Miriam og japanerne

17-04-2019 08:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

3. april drog Miriam Søndergaard til Japan for at undervise i lydighed. Det blev en stor oplevelse, som blandt andet viste hvor stor forskel, der er på danske og japanske hundefolk

Copyright Ridehesten.com
Miriam sammen med Arrangør Chikage Kiyukuni og Landsholdsleder Tomoko Sato Privatfoto

Det er ingen hemmelighed, at der er langt fra Danmark til Japan. Miriam Søndergaard oplevede med egne øjne, at det ikke kun er den fysiske afstand, der er stor, da hun for et par uger siden underviste i lydighed i solens rige.

– Det var meget anderledes end her i Danmark. 80 procent af dem, der skulle have hjælp, skulle have hjælp til koncentration og til at give hunden lyst til at træne med dem, fortæller hun.

Ifølge Miriam Søndergaard er der også helt anderledes vilkår for folk, der gerne vil træne med deres hunde i Japan, hvilket gør det svært at lave spændende træning.

– Der er ikke ret mange træningsbaner til hunde i Tokyo. Derfor skal hundeejerne ud i en park eller finde en bane ved en skole, hvis de vil træne med deres hund. Men loven siger så, at hundene skal have snor på hele tiden, siger hun.

 

Små lette klap
Det var ikke kun de japanske forhold, der var anderledes end i Danmark. Faktisk var hele omgangen med hundene helt forskellig fra den måde, vi har med hundene at gøre i Danmark.

– De ville rigtig gerne være med i træningen, og de var meget interesserede i at lære. Men jeg oplevede også, at en del af dem ikke var ret fysiske, når de roste deres hund. Hvis de endelig rørte ved hunden, var det med helt små, lette klap, fortæller hun.

De japanske deltagere på kurset forklarede, at de havde lært af en berømt engelsk instruktør, at de slet ikke skulle røre ved hundene, da det kunne forvirre hundene.
Derudover var de også blevet rådet til at have deres hunde i bur om natten, hvilket overraskede Miriam.

– Det kunne jeg jo slet ikke forstå. Jeg er meget tæt med mine hunde i hverdagene. De sover endda i min seng om natten, og jeg skulle bruge meget tid på at forklare dem, at det ikke er nogen god ide at have hundene i bure, lyder det fra Miriam Søndergaard.

En tredje ting, der kom bag på hende, var japanernes manglende viden om, hvordan man opfører sig i konkurrencer i lydighed. Her er der mange regler for, hvad man gør, og hvad man ikke gør, men ikke alle disse regler er skrevet ned. Derfor kan det være svært at kende alle reglerne, hvis man ikke har fået dem fortalt.

– Helt grundlæggende, så skal man vide, at øvelsen er startet, når man stiller sig hen på startfeltet. Desuden skal man vide, at man ikke må lave tricks eller andre ting med sin hund mellem øvelserne. Det vidste de ikke, man ikke måtte, så det måtte jeg lære dem, siger hun.


Misforståelser
Der var meget at tage fat på og ifølge Miriam er der lidt hjemmearbejde endnu, før Japan er med i toppen. Så da hun en aften fik at vide, at nogle af deltagerne havde haft tårer i øjnene under øvelserne, var hun allerede begyndt at tænke på, at hun måske havde været for hård ved de stakkels japanere.

– Hende, der fortalte mig det, spurgte derefter, om jeg ville komme igen næste år, og det fik jeg ikke lige svaret på, fordi jeg var så overrasket over, at der var nogen, der havde grædt. Der gik så noget tid, før jeg fandt ud af, at de havde grædt, fordi de var følelsesmæssigt berørt over, at de kunne se, at hundene pludselig vidste, hvad det var, de ville have dem til, fortæller hun og fortsætter:

– Da det gik op for mig, takkede jeg naturligvis ja til at komme tilbage.

Kvinden, der havde spurgt Miriam, om hun ville komme tilbage, var bange for, at hun ikke kunne lide at være i Japan, og det ikke havde været godt nok, da Miriam ikke svarede på, om hun ville komme tilbage.

– Hun troede simpelthen, jeg var ked af at være der. Blandt andet fordi jeg ikke kan lide fisk, og de spiser næsten ikke andet dernede.

Læs også

Verdensstjerner kommer til Viborg

12-06-2019 09:13, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Er du og din hund til nosework, så er det nok en god ide at drage til Indog Elite Center i Viborg til august

International lydighedscamp er tilbage

01-05-2019 08:34, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I 2018 var der for første gang international lydighedscamp hos Indog Elite Center i Viborg. Til oktober kan man igen komme på lydighedscamp og få gode råd af nogle af verdens bedste trænere. Tilmelding åbner fredag

Japansk VM-dommer dømte agility i Viborg

15-04-2019 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I weekenden var der atter engang agility hos Miriam Søndergaard i Indog Elite Center i Viborg. Arrangementet, der satte deltagerrekord, havde prominent dommerbesøg

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen

bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Må min hund spise ærter?

03-08-2017 13:25, af Anne Ekenberg

Foråret og sommeren er højsæson for ærter fra vores egne haver. Vi elsker dem – især selve ærten, men mange synes også godt om bælgen, hvis man har fjernet den seje hinde indeni.  Det hele kan heldigvis også spises af vores hunde.

Bravecto sendt til undersøgelse

19-07-2017 12:10, af Anne Ekenberg

På de sociale medier har der længe verseret en heftig diskussion for og imod utøjsmidlet og tyggetabletten Bravecto. Rigtig mange har ikke haft problemer i forbindelse med, at deres hund har indtaget pillen, men nogle har desværre oplevet  mere eller mindre alvorlige bivirkninger. Nu har den europæiske lægemiddelmyndighed, European Medical Agency, set på sagen.

Stor forvirring om mulig hvalpefabrik i Hadsund

08-07-2019 12:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Da den nye dyreværnsenhed i Nordjyllands Politi slog til mod en adresse i Hadsund, mente man, der kunne være tale om en hvalpefabrik. Leder af enheden holder fast i opfattelsen

Hold seniorhunden frisk

14-07-2019 12:00, af Astrid Gerd Holtet

Med alderen får mange hunde problemer med stive og ømme led i ben og ryg - det kan begrænse hunden og påvirke dens livskvalitet. Heldigvis er der flere ting, du kan gøre for at hjælpe din seniorhund forblive aktiv så længe som muligt

Hunde i vandet ved stranden

07-07-2017 10:11, af Anne Ekenberg

Hunde skal være i snor i sommerhalvåret, når de færdes ved stranden. Men hvad nu, når de er ude i vandet? Hvilke regler gælder så? Og hvad med “Blå flag”- strande?

Skal du have hund? - Vælg den rigtige race!

13-10-2017 10:10, af Marlene Goldbæk Johansen

Hvert år bliver over 12.000 raske hunde aflivet i Danmark, fordi deres mennesker ikke længere kan eller vil beholde dem.

Det er ofte hundenes adfærd, som volder problemer, og problemerne skyldes næsten altid, at ejeren ikke var ordentligt afklaret omkring det at have hund – og om det rette racevalg, inden hunden blev anskaffet.

Det er uendelig vigtigt, at man vælger en race, der passer til lige netop det liv, man lever – og at man kan honorere racens behov. Både for hundens og for ejerens skyld!

Her kan du læse de portrætter af forskellige racer, der har været bragt i magasinet HUNDEN.

Overblik: Regler for hunde på fly

16-03-2018 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Ønsker man at få sin hund med på en rejse, er der stor forskel på reglerne hos de enkelte flyselskaber. Derfor er det vigtigt, at man sætter sig ind i selskabets regler, inden man drager mod lufthavnen. Vi bringer her et overblik

NOSTALGI: Ærligt dommerreferat

15-07-2019 12:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Vi bringer her et ærligt referat fra DKK’s internationale udstilling i Aalborg 18-19 oktober 1969 af dommer Alexander Krasilnikoff

Hjælp - min hund vil ikke spise!

09-12-2017 10:21, af Astrid Gerd Holtet

Kortere eller længere perioder med manglende appetit hos hunden er noget mange hundeejere oplever i løbet af hundens liv. Nogle gange er det forbigående og ganske harmløst, andre gange er det udtryk for sygdom. Hvad skal du så holde øje med, når din hund ikke vil spise sin mad?

Må min hund spise jordbær?

16-07-2017 10:07, af Anne Ekenberg

Jeg går ofte tur på en skøn natursti. Tidligere var det en jernbanestrækning, men for mange år siden blev den nedlagt, og i dag har mennesker og dyr glæde af den. På denne tid af året myldre det frem med skovjordbær. Som små røde perler lyser de op i alt det grønne, og jeg elsker at plukke af dem, når jeg med egne øjne kan se, at de modne. Og mine hunde elsker dem også, men må de egentlig få dem?