Hundeejere er dårlige til at afmåle foderet

19-10-2019 10:06, af Astrid Gerd Holtet

Nyt studie viser at hundeejere er dårlige til at afmåle den rigtige mængde af foder til deres hund – og det kan ende i underernæring eller overvægt

Copyright Ridehesten.com

Et nyt studie fra universitet i Guelph undersøgte hundeejeres evne til at afmåle den rigtige mængde mad til deres hunde, når de bruge en kop eller et målebæger – og forskerne opdagede at hundeejerne ofte målte forkert.

Nogle ejere gav alt for lidt eller alt for meget

I studiet, der for nyligt er udgivet i det videnskabelige tidsskrift Veterinary Record, blev 100 hundeejere bedt om at afmåle en bestemt mængde hundemad i forskellige typer af målebægere, hvorefter portionen blev tjekket på en vægt.

Vejningen viste at de udmålte portioner varierede meget og at de ofte var meget forkerte. Udmålingerne spændte fra en 48% underestimering til en 152% overestimering, og fejlene var størst, når portionerne var små.

Overvægt er et stigende problem hos hunde, og forskerne bag studiet peger på at afmåling i bæger kan øge risikoen for at hunde får for meget at spise – især hos de små racer.

Brug en vægt i stedet

Generelt viste studiet at det var svært for ejerne af måle rigtigt, men det gav især udfordringer når, der skulle måles meget lidt op i en forholdsvis stor kop. Jo tættere portionsstørrelsen var på at fylde hele koppen, jo lettere var det at udmåle den rigtigt. Skal man afmåle sin hunds foder i et målebæger, kan det dermed være en fordel af finde et, der passer nogenlunde med portionstørrelsen. Ifølge forskerholdet er det bedste dog, at bægeret helt gemmes væk, og afmålingen i stedet foretages på en vægt.

KILDER:

Jason B Coe, Alexandra Rankovic, Tara R Edwards, Jacqueline M Parr. Dog owner’s accuracy measuring different volumes of dry dog food using three different measuring devices. Veterinary Record, 2019; vetrec-2018-105319

 

University of Guelph. "Dog owners often inaccurately measure out kibble." ScienceDaily. ScienceDaily, 7 October 2019.

 

Læs også

Lea Nor: Kiddo blev min healer

14-11-2019 12:51, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Da Lea Nor anskaffede sig en border collie var planen, at de skulle konkurrere sammen. Kiddo var dog en helt anden slags hund, og det har sat spor i Lea Nor

Hund boede i bil i Roskilde

11-11-2019 12:47, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Dyrenes Beskyttelse oplever rekordmange svigtede dyr for tiden. En af dem er Ayoe, der absolut ikke har haft en nem start på livet

Atopi – når hunden udvikler allergier

11-11-2019 08:30, af Astrid Holtet

Atopi er en betegnelse der bruges, når en hund har en medfødt tendens til at udvikle allergiske reaktioner – og hunde med atopiplages ofte af generende kløe

Må min hund spise mælkebøtter?

28-07-2017 12:54, af Anne Ekenberg

Mælkebøtter er faktisk ret sunde for os mennesker. Vi kan bruge alle dele i madlavning, og minsandten om de ikke også er sunde for vores hunde.

Må min hund spise broccoli?

04-08-2017 13:32, af Anne Ekenberg

Hvis man laver en søgning på ”hund + broccoli” får man et hav af svar, for der er næsten lige så mange meninger, som der er søgesresultater. Og svaret er da også lidt blandet. Broccoli indeholder nemlig giftstoffet isothiocyanat. Så kan vores hunde egentlig tåle broccoli?

Må min hund spise rosenkål?

10-08-2017 13:58, af Anne Ekenberg

Rosenkål… Kogt eller dampet med lidt smør, eller måske ristet med mandelsplitter og revet appelsin. Nogle elsker den, andre er knapt så begejstret for denne lille runde tingest. Men er de sunde for vores hunde?

Efterlysning af foder til hjemløses hunde gav pote

14-06-2014 08:33, af Tine Luther
Den fynske afdeling af forenigen Hjemløses hunde i Danmark stod i sidste uge med et næsten fuldstændig tomt foderlager. En efterlysning vis pressen har fået hjælpen til at vælte ind. Måske har du også lyst at hjælpe?

Må min hund spise vindruer og rosiner?

29-07-2017 13:00, af Anne Ekenberg

Mine vindruer er lige til at plukke. Grønne og saftige og fulde af smag bruger jeg dem i salaten sammen med rucola, feta og ristede pinjekerner. Vi elsker vindruer, men de er og bliver det rene gift for vores hunde.

Foder stjålet fra hundehospice

07-04-2014 13:06, af Tine Luther
Damgårds Hundehospice på Fyn har haft ubudne gæster– og står nu med et tomt foderrum. Derfor beder hospicet om hjælp.

Må min hund spise peberfrugt?

25-07-2017 09:39, af Anne Ekenberg

Rød, gul, grøn – som et trafiklys lyser de op i maden. Rå eller stegte smager de godt – de røde og gule peberfrugter er mine favoritter, da sukkerindholdet er lidt højere end i de grønne peberfrugter. Sukker… Vi elsker det, og mange hunde er også glade for det. Men er peberfrugter nu godt for vores hunde?

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen

bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

7 grunde til at sove med hunden

12-11-2019 09:19, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Det blæser udenfor, og man har mest lyst til at putte sig under dynen. Men er det egentlig en god ide at tage hunden med sig under dynen?

6 gode råd, hvis din hund bliver ramt af en bil

10-11-2019 11:13, af Astrid Gerd Holtet

Hvad gør du, hvis uheldet er ude og din hund bliver ramt af en bil?

Dyreværnet jubler

13-11-2019 08:36, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I sagen om de to serbiske shih-tzu hvalpe er der nu godt nyt for hundene og for Dyreværnet

Så vigtig er belønningsbaseret træning