Stolt Lise Lotte Christensen modtog legat af Lise Nørgaard

19-06-2018 14:30, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Søndag overrakte Lise Nørgaard sit legat, der uddeles til en person, som i særlig grad har bidraget til at værne om naturen og/eller at fremme kulturen. Med legatet følger 20.000 kroner, som Lise Lotte Christensen giver videre til STH – Servicehunde til handicappede

Copyright Ridehesten.com

Det er langt fra alle mennesker, der kan gøre DKK’s adfærdskonsulent Lise Lotte Christensen mundlam, men når hun står over for et vaskeægte koryfæ på 101 år, bevæger munden sig ikke helt så livligt, som den plejer.

I søndags oplevede Lise Lotte Christensen netop dette, da hun modtog Lise Nørgaards legat overrakt af Lise Nørgaard selv.

– Jeg vil sige, at uanset hvem, der kunne finde på at indstille mig til sådan en pris, så skulle de være særdeles velkomne, men det er da klart, at Lise Nørgaard er noget ganske særligt. Hun er simpelthen så sej en dame, lyder det lettere benovet fra Lise Lotte Christensen.

Om motivationen for at tildele Lise Lotte Christensen årets legat fortalte Lise Nørgaard bl.a., at Lise Lotte Christensen - både igennem sit arbejde for Dansk Kennel Klub og for STH – Servicehunde til handicappede – altid og utrætteligt har fungeret som hundenes talerør, for at udbrede forståelse for hundens adfærd og på bedst mulig måde fungere som brobygger mellem hunde og hundeejere og det omkringliggende samfund. Og for arbejdet med at udbrede arbejdet med servicehundene til personer med bevægelseshandicap, hvor hundene er mere end bare en ven, men også en hjælper med praktiske funktioner i hverdagen. Den motivation er adfærdskonsulenten meget stolt over.

– Jeg brænder for begge mine job, og jeg er meget taknemmelig for at kunne arbejde med hunde på den måde. Jeg er meget glad for, at det er begge mine job, der ligger i motivationen. For de betyder begge rigtig meget for mig, fortæller hun.

Glæden i at give glæden videre
Ved overrækkelsen i søndags fortalte Lise Nørgaard, at hun helt personligt har stiftet bekendtskab med Lise Lotte Christensens metoder.

– Jeg har selv været så heldig at se, hvordan du kan tæmme selv de vildeste hunde. Jeg glemmer aldrig, hvordan du på en halv time kunne forvandle to glammende og stærkt ufredelige gravhunde, fra at være frådende vilddyr til menneskets bedste ven. Du fortjener dette legat for din dybe kærlighed til dyr og din store forståelse af hunde, der gør det muligt for dig at uddanne servicehundene, sagde Lise Nørgaard.

Med legatet følger 20.000 kroner, som Lise Lotte Christensen har valgt at give videre til STH - Servicehunde til handicappede.

– Når der lige tikker 20.000 kroner ind, som man ikke havde forventet, så trækker det da lidt i en for at bestille en god ferie, men jeg synes faktisk, det var bedst at give pengene videre til andre. På den måde kunne jeg give noget af den glæde, Lise Nørgaard bragte mig, videre til nogle andre. Det ligger der faktisk en utrolig stor glæde i, lyder det fra Lise Lotte Christensen, som dog forsikrer om, at hun også nok skal nå at holde lidt ferie alligevel.

Læs også

Savner du det trykte program

15-06-2018 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Dansk kennel Klub har lyttet til kritikken og indfører nu på forsøgsbasis en trykt oversigt over de tilmeldte hunde til weekendens udstilling i Vejen

Hvordan er det at blive bidt af en hund

13-06-2018 08:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Sebastian Klein har i et tv-program for børn undersøgt, hvordan det føles at blive bidt af en hund. Kennelklubben har hjulpet med at føre ideen ud i livet

 

DKK mangler racer til hundens dag i Tivoli Friheden 9. juni

29-05-2018 14:39, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Der mangler racer til sceneshowet til hundens dag i Tivoli Friheden

Oplev et spændende foredrag om servicehunde og støt en god sag

03-12-2010 10:14, af Anne Kristine Tollestrup
Foreningen STH - Servicehunde til Handicappede giver i det nye år en helt enestående mulighed for at deltage i et foredrag om servicehunde.

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen

bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Efterlod hund i bil

12-07-2018 09:52, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

På trods af utallige opfordringer i alle mulige medier, er det ikke alle, der har forstået pointen

Husk nu det der med varme biler og hunde

11-07-2018 15:18, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Det er sommerens evige problem. Nogle glemmer det stadig, derfor minder vi lige om det igen. Denne gang med tips fra Spanielbogen

Hunde i vandet ved stranden

07-07-2017 10:11, af Anne Ekenberg

Hunde skal være i snor i sommerhalvåret, når de færdes ved stranden. Men hvad nu, når de er ude i vandet? Hvilke regler gælder så? Og hvad med “Blå flag”- strande?

Social indlæring ses allerede hos helt unge hvalpe

14-07-2018 10:00, af Astrid Gerd Holtet

Social indlæring er en effektiv måde at lære nye ting på, og en indlæringsmåde, som er vigtig for hunde. Voksne hundes evne til at lære fra andre er velundersøgt, og et forskerhold har nu også vist, at helt unge hvalpe også evner at lære nyt på denne måde 

Det sidste farvel

16-07-2018 14:56, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Noget af det værste ved hunde er deres korte levetid. Vi ved at vi skal sige farvel til vores kære hund, og det er så forbandet svært. Her er lidt fra Spanielbogen om det sidste farvel

Dyrlægens 10 råd

18-07-2018 08:12, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I Spanielbogen giver dyrlæge Paulette Vivian Topsøe-Jensen 10 gode råd til hundeejere. Læs dem her

Hotspot i sommervarmen

18-07-2017 14:23, af Anne Ekenberg

”Du danske sommer, jeg elsker dig, skønt du så ofte har sveget mig”. Sådan indledes en af vores elskede sange nemlig ”Sommervisen” fra 1923 af Thøger Larsen. Og sådan tegner denne sommer da også til at blive. Det ene øjeblik skinner solen, men det næste øjeblik står det ned i stænger. Alligevel tager vi til stranden med vores hunde og nyder en dejlig dukkert. Og så kan der efterfølgende opstå problemer med ”hotspots”. 

Lær hvalpen at give slip

12-07-2018 08:40, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Vi kender det udmærket. En hvalp er kommet til verden, og næsten før den rigtig har fået øjne, hænger den med gabet om ens nye dyre sko. Her er lidt tips fra Spanielbogen til, hvad man kan gøre

Må min hund spise kirsebær?

27-07-2017 09:48, af Anne Ekenberg

Kirsebærrene falder næsten af sig selv ned i munden på mig, når jeg ryster en gren. Store, runde og med den smukkeste vinrøde – ja næste sorte – farve smager de vidunderligt. Stenene spytter jeg ud i hånden, og det er der en god grund til

Ganespalte hos hvalpe