Vidste du at…

13-07-2017 12:41, af Anne Ekenberg

For år tilbage havde jeg min lille bomuldshund kaldet Eddie med på arbejdet. Jeg var idrætslærer, og denne dag skinnede solen fra en skyfri himmel, så vi skulle naturligvis være udenfor. Eddie løb rundt og snusede til alle de ting, hunde nu engang finder interessante, mens jeg efter bedste evne underviste i kunsten at sparke til en bold.

Copyright Ridehesten.com

Én af eleverne, som ikke kunne være med, kom hen til mig:

– Anne, må jeg hilse på Eddie, spurgte hun.

– Ja, naturligvis må du det, sagde jeg. Han er mild og god og vil sikkert gerne kæles lidt for.

Eleven – lad os for nemhedens skyld kalde hende Ida – gik hen mod Eddie, men han flyttede sig.

Ida gik igen hen mod ham, og det samme skete. Han flyttede sig. Og igen en tredje gang flyttede han sig, da hun fulgte efter ham.

–  Det var da mærkeligt, vrissede hun lidt. – Kan han ikke lide mig, eller kan han ikke lide at blive klappet?

– Ork, jo, Ida, men du går altså direkte hen imod ham, og det opfatter han som en trussel.

Og så måtte jeg forklare Ida, at i naturen går man ikke direkte hen imod hinanden, hvis man vil være venner. Hvis man i naturen vil være venner, nærmer man sig hinanden i en blød bue.

Så Ida gik i en blød bue hen mod Eddie og kunne derefter uden problemer sætte sig på hug og ae ham.

Læs også: Jorba og Babli redder de sidste enhjørninge

Læren er, at i naturen er den direkte vej forbundet med fare. Og det er egentlig logisk nok, når man tænker over det. For jægeren er den direkte vej den korteste og hurtigste, hvis byttet skal nedlægges. Eller risikerer jægeren, at byttet spotter jægeren og tager flugten. Og vi ser også to aggressive hanner tage den direkte rute, når de vil slås. De løber uden slinger mod hinanden og ramler sammen i et kæmpe slagsmål. Men sådan opfører man sig altså kun, hvis man har ondt i sinde – ikke hvis man vil være venner.

Vi ser det også hos f.eks. heste, som ikke kender hinanden så godt. De vil nærme sig hinanden i slangegang, som efterligner, at de græsser. Og hunde vil altså nærme sig hinanden i bløde buer, som om de snuser til noget i græsset.

Denne viden kan vi bruge derhjemme.

Så næste gang, du nærmer dig din hund, så prøv at gøre banen lidt blød og buet. Læg så mærke til, om ikke din hund blot bliver siddende i stedet for at springe til siden, som var den bange. Måske gaber den, eller måske kigger den lidt til siden for også selv at signalere: ”Jeg er heller ikke en trussel”.

Hvis du alligevel er nødt til at tage den direkte vej, så send et dæmpende signal ved f.eks. at stikke tungespidsen lidt ud af munden eller kigge til siden. Så har du sagt følgende til din hund: ”Jeg vil dig ikke noget ondt  – jeg skal blot den vej”.

Læs også

En tur i brændenælderne

01-07-2018 09:30, af Astrid Gerd Holtet

Med forår og sommer følger brændenælder i Danmark, og for både mennesker og hunde kan de være ganske ubehagelige at komme i kontakt med. Ofte giver de en kortvarig, men ubehagelig, smerte og kløe, men ikke alle hunde har lige stor tendens til at blive generet af de giftige planter 

15 minutter kan hjælpe en internathund

21-04-2018 08:35, af Astrid Gerd Holtet

Kan 15 minutters kontakt med en frivillig forbedre internathundes livskvalitet?  Ja, siger et nyt amerikansk studie  

Kontakt altid dyrlægen, hvis hunden har spist chokolade

27-03-2018 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Randers Dyrehospital har i løbet af weekenden fået tre hunde ind, der havde spist chokolade. Hundene er alle raske igen, og dyrlæge Lone Plum opfordrer hundeejere til at kontakte dyrlægen, hvis der er mistanke om, at ens hund har spist chokolade

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen

bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Jarnved advarer hundeejere efter næsten fatal fejl

16-08-2018 13:58, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Adfærdsbehandler og træningsinstruktør Irene Jarnved fik sig mandag noget af et chok, da hendes hund efter et maveonde spiste kantbånd fra bilen. Nu advarer hun andre hundeejere

Titertest – hvad er det?

13-08-2018 08:20, af Astrid Holtet

Titertest tilbydes hos flere og flere dyrlæger rundt omkring i landet – men hvad måler de egentlig?

Nej tak, servicehund forbudt

16-08-2018 08:44, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Frank Loklindt Sørensen er for tiden indlagt på Psykiatrisk Hospital i Risskov med en psykose. Derhjemme har han god hjælp af sin servicehund. Den er dog ikke velkommen på hospitalet, skriver Aarhus Stiftstidende

Akut betændelse i bugspytkirtel – en smertefuld og livstruende tilstand

05-08-2018 09:25, af Astrid Gerd Holtet

Bugspytkirtelbetændelse er en smertefuld reaktion, der kan blive livsfarlig og som kræver hurtig behandling

Dyrepræsident modtager ridderkors

03-08-2018 15:08, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Præsident i Dyrenes Beskyttelse, Per Jensen, har modtaget ridderkorset af Dannebrogordenen

Dårlige forhold under WDS i Holland

15-08-2018 08:55, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Hvad der skulle have været en fest for hunde og ejere, endte med at blive en udfordrende oplevelse grundet pladsproblemer og dårlige forhold for hundene

Russeren der elsker sin familie

19-08-2018 12:00, af Marie Helene Rigård Rohleder

En hund der lever for at elske sin familie. Sådan beskrives racen Russkaya tsvetnaya bolonka. Helle Sydendal har tre af slagsen. Hun udstiller på Bornholm i weekenden med den lille sorte russer Boris.  

Blandede oplevelser ved World Dog Show 2018

13-08-2018 14:55, af Marianne Haagen

Vi har modtaget en lille reportage fra Marianne Haagen, der var i Amsterdam med andre ejere af gammel dansk hønsehund. Reportagen fortæller både om flotte resultater og et noget forvirrende arrangement

BIS-vinder: Det er helt vanvittigt!

19-08-2018 18:42, af Marie Helene Rigård Rohleder

Det blev en dansk irsk setter, som vandt BIS på Bornholm denne søndag. En helt fantastisk oplevelse for ejerne Camilla og Nana Strüwing, som vinder BIS for første gang.

Simon Christensen: Udstillingen på Bornholm står mit hjerte nært

18-08-2018 10:53, af Marie Helene Rigård Rohleder

Siden 2003 har Simon Christensen været fast mandskab på alle DKK’s hundeudstillinger. Men for den indfødte bornholmer er udstillingen på solskinsøen den bedste.