Vidste du at…

13-07-2017 12:41, af Anne Ekenberg

For år tilbage havde jeg min lille bomuldshund kaldet Eddie med på arbejdet. Jeg var idrætslærer, og denne dag skinnede solen fra en skyfri himmel, så vi skulle naturligvis være udenfor. Eddie løb rundt og snusede til alle de ting, hunde nu engang finder interessante, mens jeg efter bedste evne underviste i kunsten at sparke til en bold.

Copyright Ridehesten.com

Én af eleverne, som ikke kunne være med, kom hen til mig:

– Anne, må jeg hilse på Eddie, spurgte hun.

– Ja, naturligvis må du det, sagde jeg. Han er mild og god og vil sikkert gerne kæles lidt for.

Eleven – lad os for nemhedens skyld kalde hende Ida – gik hen mod Eddie, men han flyttede sig.

Ida gik igen hen mod ham, og det samme skete. Han flyttede sig. Og igen en tredje gang flyttede han sig, da hun fulgte efter ham.

–  Det var da mærkeligt, vrissede hun lidt. – Kan han ikke lide mig, eller kan han ikke lide at blive klappet?

– Ork, jo, Ida, men du går altså direkte hen imod ham, og det opfatter han som en trussel.

Og så måtte jeg forklare Ida, at i naturen går man ikke direkte hen imod hinanden, hvis man vil være venner. Hvis man i naturen vil være venner, nærmer man sig hinanden i en blød bue.

Så Ida gik i en blød bue hen mod Eddie og kunne derefter uden problemer sætte sig på hug og ae ham.

Læs også: Jorba og Babli redder de sidste enhjørninge

Læren er, at i naturen er den direkte vej forbundet med fare. Og det er egentlig logisk nok, når man tænker over det. For jægeren er den direkte vej den korteste og hurtigste, hvis byttet skal nedlægges. Eller risikerer jægeren, at byttet spotter jægeren og tager flugten. Og vi ser også to aggressive hanner tage den direkte rute, når de vil slås. De løber uden slinger mod hinanden og ramler sammen i et kæmpe slagsmål. Men sådan opfører man sig altså kun, hvis man har ondt i sinde – ikke hvis man vil være venner.

Vi ser det også hos f.eks. heste, som ikke kender hinanden så godt. De vil nærme sig hinanden i slangegang, som efterligner, at de græsser. Og hunde vil altså nærme sig hinanden i bløde buer, som om de snuser til noget i græsset.

Denne viden kan vi bruge derhjemme.

Så næste gang, du nærmer dig din hund, så prøv at gøre banen lidt blød og buet. Læg så mærke til, om ikke din hund blot bliver siddende i stedet for at springe til siden, som var den bange. Måske gaber den, eller måske kigger den lidt til siden for også selv at signalere: ”Jeg er heller ikke en trussel”.

Hvis du alligevel er nødt til at tage den direkte vej, så send et dæmpende signal ved f.eks. at stikke tungespidsen lidt ud af munden eller kigge til siden. Så har du sagt følgende til din hund: ”Jeg vil dig ikke noget ondt  – jeg skal blot den vej”.

Læs også

Dirigering som sjov hverdagsaktivering

24-05-2017 16:00, af Anne Ekenberg

En god måde at etablere kontakt og øge motivationen for samarbejde imellem dig og din hund er at supplere den mere seriøse træning med sjove øvelser

Hundekidnappere kræver 130.000 kr. i løsesum – ellers bliver hunden hængt

01-01-2017 13:21, af Kasper Larsson
Brutale hundekidnappere har etableret kontakt med en fortvivlet familie, hvis boxer forsvandt lige før jul

Hvalpe aflivet grundet dødelig virus

28-11-2016 08:57, af Kasper Larsson
Kontakt straks dyrlægen, hvis din hund viser symptomerne på at være smittet med den frygtede virus

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Marie Helene Rigård Rohleder

Webredaktør og nyhedsvagt

Marie Helene Rigård Rohleder

mhr@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Har min hund feber?

07-12-2017 08:24, af Astrid Gerd Holtet

Det er en skrøne, at man kan vurdere hundens kropstemperatur på snuden eller poterne. Men hvad skal du så gøre, hvis du tror din hund har feber?  

Er min hund tyk?

10-12-2017 17:01, af Astrid Gerd Holtet

Overvægt og fedme er et stigende problem blandt danske familiehunde, men ofte kan det være svært for ejeren at se, at hunden vejer for meget 

Når det buldrer og brager udenfor

09-12-2017 19:10, af Astrid Gerd Holtet

Nytårsaften kan være en voldsom og ubehagelig oplevelse for nogle hunde – hvad kan du gøre for at hjælpe?  

Sne kan give dårlig mave

10-12-2017 08:09, af Astrid Gerd Holtet

Hvis sneen begynder at dale, kan nogle hundeejere opleve at hunden spiser af sneen – og det kan give dårlig mave. Vi ser nærmere på hvad der sker

Pas på Fido i december - julemad er ikke hundeæde

11-12-2017 09:46, af Agria Dyreforsikring/ pressemeddelelse

Tal fra Agria Dyreforsikring viser, at december måned er den tid på året, hvor flest hunde må forbi en dyrlæge på grund af madforgiftning. Det skyldes, at velmenende ejere fodrer hunden med julemad, som den ikke kan tåle. Hvis Fido skal have ekstra julegodter i december, hvorfor så ikke bage dem selv?

Min hund er kræsen – Hvad gør jeg?

12-12-2017 16:28, af Sandra Lund Brudlykke og Amanda Friedel Jakobsen

Findes der kræsne hunde, eller er det noget man som ejer selv får sin hund til at være? En klar foderstrategi eller et foderskift er ting, man kan overveje for at komme kræsenheden til livs

Röskvas rejse

05-12-2017 18:20, af Marie Helene Rigård Rohleder

Den islandske fårehund Surtsey’s R-Röskvas rejse begyndte for 2 ½ år siden i en hvalpekasse på Fyns land. Derefter boede den i en kort periode i Østrig, som endte i et gidseldrama, hvorefter hunden blev hentet tilbage til Fyn, og for en måned siden var hun til parring i Frankfurt

Hjælp hunden når den skal til dyrlæge

08-12-2017 17:30, af Astrid Gerd Holtet

Hunde kan ikke fortælle os, hvordan de har det, og derfor er de afhængige af, at vi kan formidle deres problemer, når vi tager dem til dyrlægen – så hvordan forbereder du dig bedst, når din hund skal undersøges? 

Pas på juledekorationerne i december

06-12-2017 16:57, af Astrid Gerd Holtet

I takt med at julen nærmer sig, dukker der mere og mere julepynt op i mange danske hjem. Men en del af de planter, vi bruger til at pynte vores huse, er giftige

Er hunden din nye løbemakker?

07-12-2017 16:24, af Astrid Gerd Holtet

Mange hundeejere nyder at løbe med deres hund – vi ser på, hvad der er vigtigt at huske, når I træner sammen