tjekket. De kan altså tage alle mulige sygdomme med ind i det land, de kommer frem til.
På sin sidste tur til Ukraine mødte Jonathan nogle folk fra Fair Dog, og sammen blev de enige om, at det er nødvendigt at etablere en dyreklinik på grænsen.
– Lige nu står der en hollandsk kvinde ved grænsen med et bord, der er lavet af to bukke og nogle træplader. Hun forsøger at komme til at undersøge hundene, men det er jo et alt for stort arbejde, lyder det fra Jonathan Beck.
Han begynder senere i dag den 16 timer lange køretur tilbage til den polsk/ukrainske grænse for at være med til at stable dyreklinikken på benene.
– Vi har alt fra generatorer til klinisk udstyr og medicin med, så vi kan oprette en base dernede med en mobil klinik. De dyr, der kommer til grænsen skal undersøges. Det er nødvendigt både for dyrenes sundhed, men også for de lande, dyrene kommer til, siger Jonathan Beck.
Da Jonathan sidst tog mod Ukraine, var det med en ambition om at levere foder til internaterne inde i Ukraine.
– Da vi kom til grænsen, så vi haller, som var fyldt med dyrefoder. Der var vel mellem 100 og 150 ton foder i hallerne, men det kom bare ikke rigtigt videre. Vi fik heldigvis kontakt til nogen, der kunne køre det ind i Ukraine i personbiler, så vores foder kom ikke ind i de store haller. Men der er altså masser af foder dernede. Det handler bare om at få det distribueret, siger Jonathan Beck.
Han fortæller også, at han ikke er nervøs for at køre derned igen. Nu ved han, hvad han kan forvente.
– Jeg har da oplevet lidt af hvert på min første tur. Jeg blev blandt andet hevet ud af bilen, da jeg forsøgte at krydse grænsen første gang. Jeg fik at vide, at jeg ikke havde papirerne i orden, og at jeg risikerede at komme i fængsel. Der var jeg da bange, indrømmer han og fortsætter:
– Men om aftenen, da jeg forsøgte at krydse grænsen med de samme papirer, kom jeg ind uden problemer, så det er altså lidt svært at forholde sig til.
Mens han ikke selv er nervøs, så er hans kone ikke helt tryg ved turen.
– Hun var meget nervøs, da jeg tog afsted første gang, og hun bad mig om ikke at køre over grænsen til Ukraine. Det gjorde jeg jo så alligevel, men når man er dernede, er det svært at sige nej til at hjælpe, for man ved jo, at folk ikke beder om hjælp for sjov. Og når jeg nu alligevel var dernede, føltes det bare forkert kun at hjælpe halvt, siger han og fortsætter:
– Der er også flere, der har kigget lidt skævt til mig, fordi jeg har valgt at hjælpe dyrene dernede, når der også er mennesker, der lider. Det kan jeg sådan set godt forstå, men når jeg får billeder af folk, der er flygtet fra hus og hjem, og de sidder med deres udmagrede eller måske endda døde hunde, så gør det virkelig stort indtryk, og så kan jeg ikke lade være med at hjælpe.
Natten til tirsdag blev Nova Kakhovka Dæmningen i Kherson regionen af Ukraine sprængt i luften. Konsekvenserne er uoverskuelige. Den ukrainske kennelklub fortæller om mange døde dyr
Vi mødte præsidenten for den ukrainske kennel klub og præsidenten for kennelklubben i Moldova til en snak om livet og hunde
I Danmark har man valgt at sige nej til russiske udstillere og dommere. Her vælger vi at støtte Ukraine, og det kan man i den grad mærke på en hjerteskærende fotoudstilling i Hal M
Tirsdag aften kom Jonathan Beck hjem fra sin anden tur til den polsk/ukrainske grænse. Turen lærte ham meget om, hvordan ukrainerne har det med deres dyr
Det lykkedes Jonathan Beck at skaffe den varevogn, vi efterlyste i sidste uge. Nu er han igen på vej mod Ukraine
I fredags skrev vi om et internat i Ukraine, der manglede foder til deres dyr. Nu vil danske Jonathan Beck køre ned med en bilfuld foder
Vi har tidligere skrevet om Jonathan Becks ture til Ukraine. Nu mangler han jeres hjælp til sin næste tur
Den livsfarlige sygdom hjertelungeorm spreder sig netop nu blandt hunde i Danmark, parasitten smitter nemlig mest i foråret i takt med, at temperaturen stiger. Hundeejere skal derfor være ekstra opmærksomme på hundens adfærd, da hjertelungeorm kan gøre alvorlig skade på hundens organer, lyder advarslen fra chefdyrlæge hos AniCura.
Vi ser lidt nærmere på syv symptomer, som er vigtige for alle hundeejere at kunne genkende
Hver femte hundeejer har stiftet nye venskaber pga. deres hunde, viser en ny undersøgelse fra Agria Dyreforsikring. Måske mere overraskende viser undersøgelsen desuden, at den selvstændige kat lige så ofte som flokdyret hunden er årsag til, at danskerne har mødt deres livs kærlighed.
For 40 år siden startede Leif Kirkeby produktion af hundemad. Han dyrkede slædehundesport med sine grønlandske slædehunde, som han synes fik en forkert kost gennem de eksisterende brands.
Når hunden bliver gammel, sker der en masse ændringer, som har betydning for dens sundhed. Vi har kigget nærmere på ti af de ting, der ændrer sig hos seniorhunden.
Mælkebøtter er faktisk ret sunde for os mennesker. Vi kan bruge alle dele i madlavning, og minsandten om de ikke også er sunde for vores hunde.
Ti vigtige tegn på kræft hos hunde, som du ikke må overse
Halter økonomien eller er dyreholdet vokset dig over hovedet, så kan du i denne og næste uge gratis indlevere dit dyr hos Dyreværnet
Søndag den 14. april blev motocrossbanen i Kolding forvandlet til en stor forhindringsbane, da Virbac afholdte motionsløb for hund og ejer.
Golden retrieveren Bertha har modtaget nyindstiftet pris for at være sin brugers øjne i trafikken og gøre hendes liv meget lettere.