Må min hund spise pærer?

17-08-2017 14:24, af Anne Ekenberg

Æbler og pærer. Udtrykket får mange til at tænke på matematikstykkerne i skolen, hvor man i hovedet skulle regne ud, hvor mange penge man skulle have tilbage for ¾ kilo æbler og pærer, hvis man betalte 20 kr, og et halvt kilo kostede 8 kr. Ren nostalgi i en tid, hvor lommeregneren og andre dingenoter på mobilen klare den slags regnestykker.

Copyright Ridehesten.com

Hunde kan tåle æbler, men kan de også tåle pærer?

Ja, det kan de heldigvis. Vi kan jo godt lide at dele det mad, som vi selv synes om, med vores hunde, så det er godt at vide, at en sød og saftig pærer er fin som hundesnack.  

Alt med måde

Pærer er fulde af C- og A-vitaminer og fibre, men ligesom med så meget andet menneskeføde skal man passe på ikke at overfodre sin hund med pærer, da det kan give mavepine. Tommelfingerreglen er, at godbidder ikke må overstige 10% af hundens daglige foderindtag. For små hunde betyder det, at en skive om dagen måske kan være rigeligt.

Pærer kan også medføre et par ekstra kilo på sidebenene, hvis din hund f. eks. har fri adgang til nedfaldspærer. Pærer består overvejende af kulhydrat i form af frugtsukker, så her er altså også grund til at passe lidt på, hvis man ejer en madglad hund.

Passende stykker og ingen frø

Som altid skal stykkerne være af passende størrelse, så hunde ikke kvæles i dem. Frøene bør du også pille ud, da de ligesom med æbler indeholder cyanid.

Kilde: akc.com, maddata.dk

Læs også

Ny bog: Danske hundeejere skal lære om foder

16-05-2019 15:22, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Dyrlæge Therese G. Horsbjerg udgiver i samarbejde med Bacterfield en bog, som skal guide danske hundeejere gennem den store foderjungle

Er din hund en hvalp eller en junior hund?

14-02-2019 15:01, af Marco Ishøj, Anicura

Langt de fleste hundeejere, skelner ikke imellem om deres hund er en hvalp eller junior hund, hvilket kan resultere i, at knogler og muskler ikke udvikles korrekt

Hvad er spiserørsforstørrelse?

10-12-2018 08:23, af Astrid Holtet

Spiserørsforstørrelse kaldes også for mega-oesophagus og kan gøre det svært for hunden at synke sit foder

 

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen

bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Bravecto sendt til undersøgelse

19-07-2017 12:10, af Anne Ekenberg

På de sociale medier har der længe verseret en heftig diskussion for og imod utøjsmidlet og tyggetabletten Bravecto. Rigtig mange har ikke haft problemer i forbindelse med, at deres hund har indtaget pillen, men nogle har desværre oplevet  mere eller mindre alvorlige bivirkninger. Nu har den europæiske lægemiddelmyndighed, European Medical Agency, set på sagen.

Må min hund spise ærter?

03-08-2017 13:25, af Anne Ekenberg

Foråret og sommeren er højsæson for ærter fra vores egne haver. Vi elsker dem – især selve ærten, men mange synes også godt om bælgen, hvis man har fjernet den seje hinde indeni.  Det hele kan heldigvis også spises af vores hunde.

Hunde i vandet ved stranden

07-07-2017 10:11, af Anne Ekenberg

Hunde skal være i snor i sommerhalvåret, når de færdes ved stranden. Men hvad nu, når de er ude i vandet? Hvilke regler gælder så? Og hvad med “Blå flag”- strande?

Hold seniorhunden frisk

14-07-2019 12:00, af Astrid Gerd Holtet

Med alderen får mange hunde problemer med stive og ømme led i ben og ryg - det kan begrænse hunden og påvirke dens livskvalitet. Heldigvis er der flere ting, du kan gøre for at hjælpe din seniorhund forblive aktiv så længe som muligt

Skal du have hund? - Vælg den rigtige race!

13-10-2017 10:10, af Marlene Goldbæk Johansen

Hvert år bliver over 12.000 raske hunde aflivet i Danmark, fordi deres mennesker ikke længere kan eller vil beholde dem.

Det er ofte hundenes adfærd, som volder problemer, og problemerne skyldes næsten altid, at ejeren ikke var ordentligt afklaret omkring det at have hund – og om det rette racevalg, inden hunden blev anskaffet.

Det er uendelig vigtigt, at man vælger en race, der passer til lige netop det liv, man lever – og at man kan honorere racens behov. Både for hundens og for ejerens skyld!

Her kan du læse de portrætter af forskellige racer, der har været bragt i magasinet HUNDEN.

Stor forvirring om mulig hvalpefabrik i Hadsund

08-07-2019 12:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Da den nye dyreværnsenhed i Nordjyllands Politi slog til mod en adresse i Hadsund, mente man, der kunne være tale om en hvalpefabrik. Leder af enheden holder fast i opfattelsen

Overblik: Regler for hunde på fly

16-03-2018 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Ønsker man at få sin hund med på en rejse, er der stor forskel på reglerne hos de enkelte flyselskaber. Derfor er det vigtigt, at man sætter sig ind i selskabets regler, inden man drager mod lufthavnen. Vi bringer her et overblik

NOSTALGI: Ærligt dommerreferat

15-07-2019 12:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Vi bringer her et ærligt referat fra DKK’s internationale udstilling i Aalborg 18-19 oktober 1969 af dommer Alexander Krasilnikoff

Hjælp - min hund vil ikke spise!

09-12-2017 10:21, af Astrid Gerd Holtet

Kortere eller længere perioder med manglende appetit hos hunden er noget mange hundeejere oplever i løbet af hundens liv. Nogle gange er det forbigående og ganske harmløst, andre gange er det udtryk for sygdom. Hvad skal du så holde øje med, når din hund ikke vil spise sin mad?

Må min hund spise jordbær?

16-07-2017 10:07, af Anne Ekenberg

Jeg går ofte tur på en skøn natursti. Tidligere var det en jernbanestrækning, men for mange år siden blev den nedlagt, og i dag har mennesker og dyr glæde af den. På denne tid af året myldre det frem med skovjordbær. Som små røde perler lyser de op i alt det grønne, og jeg elsker at plukke af dem, når jeg med egne øjne kan se, at de modne. Og mine hunde elsker dem også, men må de egentlig få dem?