Sygdommen bag vaccinationen – Parvovirus

07-10-2017 13:40, af Astrid Gerd Holtet

Nedstemthed, høj feber, opkast og blodig diarré er alle sammen symptomer på den frygtede sygdom forårsaget af en virus kaldet parvovirus, men hvad ligger der bag symptomerne?

Copyright Ridehesten.com
Foto:Shutterstock

Parvovirius er en virussygdom, der angriber tarmene hos hunde, og som spredes mellem hundene via afføringen. En syg hund kan udskille virussen inden symptomerne ses, og i op til 2 uger efter. Virussen er modstandsdygtig og kan leve i omgivelserne i meget lang tid, så ud over at smitten kan spredes fra hund til hund, kan den også spredes under sko, bildæk, og andre ting der kommer i kontakt med virussen efter den er udskilt.

Der ses høj feber, nedsat almentilstand samt voldsom opkast og blodig diarré. Opkast og diarréen medfører oftest en livstruende væskemangel. I unge individer kan der tilmed ses betændelse i hjertemuskulaturen, men det er dog forholdsvist sjældent.

Der findes ingen reel behandling for en infektion med parvovirius, men syge hunde kan gives en støttende behandling med blandt andet væske, der gives direkte ind i blodårene. Da sygdommen er meget smitsom, skal syge hunde holdes i isolation, for at hindre spredning til andre.

Alle hunde kan smittes med parvovirus, men især hvalpe og svækkede individer er særligt udsatte. De fleste hunde i Danmark er vaccineret mod infektionen, men der ses alligevel udbrud af sygdommen med jævne mellemrum.

Når hvalpen drikker råmælk fra moderen, får de en naturlig beskyttelse i form af moderens antistoffer, hvis moderen er vaccineret. De er i så fald godt beskyttet mod sygdommen indtil ca. seks ugers alderen, hvorefter beskyttelsen begynder at aftage. Hvalpe har derfor en sårbar periode fra de er seks uger og indtil deres vaccination er trådt i kraft og kan beskytte dem. I denne periode skal hvalpeejerne være særlig opmærksomme på hvilke hunde, hvalpen kommer i kontakt med.

Sygdommen er alvorlig og potentiel livstruende, men med den rette behandling kommer en del af de syge hunde sig igen. Jo yngre hunden er når den bliver smittet, jo større risiko er der dog for alvorlige komplikationer.

Dette er femte artikel i en serie, hvor vi kigger nærmere på de sygdomme som vi kan vaccinere vores hunde imod – næste gang ser vi på smitsom leverbetændelse.

/Astrid Gerd Holtet, dyrlæge 

Læs også

Hundesyge: Husk vaccinationen

02-07-2019 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Der er hundesyge i Skive. Derfor er det i denne tid ekstra vigtigt, at hunden er vaccineret, da den så er beskyttet mod den dødelige sygdom

Sygdommen bag vaccinationen - Leishmaniasis

21-10-2017 20:36, af Astrid Gerd Holtet

Overvejer du at tage mod varmere himmelstrøg, og skal hunden med, så skal du være opmærksom på sygdommen Leishmaniasis

Sygdommen bag vaccinationen – Borreliose

19-10-2017 18:39, af Astrid Gerd Holtet

Det er muligt at vaccinere sin hund mod sygdommen borreliose, men hvad er det for en sygdom der ligger bag vaccinationen?  

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen

bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Må min hund spise ærter?

03-08-2017 13:25, af Anne Ekenberg

Foråret og sommeren er højsæson for ærter fra vores egne haver. Vi elsker dem – især selve ærten, men mange synes også godt om bælgen, hvis man har fjernet den seje hinde indeni.  Det hele kan heldigvis også spises af vores hunde.

Bravecto sendt til undersøgelse

19-07-2017 12:10, af Anne Ekenberg

På de sociale medier har der længe verseret en heftig diskussion for og imod utøjsmidlet og tyggetabletten Bravecto. Rigtig mange har ikke haft problemer i forbindelse med, at deres hund har indtaget pillen, men nogle har desværre oplevet  mere eller mindre alvorlige bivirkninger. Nu har den europæiske lægemiddelmyndighed, European Medical Agency, set på sagen.

Stor forvirring om mulig hvalpefabrik i Hadsund

08-07-2019 12:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Da den nye dyreværnsenhed i Nordjyllands Politi slog til mod en adresse i Hadsund, mente man, der kunne være tale om en hvalpefabrik. Leder af enheden holder fast i opfattelsen

Hold seniorhunden frisk

14-07-2019 12:00, af Astrid Gerd Holtet

Med alderen får mange hunde problemer med stive og ømme led i ben og ryg - det kan begrænse hunden og påvirke dens livskvalitet. Heldigvis er der flere ting, du kan gøre for at hjælpe din seniorhund forblive aktiv så længe som muligt

Hunde i vandet ved stranden

07-07-2017 10:11, af Anne Ekenberg

Hunde skal være i snor i sommerhalvåret, når de færdes ved stranden. Men hvad nu, når de er ude i vandet? Hvilke regler gælder så? Og hvad med “Blå flag”- strande?

Skal du have hund? - Vælg den rigtige race!

13-10-2017 10:10, af Marlene Goldbæk Johansen

Hvert år bliver over 12.000 raske hunde aflivet i Danmark, fordi deres mennesker ikke længere kan eller vil beholde dem.

Det er ofte hundenes adfærd, som volder problemer, og problemerne skyldes næsten altid, at ejeren ikke var ordentligt afklaret omkring det at have hund – og om det rette racevalg, inden hunden blev anskaffet.

Det er uendelig vigtigt, at man vælger en race, der passer til lige netop det liv, man lever – og at man kan honorere racens behov. Både for hundens og for ejerens skyld!

Her kan du læse de portrætter af forskellige racer, der har været bragt i magasinet HUNDEN.

Overblik: Regler for hunde på fly

16-03-2018 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Ønsker man at få sin hund med på en rejse, er der stor forskel på reglerne hos de enkelte flyselskaber. Derfor er det vigtigt, at man sætter sig ind i selskabets regler, inden man drager mod lufthavnen. Vi bringer her et overblik

NOSTALGI: Ærligt dommerreferat

15-07-2019 12:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Vi bringer her et ærligt referat fra DKK’s internationale udstilling i Aalborg 18-19 oktober 1969 af dommer Alexander Krasilnikoff

Hjælp - min hund vil ikke spise!

09-12-2017 10:21, af Astrid Gerd Holtet

Kortere eller længere perioder med manglende appetit hos hunden er noget mange hundeejere oplever i løbet af hundens liv. Nogle gange er det forbigående og ganske harmløst, andre gange er det udtryk for sygdom. Hvad skal du så holde øje med, når din hund ikke vil spise sin mad?

Må min hund spise jordbær?

16-07-2017 10:07, af Anne Ekenberg

Jeg går ofte tur på en skøn natursti. Tidligere var det en jernbanestrækning, men for mange år siden blev den nedlagt, og i dag har mennesker og dyr glæde af den. På denne tid af året myldre det frem med skovjordbær. Som små røde perler lyser de op i alt det grønne, og jeg elsker at plukke af dem, når jeg med egne øjne kan se, at de modne. Og mine hunde elsker dem også, men må de egentlig få dem?