Vidste du at…

13-07-2017 12:41, af Anne Ekenberg

For år tilbage havde jeg min lille bomuldshund kaldet Eddie med på arbejdet. Jeg var idrætslærer, og denne dag skinnede solen fra en skyfri himmel, så vi skulle naturligvis være udenfor. Eddie løb rundt og snusede til alle de ting, hunde nu engang finder interessante, mens jeg efter bedste evne underviste i kunsten at sparke til en bold.

Copyright Ridehesten.com

Én af eleverne, som ikke kunne være med, kom hen til mig:

– Anne, må jeg hilse på Eddie, spurgte hun.

– Ja, naturligvis må du det, sagde jeg. Han er mild og god og vil sikkert gerne kæles lidt for.

Eleven – lad os for nemhedens skyld kalde hende Ida – gik hen mod Eddie, men han flyttede sig.

Ida gik igen hen mod ham, og det samme skete. Han flyttede sig. Og igen en tredje gang flyttede han sig, da hun fulgte efter ham.

–  Det var da mærkeligt, vrissede hun lidt. – Kan han ikke lide mig, eller kan han ikke lide at blive klappet?

– Ork, jo, Ida, men du går altså direkte hen imod ham, og det opfatter han som en trussel.

Og så måtte jeg forklare Ida, at i naturen går man ikke direkte hen imod hinanden, hvis man vil være venner. Hvis man i naturen vil være venner, nærmer man sig hinanden i en blød bue.

Så Ida gik i en blød bue hen mod Eddie og kunne derefter uden problemer sætte sig på hug og ae ham.

Læs også: Jorba og Babli redder de sidste enhjørninge

Læren er, at i naturen er den direkte vej forbundet med fare. Og det er egentlig logisk nok, når man tænker over det. For jægeren er den direkte vej den korteste og hurtigste, hvis byttet skal nedlægges. Eller risikerer jægeren, at byttet spotter jægeren og tager flugten. Og vi ser også to aggressive hanner tage den direkte rute, når de vil slås. De løber uden slinger mod hinanden og ramler sammen i et kæmpe slagsmål. Men sådan opfører man sig altså kun, hvis man har ondt i sinde – ikke hvis man vil være venner.

Vi ser det også hos f.eks. heste, som ikke kender hinanden så godt. De vil nærme sig hinanden i slangegang, som efterligner, at de græsser. Og hunde vil altså nærme sig hinanden i bløde buer, som om de snuser til noget i græsset.

Denne viden kan vi bruge derhjemme.

Så næste gang, du nærmer dig din hund, så prøv at gøre banen lidt blød og buet. Læg så mærke til, om ikke din hund blot bliver siddende i stedet for at springe til siden, som var den bange. Måske gaber den, eller måske kigger den lidt til siden for også selv at signalere: ”Jeg er heller ikke en trussel”.

Hvis du alligevel er nødt til at tage den direkte vej, så send et dæmpende signal ved f.eks. at stikke tungespidsen lidt ud af munden eller kigge til siden. Så har du sagt følgende til din hund: ”Jeg vil dig ikke noget ondt  – jeg skal blot den vej”.

Læs også

Dirigering som sjov hverdagsaktivering

24-05-2017 16:00, af Anne Ekenberg

En god måde at etablere kontakt og øge motivationen for samarbejde imellem dig og din hund er at supplere den mere seriøse træning med sjove øvelser

Hundekidnappere kræver 130.000 kr. i løsesum – ellers bliver hunden hængt

01-01-2017 13:21, af Kasper Larsson
Brutale hundekidnappere har etableret kontakt med en fortvivlet familie, hvis boxer forsvandt lige før jul

Hvalpe aflivet grundet dødelig virus

28-11-2016 08:57, af Kasper Larsson
Kontakt straks dyrlægen, hvis din hund viser symptomerne på at være smittet med den frygtede virus

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Marie Helene Rigård Rohleder

Webredaktør og nyhedsvagt

Marie Helene Rigård Rohleder

mhr@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Seniorhunden – 10 ting der sker når hunden bliver gammel

15-10-2017 12:03, af Astrid Gerd Holtet

Når hunden bliver gammel, sker der en masse ændringer, som har betydning for dens sundhed. Vi har kigget nærmere på ti af de ting, der ændrer sig hos seniorhunden. 

Tørre øjne – hvad er det?

14-10-2017 20:00, af Astrid Gerd Holtet

Sygdommen ”Tørre øjne” – eller Keratokonjunktivitis Sicca - kan, hvis ubehandlet, føre til nedsat syn og blindhed.  Hvad ligger bag de tørre øjne og hvad skal du holde øje med?  

Sygdommen bag vaccinationen – Herpesvirus

16-10-2017 15:02, af Astrid Gerd Holtet

Herpesvirus er en af årsagerne til tidlig hvalpedødelighed, og der findes ingen behandling for sygdommen – så hvordan kan den undgås? 

Eksklusivt kursus for hundepassere

12-10-2017 15:57, af Marie Helene Rigård Rohleder

Dogley og Dansk Kennel Klub afholder et fagligt kursus for hundepassere med undervisning af en af Danmarks dygtigste instruktører. Kurset vil forberede dig på mange af de situationer, der kan opstå, når du passer fremmede hunde og dermed ruste dig bedre til ansvaret som hundepasser

Min første hund

16-10-2017 11:48, af Cecilie Krarup

Juniorhandler og gymnasieelev Cecilie Krarup er fast blogger for hunden.dk. Her skriver hun om sit ungdomsliv med hunde, ringtræning og ambitioner inden for hundeudstillinger

Sygdommen bag vaccinationen – Smitsom leverbetændelse

13-10-2017 16:26, af Astrid Gerd Holtet

Smitsom leverbetændelse er én af de sygdomme vi kan vaccinere vores hunde imod, men hvad er det egentlig for en sygdom? 

Hvornår er hunden gammel?

16-02-2011 15:58, af Anne Kristine Tollestrup
Alderdom er en vej, vi alle må gå, men hvornår er alderdom så hård ved hunden, at det er på tide at hjælpe den til de evige jagtmarker? Det giver Fagdyrlæge Finn Boserup et svar på.

Hundevenlig ferie på Vemmetofte Camping

09-10-2017 11:45, af Marie Helene Rigård Rohleder

Vemmetofte Strand Camping er et ferieparadis for din hund. Stedet har egen legeplads til hunde, et hundebad og fælles gåture, fordi de vil skabe en feriemulighed for hele familien

Skal du have hund? - Vælg den rigtige race!

13-10-2017 10:10, af Marlene Goldbæk Johansen

Hvert år bliver over 12.000 raske hunde aflivet i Danmark, fordi deres mennesker ikke længere kan eller vil beholde dem.

Det er ofte hundenes adfærd, som volder problemer, og problemerne skyldes næsten altid, at ejeren ikke var ordentligt afklaret omkring det at have hund – og om det rette racevalg, inden hunden blev anskaffet.

Det er uendelig vigtigt, at man vælger en race, der passer til lige netop det liv, man lever – og at man kan honorere racens behov. Både for hundens og for ejerens skyld!

Her kan du læse de portrætter af forskellige racer, der har været bragt i magasinet HUNDEN.

Farvel til min bedste ven

02-10-2017 09:19, af Cecilie Krarup

Juniorhandler og gymnasieelev Cecilie Krarup er fast blogger for hunden.dk. Her skriver hun om sit ungdomsliv med hunde, ringtræning og ambitioner inden for hundeudstillinger