Hvorfor skinner hundens øjne i mørket?

06-01-2019 08:05, af Astrid Gerd Holtet

Hundes øjne kan reflektere lyset. Det gør dem bedre til at se, når der ikke er meget lys, og får deres øjne til at skinne, når man lyser på dem i mørket

Copyright Ridehesten.com
Foto: Shutterstock

Kommer du kørende om aften eller natten, og rammer lyset fra dine billygter en hund i vejkanten, vil dens øjne skinne tydeligt i mørket. Er hunden i følgeskab med en ejer, vil du se, at ejerens øjne ikke skinner på samme måde som hundens.

Det sker fordi hundens øjne har et særligt reflekterende cellelag, som ikke findes hos mennesker. Disse reflekterende celler, får hundens øjne til at skinne og gør hunden bedre til at se, når lyset er sparsomt.

Det reflekterende tapetum lucidum

De særlige celler, der reflekterer lyset, ligger i et lag i den bageste del af øjeæblet. Dette lag kaldes tapetum lucidum, eller ’det lysende tapet’. Når lyset passerer ind igennem hundens øje, rammer det laget af reflekterende celler og kastes tilbage, som fra et spejl. På den måde genbruger øjet lyset flere gange, og det er med til at gøre øjet mere lysfølsomt. Noget af lyset kastes helt ud af øjet, og det er det, der får øjet til at skinne. Hos hunde ser det lys, der kastes tilbage, hvidligt eller gulligt ud.

Andre dyr har også et reflekterende cellelag

At mennesker har ikke dette reflekterende cellelag, betyder at hunden er bedre til at se i mørket og ved skumringstid, end vi er. Ud over hunden, ses de særlige reflekterende celler hos en lang række andre dyr - typisk dyr der er nat eller skumringsaktive.

/Astrid Holtet, dyrlæge

Læs også

Stress - Sådan hjælper du din hund

26-06-2019 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Akupunktør, zoneterapeut, forfatter og underviser Vivian Birlie skriver

Røntgenundersøgelse – hvordan og hvorfor?

25-06-2019 08:40, af Astrid Gerd Holtet

Røntgenundersøgelser er et vigtigt redskab for dyrlægen – men hvordan virker det og hvad kan det bruges til?

Babesiose – en flåtbåren sygdom

24-06-2019 08:48, af Astrid Gerd Holtet

Med engflåtens mulige indtog i Danmark følger en flåtbåren sygdom, Babesiose, som hundeejere skal være opmærksom på

Blind labrador er terapihund

26-07-2017 22:46, af Anne Ekenberg

Harley – en 10 år gammel gul Labrador, som bor Greenville, South Carolina, blev blind på begge øjne. Alligevel elsker hun sit arbejde som terapihund på det lokale hospital.

Bliv set i mørket

09-10-2018 08:17, af Astrid Gerd Holtet

Når mørket falder på er hundeluftere – og andre der færdes i trafikken – i større risiko for at komme til skade i trafikken. Med lys og reflekser, kan du nedsætte risikoen for at komme galt afsted 

Rindende øjne hos hunde

19-12-2017 08:28, af Astrid Gerd Holtet

Øjne der løber er et almindelig problem hos hunde – men hvad kan det skyldes? Vi ser nærmere på rindende øjne! 

Udstilling Fredericia: 13.500 poter på ét sted

06-02-2019 08:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

De er her alle sammen: Labrador, schæfer og collie. Og de mere sjældne racer som hollandsk kooikerhondje og porcelaine. Kom og mød 3384 hunde fordelt på 253 forskellige racer, når Dansk Kennel Klub afholder årets første udstilling i MesseC i Fredericia lørdag og søndag 9. og 10. februar. Her er der også mulighed for at få en professionel dommers øjne på din egen hund, få en snak om opdræt og børnene kan lege og bage hundekiks i det store børneområde

Må min hund spise jordbær?

16-07-2017 10:07, af Anne Ekenberg

Jeg går ofte tur på en skøn natursti. Tidligere var det en jernbanestrækning, men for mange år siden blev den nedlagt, og i dag har mennesker og dyr glæde af den. På denne tid af året myldre det frem med skovjordbær. Som små røde perler lyser de op i alt det grønne, og jeg elsker at plukke af dem, når jeg med egne øjne kan se, at de modne. Og mine hunde elsker dem også, men må de egentlig få dem?

Sådan giver man hunden øjendråber

23-04-2019 08:24, af Astrid Holtet

Mange hundeejere oplever at skulle give deres hund øjendråber, men det er ikke altid let. Her får du tre gode råd til at give din hund øjendråber

Hundens særlige øjenteknik

19-06-2019 08:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Kender du det der lille særlige ryk med øjenbrynet, en hund kan foretage? Her kan du læse lidt om det

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen

bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Tyve, vogt jer! Lulu er i byen

22-06-2019 11:16, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Lulu er en af de racer, der ikke findes så mange af i Danmark. Hun er en polski owczarek podhalanski, en race, der findes cirka 30 af i landet

 

Rørende gensynsglæde ved Ring 7

23-06-2019 12:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Som opdrætter er det altid lidt svært at give sine hvalpe videre. Det er det også for Kate Frederiksen, der har opdrættet groenendael siden starten af 90’erne. I Vejen mødte hun en af sine hvalpe

Bravecto sendt til undersøgelse

19-07-2017 12:10, af Anne Ekenberg

På de sociale medier har der længe verseret en heftig diskussion for og imod utøjsmidlet og tyggetabletten Bravecto. Rigtig mange har ikke haft problemer i forbindelse med, at deres hund har indtaget pillen, men nogle har desværre oplevet  mere eller mindre alvorlige bivirkninger. Nu har den europæiske lægemiddelmyndighed, European Medical Agency, set på sagen.

Må min hund spise jordbær?

16-07-2017 10:07, af Anne Ekenberg

Jeg går ofte tur på en skøn natursti. Tidligere var det en jernbanestrækning, men for mange år siden blev den nedlagt, og i dag har mennesker og dyr glæde af den. På denne tid af året myldre det frem med skovjordbær. Som små røde perler lyser de op i alt det grønne, og jeg elsker at plukke af dem, når jeg med egne øjne kan se, at de modne. Og mine hunde elsker dem også, men må de egentlig få dem?

Lille hund på bagsædet kan ramme som en hest

12-06-2019 15:15, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Det er ikke et lovkrav i Danmark, at hunde skal være fastspændt eller i bur under bilkørsel. Men kolliderer du med 90 km/t kan en lille hund på 6 kg ramme de foransiddende med en vægt svarende til 700 kg.

Hundevæddeløb ikke et problem i Danmark

18-06-2019 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Efter nyheden fra England om, at hundevæddeløb sidste år kostede 1000 hunde livet, og at flere derfor ønsker sporten forbudt, tog vi en snak med en dansk repræsentant for sporten

Shyloch Statement gjorde det igen

22-06-2019 18:50, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Norske Helge Kvivesen og hans Shyloch Statement tog for anden dag i træk BIS 1 i Vejen

28 dygtige juniorhandlere

23-06-2019 08:12, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Lørdag stillede hele 28 juniorhandlere til start ved konkurrencen, der blev en svær opgave for den australske dommer

Skal du have hund? - Vælg den rigtige race!

13-10-2017 10:10, af Marlene Goldbæk Johansen

Hvert år bliver over 12.000 raske hunde aflivet i Danmark, fordi deres mennesker ikke længere kan eller vil beholde dem.

Det er ofte hundenes adfærd, som volder problemer, og problemerne skyldes næsten altid, at ejeren ikke var ordentligt afklaret omkring det at have hund – og om det rette racevalg, inden hunden blev anskaffet.

Det er uendelig vigtigt, at man vælger en race, der passer til lige netop det liv, man lever – og at man kan honorere racens behov. Både for hundens og for ejerens skyld!

Her kan du læse de portrætter af forskellige racer, der har været bragt i magasinet HUNDEN.

Anklage: Betjent angreb kollega med hund

18-06-2019 09:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

En betjent i Københavns Politi er under mistanke for at have udsat en kollega for et hundebid, viser aktindsigt fra Rigspolitiet