Udseendet betyder mere, end vi tror

02-07-2019 08:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Selvom du måske vil påstå det modsatte, så betyder udseendet noget, både når du dater, og når du vælger hund

Copyright Ridehesten.com
Foto: Shutterstock

Når man sidder og udfylder en datingprofil hælder man ofte lidt ekstra krydderi på beskrivelsen af sig selv. Når man skal beskrive, hvad man søger, er man også ofte tilbøjelig til at danse lidt let rundt om sandheden. For er det nok, at personen er sød, rar, mild og god, eller betyder udseendet faktisk også en hel del?

Sandheden er, at udseendet betyder mere, end vi vil indrømme, og nu viser ny forskning, at det samme gælder, når vi vælger hund.

– Det folk siger, de søger i en hund, er ikke de krav, de vælger ud fra, siger Samantha Cohen i en pressemeddelelse, der har ledt undersøgelsen som Ph.D.-studerende i psykologi, hjerne- og kognitionsvidenskab fra Indiana Universitet.

Og vi har altså samme tendens til at vælge noget andet end vores præferencer, når vi vælger en partner, viser en anden undersøgelse fra Indiana Universitet.

 

Udseendet trumfer kravene
Forskerne sammenlignede derfor vores adfærdsmønster ved dating med den måde, vi udvælger vores firbenede venner på.

Forskerne kategoriserede hundene i 13 kategorier som blandt andet 'venlighed', 'alder' og 'farve' med flere. Derefter gav de over 1.200 besøgende på et dyreinternat et spørgskema, for at indsamle, hvilke kriterier de besøgende havde til deres nye kommende familiemedlem.

145 af de 1.200 besøgende valgte at adoptere en hund, og forskerne sammenlignede de besøgendes kriterier og deres endelige valg.

Mange vægtede, at hunden skulle være venlig, mens de i stedet endte med at vælge hunde ud fra deres alder eller om de var legesyge.

Og så betød det også noget, hvordan hunden så ud.

- Ligesom flere psykologer har påvist i speed-dating-eksperimenter, så betyder udseendet meget. De fleste hundeejere synes, at deres hund er flot, udtaler Samantha Cohen.

 

Læs også

Sorte hunde har sværere ved at finde nyt hjem

02-06-2018 08:26, af Astrid Gerd Holtet

Udseende har betydning, når vi skal vælge en ny hund – og måske især når det kommer til hunde på internater. Et nyt studie fra Tjekkiet viser blandt andet at sorte hunde sidder væsentligt længere tid i internater, inden de kommer ud til en ny familie

1. juni er Hundens Dag

31-05-2019 08:02, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Selv om – eller måske netop fordi - hunden er menneskets bedste ven, kræver et hvalpekøb forberedelse og omtanke. 1. juni sørger lokale hundeklubber og opdrættere for, at du kan opleve hele hunde-raceparaden på tæt hold og få gode råd til det perfekte match

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen

bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Bravecto sendt til undersøgelse

19-07-2017 12:10, af Anne Ekenberg

På de sociale medier har der længe verseret en heftig diskussion for og imod utøjsmidlet og tyggetabletten Bravecto. Rigtig mange har ikke haft problemer i forbindelse med, at deres hund har indtaget pillen, men nogle har desværre oplevet  mere eller mindre alvorlige bivirkninger. Nu har den europæiske lægemiddelmyndighed, European Medical Agency, set på sagen.

Må min hund spise ærter?

03-08-2017 13:25, af Anne Ekenberg

Foråret og sommeren er højsæson for ærter fra vores egne haver. Vi elsker dem – især selve ærten, men mange synes også godt om bælgen, hvis man har fjernet den seje hinde indeni.  Det hele kan heldigvis også spises af vores hunde.

Hunde i vandet ved stranden

07-07-2017 10:11, af Anne Ekenberg

Hunde skal være i snor i sommerhalvåret, når de færdes ved stranden. Men hvad nu, når de er ude i vandet? Hvilke regler gælder så? Og hvad med “Blå flag”- strande?

Hold seniorhunden frisk

14-07-2019 12:00, af Astrid Gerd Holtet

Med alderen får mange hunde problemer med stive og ømme led i ben og ryg - det kan begrænse hunden og påvirke dens livskvalitet. Heldigvis er der flere ting, du kan gøre for at hjælpe din seniorhund forblive aktiv så længe som muligt

Skal du have hund? - Vælg den rigtige race!

13-10-2017 10:10, af Marlene Goldbæk Johansen

Hvert år bliver over 12.000 raske hunde aflivet i Danmark, fordi deres mennesker ikke længere kan eller vil beholde dem.

Det er ofte hundenes adfærd, som volder problemer, og problemerne skyldes næsten altid, at ejeren ikke var ordentligt afklaret omkring det at have hund – og om det rette racevalg, inden hunden blev anskaffet.

Det er uendelig vigtigt, at man vælger en race, der passer til lige netop det liv, man lever – og at man kan honorere racens behov. Både for hundens og for ejerens skyld!

Her kan du læse de portrætter af forskellige racer, der har været bragt i magasinet HUNDEN.

Stor forvirring om mulig hvalpefabrik i Hadsund

08-07-2019 12:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Da den nye dyreværnsenhed i Nordjyllands Politi slog til mod en adresse i Hadsund, mente man, der kunne være tale om en hvalpefabrik. Leder af enheden holder fast i opfattelsen

Overblik: Regler for hunde på fly

16-03-2018 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Ønsker man at få sin hund med på en rejse, er der stor forskel på reglerne hos de enkelte flyselskaber. Derfor er det vigtigt, at man sætter sig ind i selskabets regler, inden man drager mod lufthavnen. Vi bringer her et overblik

NOSTALGI: Ærligt dommerreferat

15-07-2019 12:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Vi bringer her et ærligt referat fra DKK’s internationale udstilling i Aalborg 18-19 oktober 1969 af dommer Alexander Krasilnikoff

Hjælp - min hund vil ikke spise!

09-12-2017 10:21, af Astrid Gerd Holtet

Kortere eller længere perioder med manglende appetit hos hunden er noget mange hundeejere oplever i løbet af hundens liv. Nogle gange er det forbigående og ganske harmløst, andre gange er det udtryk for sygdom. Hvad skal du så holde øje med, når din hund ikke vil spise sin mad?

Må min hund spise jordbær?

16-07-2017 10:07, af Anne Ekenberg

Jeg går ofte tur på en skøn natursti. Tidligere var det en jernbanestrækning, men for mange år siden blev den nedlagt, og i dag har mennesker og dyr glæde af den. På denne tid af året myldre det frem med skovjordbær. Som små røde perler lyser de op i alt det grønne, og jeg elsker at plukke af dem, når jeg med egne øjne kan se, at de modne. Og mine hunde elsker dem også, men må de egentlig få dem?