Sådan hjælper du hunden i tordenvejr

01-05-2018 14:03, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Mange hunde er bange for tordenvejr. Heldigvis kan man som ejer hjælpe sin hund med at blive fri for angsten. Nemmest er det dog, hvis man starter med at træne hunden allerede fra hvalpestadiet

Copyright Ridehesten.com
Foto: Shutterstock

Nytårsaften oplever mange hundeejere, at deres hunde udviser tegn på angst på grund af aftenens øredøvende brag.

Netop nytårsaften er det dog muligt at forberede sig på, da man ved, hvornår denne dag falder. Torden og lyn frembringer samme reaktion hos lydfølsomme hunde. Det er bare noget sværere at forberede sig selv og hunden på tordenvejr, da det kan ramme når som helst i de lunere perioder.

Derfor er det en god ide at vænne hunden til tordenvejret allerede fra hvalpestadiet. Det handler om at udsætte hunden for nogle af de lyde, den kan være eller blive bange for. Lydene kan enten erhverves på CD, og de kan også findes online. Under artiklen finder du et eksempel fra Spotify på en kraftig tordenbyge.

Det er vigtigt, at lydene afspilles lavt og man gradvist vænner hunden til de høje lyde. Træningen skal foregå i et trygt miljø, og hunden skal være rolig, når man træner det.

Det er en god ide at lade hunden lege med noget, den kan lide, mens man afspiller lydene. På den måde bliver dens opmærksomhed afledt fra lydene.

Hos en voksen hund, der allerede har oplevet at blive bange for tordenvejret, skal man regne med, at det tager noget længere tid at afvænne den fra at være angst for de høje lyde. Man kan i de tilfælde konsultere en dyrlæge.

 

 

Læs også

Gå glad i bad – 5 gode råd til vask af hund

09-09-2018 09:23, af Astrid Gerd Holtet

Nu er efteråret over os, og med efteråret kommer der også regn og mudder. Mange vælger derfor at vaske hunden for at slippe for at få mudderet med ind i stuen efter en våd gåtur. Men hvad skal du tænke på, når du vasker hunden?

Højsæson for lopper på vej

06-09-2018 08:35, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Regn og fugt er optimale væktsbetingelser for lopper. Forebyg mod lopper på din hund  og undgå problemer i det fugtige efterår. Heldigvis er der både hjælp og gode råd at hente for alle hundeejere

Gå glad i bad

27-12-2017 18:48, af Astrid Gerd Holtet

Den danske vinter byder på meget regn og slud - og dermed også meget mudder. Når hunden kommer hjem efter en lang gåtur, kan en vask derfor være nødvendig. 

Hundredvis af hunde bliver syge i julen

17-12-2017 17:43, af Pressemeddelelse, Agria dyreforsikring

Juleflæsk, chokolade og ufordøjelige nødder ender alt for ofte i hundes maver i julemåneden. Ifølge tal fra Agria Dyreforsikring er december den måned, hvor flest hunde ender hos dyrlægen med forgiftning

Hunde lytter mere til kropssprog end til ord

23-11-2017 16:08, af Astrid Gerd Holtet

Et studie fra i år viser at hunde vælger at lytte til vores kropssprog frem for verbale kommandoer, hvis det vi siger, og det vi gør ikke stemmer overens 

Skal aggressive hunde aflives

10-04-2018 15:03, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Aflivning af hunde er altid et følsomt emne. Men hvornår bør man skride til aflivning af en aggressiv hund? I Tyskland ser det nu ud til, at en hund, der har dræbt sin ejer og dennes søn, får lov at leve

Når fyrværkeriet brager

30-12-2017 08:26, af Astrid Gerd Holtet

8 gode råd, hvis din hund ikke kan lide fyrværkeriet nytårsaften

Roskilde for alle er skudt i gang

10-05-2019 12:06, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Fredag morgen klokken 9.00 blev Nordisk Udstilling i Roskilde åbnet. Lørdag og søndag er Internationale udstillinger, men der er meget mere at opleve

BLOG: En helt utrolig start på det nye år

11-01-2019 15:00, af Camille Marie Saugmann Ørbæk

Det er igen blevet Camille Marie Saugmann Ørbæks tur til at blogge, og hvad mon vinderen af juniorhandling i MyDOG sidste weekend blogger om? ..... Godt gættet. Det er dejlig læsning. Nyd det

Så er billederne fra Vejen online!

23-05-2017 14:52, af Kristine Ulsøe Olsen

Så har vi fået lagt alle billederne fra årets tredje internationale DKK-udstilling online – og det blev ikke til så lidt.Du kan downloade de digitale billeder direkte fra hjemmesiden. Priser fra kr. 99,-

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen

bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Må min hund spise ærter?

03-08-2017 13:25, af Anne Ekenberg

Foråret og sommeren er højsæson for ærter fra vores egne haver. Vi elsker dem – især selve ærten, men mange synes også godt om bælgen, hvis man har fjernet den seje hinde indeni.  Det hele kan heldigvis også spises af vores hunde.

Bravecto sendt til undersøgelse

19-07-2017 12:10, af Anne Ekenberg

På de sociale medier har der længe verseret en heftig diskussion for og imod utøjsmidlet og tyggetabletten Bravecto. Rigtig mange har ikke haft problemer i forbindelse med, at deres hund har indtaget pillen, men nogle har desværre oplevet  mere eller mindre alvorlige bivirkninger. Nu har den europæiske lægemiddelmyndighed, European Medical Agency, set på sagen.

Stor forvirring om mulig hvalpefabrik i Hadsund

08-07-2019 12:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Da den nye dyreværnsenhed i Nordjyllands Politi slog til mod en adresse i Hadsund, mente man, der kunne være tale om en hvalpefabrik. Leder af enheden holder fast i opfattelsen

Hold seniorhunden frisk

14-07-2019 12:00, af Astrid Gerd Holtet

Med alderen får mange hunde problemer med stive og ømme led i ben og ryg - det kan begrænse hunden og påvirke dens livskvalitet. Heldigvis er der flere ting, du kan gøre for at hjælpe din seniorhund forblive aktiv så længe som muligt

Hunde i vandet ved stranden

07-07-2017 10:11, af Anne Ekenberg

Hunde skal være i snor i sommerhalvåret, når de færdes ved stranden. Men hvad nu, når de er ude i vandet? Hvilke regler gælder så? Og hvad med “Blå flag”- strande?

Skal du have hund? - Vælg den rigtige race!

13-10-2017 10:10, af Marlene Goldbæk Johansen

Hvert år bliver over 12.000 raske hunde aflivet i Danmark, fordi deres mennesker ikke længere kan eller vil beholde dem.

Det er ofte hundenes adfærd, som volder problemer, og problemerne skyldes næsten altid, at ejeren ikke var ordentligt afklaret omkring det at have hund – og om det rette racevalg, inden hunden blev anskaffet.

Det er uendelig vigtigt, at man vælger en race, der passer til lige netop det liv, man lever – og at man kan honorere racens behov. Både for hundens og for ejerens skyld!

Her kan du læse de portrætter af forskellige racer, der har været bragt i magasinet HUNDEN.

Overblik: Regler for hunde på fly

16-03-2018 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Ønsker man at få sin hund med på en rejse, er der stor forskel på reglerne hos de enkelte flyselskaber. Derfor er det vigtigt, at man sætter sig ind i selskabets regler, inden man drager mod lufthavnen. Vi bringer her et overblik

NOSTALGI: Ærligt dommerreferat

15-07-2019 12:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Vi bringer her et ærligt referat fra DKK’s internationale udstilling i Aalborg 18-19 oktober 1969 af dommer Alexander Krasilnikoff

Hjælp - min hund vil ikke spise!

09-12-2017 10:21, af Astrid Gerd Holtet

Kortere eller længere perioder med manglende appetit hos hunden er noget mange hundeejere oplever i løbet af hundens liv. Nogle gange er det forbigående og ganske harmløst, andre gange er det udtryk for sygdom. Hvad skal du så holde øje med, når din hund ikke vil spise sin mad?

Må min hund spise jordbær?

16-07-2017 10:07, af Anne Ekenberg

Jeg går ofte tur på en skøn natursti. Tidligere var det en jernbanestrækning, men for mange år siden blev den nedlagt, og i dag har mennesker og dyr glæde af den. På denne tid af året myldre det frem med skovjordbær. Som små røde perler lyser de op i alt det grønne, og jeg elsker at plukke af dem, når jeg med egne øjne kan se, at de modne. Og mine hunde elsker dem også, men må de egentlig få dem?